Nekromanti Viktigaste valfrågan för er?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Zorbeltuss said:
Om du skriver bajskorv istället på en blank valsedel så får inte bara rösträknarna reda på det utan det kommer komma med i officiell statisktik..
Japp.

Och statistiken för saker som fick väldigt få röster är alltid rolig att läsa =)

Vimes

Sillkung
Zorbeltuss said:
Om du skriver bajskorv istället på en blank valsedel så får inte bara rösträknarna reda på det utan det kommer komma med i officiell statisktik..
Gör man det fortfarande? D.v.s. för statistik på vad människor skriver på blankrösterna? Jag hade för mig att man hade slutat med det. Är det så är det ju värt att tänka på annars.

Foggmock

Myrmidon
Skriver man något är det inte längre en blankröst.

Det sagt, varför välja bort något alternativ?

Rita både en erigerad penis och en bajskorv, eller varför stanna där? Rita en erigerad penis som knullar på en hög med bajs! Dekorera med flugor och pubeshår efter tycke och smak. Ejakulation är frivillig.

!Paxen

Swashbuckler
Klarspråk i monarkin. Visst, jag är rojalist, men jag skulle kunna tänka mig rösta på (V) om dom skulle göra allt för att få bort monarkin. Av principer.

Feuflux

omjonasson.se
Jag tycker det blir svårare och svårare att rösta hela tiden (är väl för att alla partier trängs runt mitten nu för tiden) men frågan jag tycker är viktigast är jobben. Problemet är att jag är alldeles för dåligt påläst och när man skummar olika insändare så får jag ofta motsägande uppgifter. Här står det att sossarna vill sänka arbetsgivaravgiften och sen skriver nån annan att sossarna är dåliga för att de vill höja arbetsgivaravgiften och... de kan ju inte göra både ock!

Jobb sitter ihop med integration också. Den frågan är tyvärr alla riksdagspartier överens om att ignorera och fortsätta att placera alla invandrare i Malmö och Södertälje (inte helt sant förstås, men det känns verkligen så). Med stora områden med hög arbetslöshet så blir det växande problem förstås.

Christoffer

It's all pig.
Jag har aldrig förstått det här med valfrågor? Om man nu prompt skall rösta, varför då inte göra det utifrån ideologi?

Johan K

Gammal & dryg
För min del så är en viktig fråga klimathotet & hur vi skall jobba kring det.
Sedan så är jobbfrågan en viktig punkt.

Storuggla

Champion
"Gör man det fortfarande? D.v.s. för statistik på vad människor skriver på blankrösterna? Jag hade för mig att man hade slutat med det. Är det så är det ju värt att tänka på annars."

Nej, man räknar det. En avlagd röst är ändå en röst. Men som Krank säger, det är kul att läsa listorna av de som fått få röster (min favort är från -94, "Mördargnutt").

Storuggla, den mentala bilden allena

Vimes

Sillkung
Men asså hallå. Jag fattar att man räknar även röster som det står något trams på. Det jag hade för mig var dock att man inte längre förde statistik på vad för trams som står på valsedlarna, att alla räknades in som "Ogiltiga" tillsammans med de blanka.

Nu har jag kollat upp det och sett att det inte var så. Vidare välvillig upplysning är inte nödvändigt alltså. :gremwink:

Matolo

Warrior
Vad var det min gamle kapten sade?
"Själv röstar jag på olika partier varje år för att se om det blir nån skillnad. Inte märkt nåt hittills."

Viktigaste frågan... är det att få bort Tvålen eller hålla den där otäcka Sahlin borta?

Känslosvall åsido blir det nog miljöfrågor. Idag liknar det mer avlatshandel än målmedvetna åtgärder.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Poppe said:
Jag har aldrig förstått det här med valfrågor? Om man nu prompt skall rösta, varför då inte göra det utifrån ideologi?
För att det finns en sakfråga som man tycker är väldigt viktig? För att man även inom en ideologi prioriterar vissa saker?

G

Guest

Guest
Ritar man något är den ogiltig och kommer därmed inte med i statistiken...

G

Guest

Guest
Poppe said:
För att partierna inte har någon ideologi längre alternativt inte följer den...

Rising

Vila i frid
Om man nu prompt skall rösta, varför då inte göra det utifrån ideologi?
För att inte politikerna är några ideologer. Det finns inte ett enda politiskt parti med en koherent och enhetlig ideologisk grund, utom kanske något litet, extremt kookparti med en tillräckligt banal och simpel värdegrund.

