Nekromanti Vilken är världens bästa rollspelsprodukt?

Eksem

Champion
En tråd av det här slaget har säkerligen redan postats både en och två gånger, men jag är lat och skitdålig på att söka, så det har jag ingen aning om (länka gärna till en sådan tråd om det finns någon).

Rubriken gör ju klart precis vad det rör sig om. Vilken är den absolut bästa rollspelsprodukt du någonsin haft nöjet att bekanta dig med? Och varför är den så bra?

Självklart borde jag föregå med gott exempel och börja, så det gör jag:

Den bästa rollspelsprodukt jag läst är... Nobilis.

Nobilis har sina nackdelar. Det är svårspelat. Det kräver massor av spelgruppen, och alla jag spelar med inklusive jag själv är fantasilösa klåpare. Faktum är att jag inte tror att jag någonsin ens kommer få chansen att spela Nobilis. Men ändå är den bäst. Varför?

Nobilis är nyskapande. Och traditionsbundet. Det är i mångt och mycket ett ganska vanligt rollspel. Spelet framstår först som ganska smalt, men det är helt fel. Faktum är att det är ett otroligt brett spel. Det är klart möjligt att spela det som högnivåfantasy. Det klarar av, och inbjuder till, intrigspel av Vampire-klass. Det är helt lysande att spela tematiskt spel med (här finns ingen som helst konkurrent på området, det skulle vara ett friformsscenario i så fall). Det är utan något som helst arbete ett skräckspel av rang. Investigatorspelande är givet. Ofta allt på en och samma gång.

Boken är mycket vacker. Layouten är fantastisk, och likaså illustrationerna. Det är utan tvekan den kanske vackraste bok jag äger överhuvudtaget. Den är fantastiskt skriven. Språket är tydligt, pedagogiskt och samtidigt målande och inspirerande. Spelet är fyllt av idéer och uppslag. Spelexemplet är det absolut bästa som någonsin skrivits i den vägen. Spelledartipsen är många, långa och jävligt bra.

En produkt som är nyskapande utan att vara det för nyskapandets skull. En produkt där varenda beståndsdel är av absolut högsta kvalitet. Det är inte underligt att Nobilis har ett genomsnitt på nästan 5 av 5 (nåt i stil med 4,9/5) i båda kategorier i recensionerna på RPG.net.

Bubblare:

Complete Masks of Nyarlathotep
Trakorien
Shadows over Bogenhafen

Johan K

Gammal & dryg
DoD6E

Mitta absoluta favoritspel är DoD6 !!
Av de anledningar att jag först & främst blev OHYGGLIGT impad av världen. Den gav ett mysigt inslag av mystik, mytologi & att den är välldans fantasieggande !!
Själva systemet är verkar helt ok ! Bara man använder expertreglerna så... :gremgrin:
Sen s¨har jag åxå kollat på modulerna Vildhajrta & Snösaga ! Blev åxå där impad av dem ! Verkar rejäla & ska bli spännande att testa att spelleda !

/ Johan K, tröttare än tröttast !!

Foggmock

Myrmidon
Konceptet med träffmallen i Western. Helt jävla genialiskt.

Sen gillar jag Jorges, Vildhjarta och Osthem från Dod6-linjen.

Mutant:UA, Härskaren och Ättlingen och Pirit: Den innersta kretsen är också guld värda.

Trots att jag då gillar svenska spel bäst av nån anledning så har jag tre Diablo 2-moduler till AD&D / D&D 3rd ed. som är grymma i sin enkla charm. Monstrous Manual till AD&D äger jag också. Den är faktiskt mycket bra och ger mycket trevlig läsning. Trots dryga 60 sidor om jag inte minns fel om drakar, och trots det torra fakta-aktiga språket.

Men den absolut bästa, utan konkurrens är D6:an. Skulle rollspelshobbyn finnas utan tärningar och ett spelbehov hos mänskligheten? Skulle krigsspelen utvecklats i Gygax sjuka hjärna till D&D om inte tärningen fanns? Jag vågar inte ens spekulera i hur illa det kunde gått.

