Ok. De skall med
Faktiskt inte. Monsterboxen producerades efter att jag lämnat Ä-spel.
- Härskartiger (bergis AB som smög in den här i monsterboxen)
Jag missade några. Vargmän är ok.Men var är vargmännen!!?? (jag antar att de inte klassas under varulvar, eftersom det är objektivt jättefel)
Jag är kluven till Karkionen. Den är med i marsklandet, objektivt sett den totalt superbästa Äventyrsspelsmodulen som gjorts, så därför bör den ha en självklar plats i DoD (eller kanske i Ereb). Det som skapar min främsta aversion är deras totalt överlägsna grundegenskaper för en fladdermuspanter, så det var därför den hamnade i inte-högen. Men jag kan nog övertalas till en ändring där.Nej nu har det blivit något fel är jag rädd.
Karkion och Onaqui ska självklart vara med!
Vad är det du inte gillar med onaquin?Den där Onaquin kommer bli svår att svälja dock...
Se originalinlägget. Han gjorde perfekt slag med Terror. Det var kullen vi (bokstavligt talat) dog på.Vad är det du inte gillar med onaquin?
Vad, inga Lindskiarnar? Hädelse!Högman
Magir
Raggman
Skogsman
Inget annat.
Varför har du med tomtar? Pysslingen är en stretch, kunde mest accpetera dem när jag såg dem som älvor, men tomtar..?! Vad är din appeal? För mycket nordiska gårdstomtar över dem för min smak.
- Tomtar
Väntar på att tomteförespråkarna nu går banans och startar tio olika trådar om tomtarnas förträfflighet och börjar spinna på idéer för spel som helt utspelar sig i tomteland.Varför har du med tomtar? Pysslingen är en stretch, kunde mest accpetera dem när jag såg dem som älvor, men tomtar..?! Vad är din appeal? För mycket nordiska gårdstomtar över dem för min smak.
Och sen kommer du posta en massa inlägg i stil med: "Tomtar är så Disney, vill folk här spela i tomtefars julverstad eller?! Det är Tomtarna fel att folk inte tar rollspel på allvar!"Väntar på att tomteförespråkarna nu går banans och startar tio olika trådar om tomtarnas förträfflighet och börjar spinna på idéer för spel som helt utspelar sig i tomteland.
Legend of Five Rings Nezumi är liknandeJag är en stor fan av råttmännen i Burning Wheel - det är inte de att de egentligen är tjuvaktiga, de har bara ingen förståelse för det där med att någon kan äga något...
Finns det några genomgoda alver i standardfantsy nu för tiden? Mer eller mindre vare setting jag ser som har alver har dem som någon typ av dekonstruktion, otrevlig och/eller motsatsversion variant. Att faktiskt ha ett setting med överlag goda alver känns ovanligt.Jag skulle vilja se lite mer diversifierade raser/folkslag än typisk standard fantasy 1A Orcher är onda och alver är goda .
Tex alla Orcher behöver inte vara jätteonda och destruktiva och alla alver är inte goda och så äckligt sockersöta så du får diabetes bara genom att titta på dom utan att det finns gråskalor så som neutrala och rentav goda Orcher och att det finns onda och korrupta alver.
Om det ska vara flera alvfolk, varför kan det inte finnas flera dvärgfolk?För att spara lite tid för alla har jag gjort ett facit:
Skall finnas med:
Skall inte finnas med:
- LAGOM mycket alver (skogs-, grå- och frost- typ)
- [....]
- OLIKA dvärgraser
Jag förstår vad du menar, samtidigt tror jag det är bra att lyfta blicken lite. Varför skall man öh ha uttalat onda och goda folkslag? Du får ju mycket mer konflikt och äventyrsstoff om du problematiserar. Och om du går tillbaka till källan, till Tolkiens alver, så är de ju mörkare och mer konfliktfyllda än senare fantasyalver.Finns det några genomgoda alver i standardfantsy nu för tiden? Mer eller mindre vare setting jag ser som har alver har dem som någon typ av dekonstruktion, otrevlig och/eller motsatsversion variant. Att faktiskt ha ett setting med överlag goda alver känns ovanligt.
Jag är ett stort fan av Carl Wanglöfs klassiska råttmän från monsterböckerna. Varför skall de öh vara tjuvaktiga?Jag är en stor fan av råttmännen i Burning Wheel - det är inte de att de egentligen är tjuvaktiga, de har bara ingen förståelse för det där med att någon kan äga något...