Mekanurg said:
Jag kan och eftersom jag kan, så kan de flesta andra det också
Jag delar inte kranks idéer om barnuppfostran, så jag argumenterar egentligen inte emot dig, men det finns ett annat sätt att betrakta den här frågan som jag tycker komplicerar saken på sätt och vis, där jag är nyfiken på att höra hur du resonerar:
Jag delar din uppfattning om att de flesta föräldrar är förmögna att se båda perspektiven och vara medvetna om det. Vi är dock alla överrens om att det
finns föräldrar som
inte klarar av det, och att dessa föräldrar ibland agerar i egenintresse på så vis att det drabbar alla andras barn, och att det ibland till och med innebär att deras
egna barn far illa. Riktigt illa, till och med.
Påverkas resultatet på något vis, om vi adderar
dessa föräldrar och
dessa barn till ekvationen?
Jag tror inte att några människor
skiter i dessa barn som har det allra värst, men av någon anledning så tar icke-föräldrar gärna och
börjar fokusera på dessa fall, medan föräldrarna å andra sidan ofta börjar med sina
egna barn.
Jag delar som sagt inte kranks visioner om uppfostringskollektiv, men för mig handlar det inte om huruvida
dina (eller andra normala, kärleksfulla och omsorgsfulla föräldrars) barn skulle få det bättre/sämre. Jag utgår istället från de barn som är de mest utsatta, och jag misstänker att det skulle bli enklare att utnyttja och försumma barn under sådana former än hur det fungerar i vanliga parrelationer. Hela idén om att experter skulle få utökat inflytande över barnens uppväxt tror jag skulle leda till ett osunt auktoritärt förhållande mellan uppfostrare och barn, snarare än den ömsesidiga kärlek och omsorg som råder mellan de flesta barn och deras föräldrar.
Men, låt oss då för sakens skull föreslå något mindre radikalt: Låtom oss föreslå något som skulle vara en källa till lättare
irritation och
besvär för er vanliga föräldrar, men som i gengäld hade kunnat hjälpa de barn som har det som allra svårast.
Välj något som ni tycker skulle kunna kvalificera för ovanstående, så slipper vi diskutera exemplen i sig.
Själv föreställer jag mig... utökade kontroller utförda av socialen för att kunna utröna om vanvård föreligger. Typ att de snabbt skulle ingripa så fort som ett barn börjat skolka eller uppvisat blåmärken. Den sortens kontroller skulle de flesta kärleksfulla föräldrar uppleva som kränkande, nedvärderande och rent praktiskt besvärliga - men jag tror ändå att alla skulle kunna uppskatta själva anspråket med initiativet. Ingen vill väl att barn skall vanvårdas?
Så; frågan om ovanstående initiativ vore något att ha - det blir en ren fråga om huruvida kostnaderna är värda förtjänsten. Vore det värt att alla kärleksfulla föräldrar skulle behöva genomlida kränkande kontroller så fort som deras barn ramlat av cykeln och kommit till skolan med blåmärken? Vore det värt de administrativa kostnaderna mätt i rena skattepengar? Förmodligen inte. Men det viktiga är att vi nu tänker förnuftigt: Vi väger priset mot förtjänsten, och vi har ett perspektiv som inräknar de allra sämst ställda - inte bara oss själva och de som står oss nära.
Jag tycker att när frågor om barnuppfostran kommer på tal, så tar många föräldrar och utgår från
sina barn och
sitt föräldraskap, och till och med att många helt enkelt blir blinda för de barn som far illa. Det medför att de inte kan göra ovanstående ekvation på ett förnuftigt sätt.
Det framgår ganska tydligt i den här diskussionen att ni föräldrar utgår från normalfallet med kärleksfull uppfostran, och att ni sällan ens överväger hur stor förtjänsten skulle kunna vara i de fall där den var tänkt att göra som mest nytta. Jag tycker att det är intressant, och lite sorgligt.
Varför utvärderar så många kärleksfulla föräldrar alla förslag utifrån
sitt eget perspektiv, istället för att börja med dem som behöver hjälpen som mest? Om det hade stämt att föräldrar hade haft mest förståelse och omsorg om barnen i allmänhet så hade det ju nämligen varit tvärtom. Då hade föräldrarna oftare börjat sina argument med orden "tja, som förälder så vet jag hur oerhört viktigt det är att barn inte försummas eller utnyttjas, så nu kan jag inte låta bli att tänka på alla de barn som far illa i vårt samhälle, och för
deras skull, så..." Varför har man inte hört någon ta det perspektivet en enda gång i den här diskussionen? Varför har alla föräldrar talat om hur
sällsynt det är med vanvårdande av barn, snarare än om hur
skadligt det är?
Nå. Min avsikt är inte att tracka ner på er föräldrar, förlåt om det framstår på det viset. Det var bara ett nödvändigt sätt för mig att kunna ställa en viss fråga som jag tycker är intressant.
Denna fråga är: Hur stora besvär och komplikationer skulle du kunna gå med på att utsätta dig och dina barn för, i syftet att hjälpa de allra sämst ställda? Rent allmänt, alltså. Och är detta pris
högre eller
lägre än vad du tror att du skulle ha svarat innan du fick barn?