Nån förresten som vet vilken tärning förutom 'singla slant' som var först, så att säga? En kub borde nästan ligga närmast till hands då den är enkel att skapa och få balanserad. Å andra sidan kanske diverse uppsättningar småben fungerade som slumpgenerator förr i tiden, där den inbördes placeringen var viktigare än hur det indivudella benet låg. Torde kanske slumpgeneratorer (kasta upp i luften och se hur de landar) använts som spåredskap innan som spelverktyg? Intressant är det iallafall, en sån fundamental grund i vår hobby.

Krille

Super Moderator
Star Wars 2nd Ed Revised&Expanded (d6)

West End Games reviderade utgåva av andra versionen av Star Wars d6 toppar i alla fall min hylla.

Så varför just Star Wars d6 2nd Ed Revd&Expd? Jo, för att den helt enkelt är bäst. Hårda pärmar, fyrfärgstryck rakt igenom, prydlig layout, massor med bilder från filmerna, och massor med Star Wars. Det är lättspelat, råskoj, enkelt att komma in i, fartfyllt, och smockfullt med massor med hjälp till nyblivna såväl som erfarna spelledare och spelare.

Det festligaste av allt är att Star Wars är fruktansvärt nyskapande, fast i smyg. Det finns mängder med grejs däri som vi fortfarande inte tar som givna i rollspel: enhetliga skalor på allting, till exempel (åkej, på allting utom rymdskeppsfart av nån jefla anledning). Det var mer stårytelling än Storytelling-spelen och det fyra år tidigare (första utgåvan). Arketypssystemet är plagierat oerhört många gånger, men aldrig överträffat. Det till och med skippar den obligatoriska introståryn och ersätter den med ett soloäventyr istället.

Så sorry, alla prettospel. Ni är överkörda, helt enkelt.

Bubblare:
Babylon Project
Call of Cthulhu
Castle Falkenstein

jimpe

Veteran
Jag ska lägga all ödmjukhet åt sidan

Jag ska lägga all ödmjukhet åt sidan och hävda att min egen tolkning Neo Raj Raj, av Dan Hörnings Raj Raj (PBM) är det roligaste jag har spelat/modererat. Det publicerades i PBM-fansinet Avalonia under några år runt 1994-95.

Hörning uppfann konceptet, att spela fjortisar på en föräldrafri fest; supa, hångla och slåss. Det var svårmodererat och lades ner ganska snart, men jag gillade idén och satte mig att utveckla en mer lättmodererad variant.

Tyvärr hade det ändå som stor nackdel i att jag fick lägga så mycket tid på dragpresentationerna eftersom jag alltid skrev dem som en berättelse och inte bara som enkla dragsammanfattnigar och resultat.

Man spelade ett drag som tre handlingar under femton minuter i ett hus där alla gick om varandra och försökte vara bäst, värst, tuffast och snyggast eller så gjorde man inte det. Jag försökte också få in kändisar som gästspelade ett drag emellanåt men med dåligt resultat.

Förutom att göra saker med sin person interagerade man genom dialog; personliga tilltal eller öppna utrop samt att man kunde mucka och ragga efter vissa regler. När ragg eller muck lyckades gick det ut på att vinna slagsmålet eller komma så långt på hångelstegen som möjligt. Igenom hela spelet hölls dessutom noga koll på alkoholförbrukning och berusning som styrdes av spelets i särklass mest utstuderade regler. Resultatet, eller highscorelistan/kurvan för detta var så att säga höjdpunkten i varje drag.

När jag lade ner NeoRajRaj efter 2½ år och festen endast pågått i drygt 2 timmar lovade jag att komma tillbaka med Neo Raj Raj efter min utbildning som då tog all tid. Dessvärre har situationen knappast blivit bättre sedan jag fick jobb, så jag har sett mig tvingat att bryta det löftet.