Det bästa man kan hoppas på är att de brinner för någon lokal, avskiljd enskild fråga som man själv tycker är någorlunda viktig. De kan man rösta på.

Jag skiter i det, dock. Det är som att rösta i Eurovision. Bulgarien kanske har en bra refräng i deras discodänga, men vad spelar det för roll när hundra tusen miljoner nötter ändå ringer in numret på den keffa norrmannen som stod ut från mängden med sin fiol?

Zire

Swashbuckler
Svårt att välja, jobbfrågan är ju viktig, jag vill ju t.ex. få bort de orättvisa turordningsreglerna ur LAS. Annars så tycker jag frågor kring miljön, sjukvården och euron är viktiga.

Jag hade gärna röstat på MP om det inte medförde en röst på tobleronepolitik. Så det blir nog ole dole doff bland högerpartierna (fast inte SD då).

Jag upptäckte förvånat, när jag körde barometern på SvD, att kd hamnade högt. Jag har liksom inte föreställt mig som en person som röstar på dem... å andra sidan hade barometern fått en del kritik också.

Dessutom är det skandal att inget parti har tagit upp frågan om vad de ska göra åt det minskande rollspelandet i Sverige!

Rising

Vila i frid
Jag skrev detta: said:
[...] avskiljd enskild [...]
Hmm, that can't be right. Jag har skrivit dessa ord tusen gånger, och det är alltid så här jag stavar dem, men av någon anledning så har jag alltså fått för mig att det ena är -skiljd och det andra är -skild; och det här är första gången jag ser att jag stavar dessa två likvärdiga ord olika.

Det säger mycket om mig att jag tycker det är intressantare än ämnet i den här tråden. Nu skall jag göra sökningar och kontemplera över varför det har blivit så här.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Rising said:
Jag skrev detta: said:
[...] avskiljd enskild [...]
Hmm, that can't be right. Jag har skrivit dessa ord tusen gånger, och det är alltid så här jag stavar dem, men av någon anledning så har jag alltså fått för mig att det ena är -skiljd och det andra är -skild; och det här är första gången jag ser att jag stavar dessa två likvärdiga ord olika.

Det säger mycket om mig att jag tycker det är intressantare än ämnet i den här tråden. Nu skall jag göra sökningar och kontemplera över varför det har blivit så här.
Haha, skön diss av tråden :gremsmile:

vandraren

Swordsman
Bra fråga...inte helt lätt!

Samtidigt som jag är för ett samhälle med en hög grad av jämlikhet så är det viktigt att känna att hårt arbete lönar sig. Skattetrycket och jobben är ju absolut viktiga eftersom det hänger ihop med allt annat. Finns det inga jobb så får staten mindre skatt och kan göra mindre saker. Det är något som många glömmer, staten är ingen magisk pengakälla, utan det krävs faktiskt att någon jobbar ihop till alla utgifter, annars går det som i Grekland. Och för att folk ska jobba och betala skatt så måste man få behålla lite själv. Att betala mer än 50% av sin lön i inkomstskatt är lite sådär, när man dessutom måste betala moms etc. Men samtidigt är ju några av de lyckligaste länderna i världen de nordiska, med det högsta skattetrycket i världen, så det finns helt klart en mening med att ha en låg GINI-koefficient.

Så jag står lite i valet och kvalet mellan vänster-blocket och höger-blocket i det stora hela faktiskt. Skola är en annan mkt viktig fråga eftersom den formar vårt samhälles framtid på ett mycket påtagligt sätt. Där är jag helt klart inne på FPs linje!

Vet inte ännu vad det blir i höst faktiskt...dags för DNs test kanske?

MrG

Swashbuckler
Zire said:
Svårt att välja, jobbfrågan är ju viktig, jag vill ju t.ex. få bort de orättvisa turordningsreglerna ur LAS. Annars så tycker jag frågor kring miljön, sjukvården och euron är viktiga.
Fast är alternativet att man får avskeda hur man vill med folk som är under 30 ett bättre alternativ. Det LAS brukar innebära är ju att få till förhandlingar om vem man vill ha kvar om man behöver minska personalen på grund av arbetsbrist. Och vad som sker är ju nästan alltid att det görs undantag från turordningen och LAS bidrar till att det gör lite mer ont för företagen att kicka ut trotjänare. Och de som behöver avskedas på grund av annat har du redan ett bra stöd för att göra dig av med oavsett...

-Gunnar (som inte har hört ett bra alternativ till LAS)