Gäst. said:
Nej, du tror inte på dem som säger att det går att ordna en säker förvaring i flera tusen år.
Jag säger att om jag väger farligheten hos avfallet med antalet gånger experter har haft fel om saker, så tycker jag att riskerna är
för höga för att jag ska vilja chansa på att experterna inte har fel. Det betyder inte att jag misstror experterna i någon särdeles hög grad.
Gäst. said:
Din värld förblir platt eftersom du vägrar acceptera att någon annan kan visa att den är rund.
I min värld förblir kärnavfall farligt, eftersom ingen lyckats få det ofarligt ännu. Historien har visat gång på gång att "åratal av forskning" ofta inte håller mer än något hundratal år - och liksom, vi snackar förvaring av något under längre tid än folk trott på Jesus. Vi vet inte vilka samhälleliga förändringar som kan ske, vad som händer med jordskorpan, etc, etc. Det är för lång tid, för många faktorer, för att jag ska kunna lite på några års forskning som av självklara skäl i dagsläget bara består av icke bevisade hypoteser. Innan man testat, i praktiken, att slutförvara i tvåtusen år har man bara gissningar och beräkningar. Man kan ha väldigt bra gissningar och beräkningar, men det är inte samma sak.
Gäst. said:
Det handlar helt och hållet om din inställning och dina förutfattade meningar och har inget att göra med de faktiska mätresultat och beräkningar som utförts.
Det handlar om att det är en sjujävla lång tid som någons beräkningar ska stämma, och med tanke på hur säkra vetenskapsmäns förutsägelser om framtiden varit förut... låt oss säga att saker och ting sällan blir som man tänkt sig.
Liksom, tror jag att vetenskapsmännen gjort ett bra jobb? ja.
Tycker jag att det är värt att producera avfall som kommer att vara skitfarligt i flera tusen år för att vi ska kunna fortsätta konsumera energi i samma idiotiska takt som idag? Nej.
Är jag beredd att pantsätta några hundra generationer framåt på dagens vetenskapsmäns gissningar? Nej.