Planen var dock att låta uppföljaren bli neo Raj Raj - The Beach Party!
Jag har fortfarande alla dragrapporter sparade nånstans och har funderat på att publicera dem på nätet nån gång igen, men det har inte blivit av. Får se om det finns utrymme nånstans och om nån bryr sig. :gremwink:

Neo Raj Raj utspelades för övrigt i stadsdelen Paradiset i Borlänge. :gremcool:

-BoNe-

Warrior
hmm.. Ja har eon2 och mage i min ägo och hitils så är Mage det bästa.
Skrivet på ett riktigt bra sätt som ger känsla till spelet.
layouten är värligt välgjord och jag har suttit ett bra tag med att bara titta på bilderna.

Rekomennderar detta spel till allihopa. Det enda kravet är att kunna engelska men det är ju bara roligare att läsa på engelska för att känslan höjs.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
I beg your pardon

Det enda kravet är att kunna engelska men det är ju bara roligare att läsa på engelska för att känslan höjs.
Öh va? Har du lust att förklara det där?

Rising

Vila i frid
Re: I beg your pardon

Skriver inte du rätt många "öh, förklara det där"-inlägg nu för tiden? Jag tror det blir lättare om du beskriver varför du inte förstår/håller med om vad personen har sagt, så de får det lättare att veta vad de behöver brodera ut för något. Annars är det lätt hänt att de bara skriver samma sak en gång till.

Nå, här kan jag förstå BoNe: Mage är ett väldigt amerikanskt rollspel (på gott och -framförallt- ont (i mina ögon)) och det tjänar således definitivt på att läsas på engelska, eftersom det spelets känsla förmedlas bäst på det språket.

Sedan gissar jag också att BoNe är rätt ung, och då blir det ännu mer rätt. När jag gick i högstadiet tyckte jag att allt blev bättre på engelska. Jag vet inte varför, men språket blev laddat med någon sorts magi och alla engelska speltidningar (framförallt) från den tiden var helt otroligt suveräna, tyckte jag. Jag kunde läsa YOB-spalter om och om igen hundra gånger på raken och tyckte att det var världens mest högstående komik. (*ahh minns "I have more pert than you, english peeg!!!" "does your name stand for 'Yellow, Old Bumhole?'", "too much monkey nut-sucking idiocy", "I'll give you one dollar for every point of IQ you've got. Whoops, looks like you owe me a twenty..." och hela tokinsändaren om Sonic Spinball... Mwa ha ha ha haaa ha haaa!*) Senare försökte svenska Datormagasin sig på samma sorts typ av spalt, och det var det tråkigaste jag någonsin läst.

Jag vet inte om jag skulle ha garvat lika mycket åt YOB idag, men då tyckte jag definitivt att det blev en helt annan grej, bara för att det var engelska. Shit, egentligen var de där tidningarna nog rätt dåliga. Varje spel som hade någon sorts bubblor som fiende tog de en skärmdump på och kompanjerade med bildtexten "I'm forever blowing bubbles". Halvkul första gången. Arseltrist tredje gången.

/Rising
skulle en gång ha hållt med om att engelska röjer. till viss del håller jag fortfarande med. Vem vill läsa Bone eller Sin City på svenska?

Duddmannen

Hero
Buffy the Vampire Slayer RPG

Utan att tveka kan jag säga att Buffy the Vampire Slayer-rollspelet från EDEN Studios är den absolut bästa rollspelsprodukten som jag har haft nöjet att lägga vantarna på under hela min 22-åriga karriär som rollspelare. Inte nog med att det är ett snyggt spel rent grafiskt och layout-mässigt. Det är samtidigt ett underbart enkelt system som perfekt passar miljön. Vidare har man lyckats med konststycket att ta ett ganska tufft styrt konceptspel och ändå göra det öppet och fritt för nya regler, varianter och miljöer. Ett rollspel baserat på en film eller en TV-serie blir lätt fast i den specifika miljön som förlagan uppvisar. Nu har väl serien Buffy the Vampire Slayer en liten fördel i att den spänner över sju år och tar upp många olika aspekter i sig, men ändå. Buffy the Vampire Slayer-rollspelet är betydligt MER än bara ett spel för oss inbitna fans. Det kan ligga som bas för många olika miljöer och idéer.

