Som jag påpekat tidigare.. under delar av 80-talet hade skolan ett gynnsamt läge resursmäsigt, med färre barn och fortfarande de gamla resurserna kvar till stor det (för större barnkullar) tack vare trögheten i systemen*. Sedan kom baby-boom generationen (dvs 60-talisternas barn) upp i skolåldern och klasserna ökade fram till tidigt 90-tal. Sedan dess har de legat stilla.
Men visst, håller med, resurserna kan säkert användas mer optimalt.
*jag blir alltid förvånad av att politiker blir överraskad när det kommer större barnkullar som ska ha dagsiplats eller skolplats. LÄSER de inte statistik? Om det exempelvis föds massor med barn på 60-talet så är det inte otroligt att du får en ny topp när den generationen själva börjar få barn i stor skala kanske 25 år senare... och så vidare.
Men visst, håller med, resurserna kan säkert användas mer optimalt.
*jag blir alltid förvånad av att politiker blir överraskad när det kommer större barnkullar som ska ha dagsiplats eller skolplats. LÄSER de inte statistik? Om det exempelvis föds massor med barn på 60-talet så är det inte otroligt att du får en ny topp när den generationen själva börjar få barn i stor skala kanske 25 år senare... och så vidare.