Bra fråga...inte helt lätt!
Samtidigt som jag är för ett samhälle med en hög grad av jämlikhet så är det viktigt att känna att hårt arbete lönar sig. Skattetrycket och jobben är ju absolut viktiga eftersom det hänger ihop med allt annat. Finns det inga jobb så får staten mindre skatt och kan göra mindre saker. Det är något som många glömmer, staten är ingen magisk pengakälla, utan det krävs faktiskt att någon jobbar ihop till alla utgifter, annars går det som i Grekland. Och för att folk ska jobba och betala skatt så måste man få behålla lite själv. Att betala mer än 50% av sin lön i inkomstskatt är lite sådär, när man dessutom måste betala moms etc. Men samtidigt är ju några av de lyckligaste länderna i världen de nordiska, med det högsta skattetrycket i världen, så det finns helt klart en mening med att ha en låg GINI-koefficient.
Så jag står lite i valet och kvalet mellan vänster-blocket och höger-blocket i det stora hela faktiskt. Skola är en annan mkt viktig fråga eftersom den formar vårt samhälles framtid på ett mycket påtagligt sätt. Där är jag helt klart inne på FPs linje!
Vet inte ännu vad det blir i höst faktiskt...dags för DNs test kanske?