/Duddmannen

Veta mera?
Buffy the Vampire Slayer at EDEN

EDEN Studios

Rising

Vila i frid
Tärningshistoria:

"Nån förresten som vet vilken tärning förutom 'singla slant' som var först, så att säga?"

Enligt mina källor så har tärningar funnits över två tusen år före kristus (och fusktärningar har man påträffat både i gravar i egypten såväl som i fjärran östern, så de är inget nytt påhitt heller). Den första tärningen var en avlång träplatta med texten "malest" (= otur) på ena sidan. Alltså, likvärdigt med att singla slant. Sedan började man att använda astragaler; ryggkotor från får, som kunde landa på fyra olika sätt. (de är ju som en sorts avlånga T6:or) De användes mest i spådomskonst. Sedan kom T6:orna starkt, förstås, och dominerade fett bland alla olika tärningsvarianter. Romarna var rätt sugna på att göra T8or, T12or och T20or (och T14, men den är bluff och skulle inte godkännas av rollspelare idag, eftersom den har både triangulära och kvadratiska sidor), men T6an har alltid varit herre på täppan.

/Riz

Rising

Vila i frid
DoD Expert

Jag tycker DoD Expert är den bästa rollspelsprodukten.

Okej, om man tittar tillbaka på den så kanske man undrar vad det var som var så himla bra med en, men då fattar man inte perspektivet som fanns på rollspel fram till den tidpunkten.

Expert är rollspelens elgitarr. Det har inte så mycket att göra med vad som fanns i den boken, utan först och främst om sättet som det hade infogats på. Expert är fyllt med allvar, glädje, experimentlusta och kunskap. När Expert kom så förändrades allt. Jag kommer ihåg hur gammalt allt jag hade upplevt med rollspel kändes första gången jag hörde talas om Expert. Olika magiskolor, hjälteförmågor, enskilda kroppsdelar, gifter och droger, alla färdigheter... Det var då man fattade att man kunde göra vad som helst med rollspelen. Jag lovar att alla spelledare skapade sina egna yrken, sina egna magiskolor, sina egna färdigheter, sina egna vapen, osv... Expert öppnade ens ögon och gjorde så att man hittade på en massa nytt som man aldrig hade kunnat komma på utan dess hjälp. Det var engagerande, inspirerande, entusiasmerande och väldigt ambitiöst skrivet.

Några må säga att ingenting gjordes i Expert som inte någon jänkare hade gjort tidigare, men de är själlösa människor som inte förstår att all bra konst handlar om nu. Expert var den tidens nu, och riktade sig till en så stor och hungrig publik att resultatet blev något mycket större än vad som rymdes inom själva sidorna. Expert var den svenska rollspelsrörelsen, allt som hade med rollspel att göra kretsade kring Expert. Jag var ung när Expert kom ut, men jag kom ihåg hur alla pratade om Gigant på den tiden (Strax innan Gigant kom ut), och hoppades på att även det skulle förändra allt i grunden.

Men... inget har förändrats i grunden sedan Expert. Kanske Kult? Nja, men Kultboken har så många brister... Nej, jag tycker att Expert är den självklart bästa rollspelsprodukten.

---

På andra plats hamnar Monsterboken 1, för den är äkta, jämfört med dumma saker från landet där idioterna vill ha ketchup på ostronen.

/Rising

Dimfrost

Special Circumstances
Jag får nog säga att jag väljer Konfluxserien, eftersom jag har svårt att avgöra om just Trakorien verkligen är så mycket bättre än äventyren i serien, trots den lysande skönlitterära biten Men det sade jag väl när vi pratade om det här innan, någon annanstans? Hmm...

Sedan har du lyckats få mig att bli ännu mer sugen på att köpa Nobilis, också. Det är ju bara det att 450 kr känns ganska mycket att lägga ut på ett rollspel jag med största sannolikhet aldrig kommer att spela... Nåja, en dag kanske jag känner mig rik.

