Sen är det en missuppfattning att en bra bok behöver ha en bra handling, eller ens handla om nånting. När det är HUR boken är skriven som är det avgörande.Ekorren said:Det där, och Ymirs inlägg, var av mycket naiv syn på författande. 'Det finns för många författare', 'för många dåliga böcker', 'folk borde inte skriva utan mening' etc. Vad är det för fel på uppåtsträvande författare som bär på ambitionerna eller på amatörskribenter som bara vill få sina berättelser lästa? Litteratur, liksom musik, är en konstform. Det finns mycket dålig musik och det finns mycket dålig litteratur. Huvudsaken är att man som konsument får göra ett urval. Jag bestämmer vad jag vill läsa och jag bestämmer vad jag vill skriva. Sen får jag hoppas att jag någon gång skriver något som ett förlag tror är bra nog att kunna sälja. Även om jag inte har något att säga så fortsätter jag att skriva. Detta för att det är en hobby som jag tycker tillräckligt mycket om för att vilja ha som yrke.Android IV said:Kan inte annat än att hålla med.Ymir said:Författarambitioner är vanliga därför att folk tenderar att inbilla sig att de kan skriva, något som plågar litteraturmediet mycket mer än till exempel tecknande - folk tenderar att ha (något) mer realistiska uppfattningar angående huruvida de verkligen kan teckna eller ej. Detta problem tycks för övrigt särskilt utbrett bland folk som skriver rollspel
Vill också tillägga att det finns alldeles för många "kreativa" (författare, "konstnärer", filmare, animatörer) som inte har något vettigt att säga. Litteratur som skrivs bara för att någon tycker väldigt mycket om att skriva blir så jävla platt. Om man inte tycker att det i alla världens böcker finns något som saknas och som man vill göra bättre så blir de egna böckerna inte särskilt bra.
Jag själv ligger i denna kategori. Jag är en ok skribent men har otroligt lite att säga. Det finns inget jag vill upplysa folk om. Detta gör att när jag väl skriver så blir det enbart för min egen skull (och väldigt tråkigt / platt att läsa).
Observera också att jag inte tycker att litteratur måste ha en "überpolitisk och filosofisk agenda", men böcker som saknar inslaget av "det här tycker jag är viktigt / fler borde veta" förlorar mycket av sin styrka.
Sluta vara så naiva och pretentiösa och skriv för att det är kul, inte för att ni måste ha något meningslöst tema att kunna tänka över i badkaret med tända ljus och lådvin. Jag vill läsa en bra berättelse och sen skiter jag i annat.
Men jag håller med dig. Vill du skriva, skriv.