StreetBushido_UBBT
Veteran
...och hur skulle ni ändra dem?
Något jag är lite trött på är att ha alver och dvärgar som folkslag på utgång. På tal om alver är det dessutom lite trist med att dem alltid ska vara visa och kloka.
Vore jag inte mer inne på Sword & Sorcery nu (vilket vanligtvis slopar de typiska icke-mänskliga fantasyfolken) så skulle jag slänga ihop en grov setting där alver och dvärgar (och liknande) var minst lika livskraftiga som människor. Det ger bra grogrund för konflikt för det finns ju begränsat med resurser i världen! Sedan skulle (de flesta) alverna (och varför inte dvärgarna med?) vara mer enligt fäblernas/sagornas standard och helt enkelt köra på en annan moralisk skala än t.ex. människor. Att jag sedan har en mental bild på grinande alver klädda i pälsar och med de breda munnarna fyllda av vassa tänder är en annan sak.
Något jag med tiden har kommit att tycka mer om är dock uppdelningen av de icke-mänskliga folken i "sub-folk". Typ skogsalver, mörkeralver, etc. Däremot skulle jag i den ovannämnda setting försöka att istället trycka på att skillnaderna mellan, t.ex., de olika alverna skulle vara till största del kulturella. De fysiska skillnaderna skulle sedan vara som de fysiska skillnaderna mellan olika mänskliga folkgrupper. Kan det finnas människor av en bunte hudfärger och kulturer så kan det även finnas icke-människor enligt samma princip.
Här ser jag framför mig svarthudade alver ute i öknen, seglande på fartyg designade för att resa på sand.
Följande är något jag stört mig på i olika fantasysammanhang, men inget jag någonsin använt mig av i något jag kört: absolut moralitet. T.ex ett folkslag som är "onda" bara rakt upp och ner sådär. Orkar är folk dem också.
Vad stör ni er på? Och framför allt, hur skulle ni ändra på det?
Något jag är lite trött på är att ha alver och dvärgar som folkslag på utgång. På tal om alver är det dessutom lite trist med att dem alltid ska vara visa och kloka.
Vore jag inte mer inne på Sword & Sorcery nu (vilket vanligtvis slopar de typiska icke-mänskliga fantasyfolken) så skulle jag slänga ihop en grov setting där alver och dvärgar (och liknande) var minst lika livskraftiga som människor. Det ger bra grogrund för konflikt för det finns ju begränsat med resurser i världen! Sedan skulle (de flesta) alverna (och varför inte dvärgarna med?) vara mer enligt fäblernas/sagornas standard och helt enkelt köra på en annan moralisk skala än t.ex. människor. Att jag sedan har en mental bild på grinande alver klädda i pälsar och med de breda munnarna fyllda av vassa tänder är en annan sak.
Något jag med tiden har kommit att tycka mer om är dock uppdelningen av de icke-mänskliga folken i "sub-folk". Typ skogsalver, mörkeralver, etc. Däremot skulle jag i den ovannämnda setting försöka att istället trycka på att skillnaderna mellan, t.ex., de olika alverna skulle vara till största del kulturella. De fysiska skillnaderna skulle sedan vara som de fysiska skillnaderna mellan olika mänskliga folkgrupper. Kan det finnas människor av en bunte hudfärger och kulturer så kan det även finnas icke-människor enligt samma princip.
Här ser jag framför mig svarthudade alver ute i öknen, seglande på fartyg designade för att resa på sand.
Följande är något jag stört mig på i olika fantasysammanhang, men inget jag någonsin använt mig av i något jag kört: absolut moralitet. T.ex ett folkslag som är "onda" bara rakt upp och ner sådär. Orkar är folk dem också.
Vad stör ni er på? Och framför allt, hur skulle ni ändra på det?