/Dimfrost

Neotech Offensiv.

Det coolaste (vapen)tillbehör som någonsin publicerats.

Annars så...det mesta har sina egna varianter, men utan att göra mig extatisk.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Tadam dam daaaa

Jag är såå frestad att säga Dungeons and Dragons men då blir jag väl lynchad och dessutom ljuger jag.

Den bästa boken jag läst.... Det ena är Jorges Bestarium. Underbar bok, mycket stämningsfull. Det andra är Planescape-materialet. Såklart! Planescape kommer alltid ha en plats tätt intill väggen i bokhyllan ("Åh det lät verkligen jättevackert!"). Nu hoppas jag bara på Planescape till 3rd Edition. :gremsmile:

Sen finns det ju många andra trevliga böcker. Västmark, trevlig soch stämningsfull. Gemini, mörkt och mysigt men lider av larvigt många stavfel. Chronopia med supplement, vad ni än säger så är det en skruvad men ändå så trevlig värld.

chrull

Stockholm Kartell
Ack Ack.

Ingen klar vinnare men några klara stjärnor

Planescape. ALLT är bra med planescape, bortsett från det att det inte ges ut längre... Planescape till 2nd ed AD&D är guld. Och särskilt planes of Chaos-boxen.

SLA Industries. Jag kan fortfarande fascineras över hur man kan skriva ett sådant här spel. Hur har de fått våldet så centralt och vardagligt, men samtidigt så förmökande läskigt.

...

Det är alla jag kommer på för tillfället...

chrull

Storuggla

Champion
Raumschiff Edelweiss

HeroQuest. Ett enkelt system, smidigt och faktisk ett system där det är viktigt att få frugan att hålla med en! :gremlaugh:

Storuggla, digs the frug

Baelor

Veteran
Det beste rollespillet jeg har lest/spilt er:
Vestmark.
Grunnen til dette er at deter et enkelt system uten så mange "perks" få feil. (Det bare er sånn.) Og Det er et under å spille.
har ellers mine tanker på i synkende rekkefølge:

EON (første versjonen.)
Drakar & Demoner (2-4)
Drakar & Demoner 6
Star Wars 3rd Edition
Vampire: The Masquerade
Neotech
Western
Kult

eldilon

Veteran
Re: Tärningshistoria och tråkiga högmässor

En liten kul grej om tärnings- och spelhistoria.

När man renoverade Lunds Domkyrka på 60-talet (tror jag) framkom en hel del fynd bak de trästolar där det högre prästerskapet och körsångarna satt under mässorna. Förutom en massa klotter och små meddelande på papperslappar hittades bland annat flera tärningar (T6:or) och spelkort (de äldsta kända i norden). Så livade man upp tråkiga högmässor! :gremsmile:

Fusktärningar har också hittats i flera medeltida städer i norden. Den sämsta jag sett är från Åhus, det är helt enkelt en T6:a med tre sidor som har 5 prickar och tre sidor som har 6 prickar. Man undar ju så smått vem som inte genomskådar den?

Eller var det kanske inte alls en fusktärning utan ett mycket speciellt och komplicerat tärningsspel som vi inte känner till?!
:gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Tärningshistoria och tråkiga högmässor

Fusktärningar har också hittats i flera medeltida städer i norden. Den sämsta jag sett är från Åhus, det är helt enkelt en T6:a med tre sidor som har 5 prickar och tre sidor som har 6 prickar. Man undar ju så smått vem som inte genomskådar den?

Eller var det kanske inte alls en fusktärning utan ett mycket speciellt och komplicerat tärningsspel som vi inte känner till?!
Det kan ju ha varit en kul grej, ett skämt, eller en maskot. Jag känner en som körde omkring med lurviga tärningar i backspegeln som han hade modifierat så att de hade sex prickar på alla sidorna.

Troberg

Sinister eater
Paranoia

Varför?

Därför att det var ett av de första spelen som vågade gå en helt egen väg, med ett helt eget koncept. Dessutom var det skitkul.