Nekromanti Vilken är världens bästa rollspelsprodukt?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
och svaret är...

...inte speciellt lätt att komma på, men jag bestämde mig till slut för:

Kristalltjuren

Det vill säga del tre i konfluxserien. Det är den rollspelsprodukt jag läst som gett mig den mest övertygande känslan av att det jag läser är fullständigt unikt och lysande. Det äventyret liknar verkligen ingenting annat, inte ens de andra äventyren i svavelvinterserien. Den övertygade mig dessutom om att den sista delen av serien skulle sluta med att rollpersonerna trillade ur äventyret, ut på Erik Granströms skrivbord, vilket visade sig vara fel, men hade varit kul...

Andra produkter jag kommer på:

Resten av svavelvinterserien
Masks of Nyarlathotep
Pirit - Den innersta kretsen
Call of Cthulhu
Mutant: Undergångens arvtagare

/tobias

Lindenius

Swashbuckler
Ett äpple och ett päron

Måste ju helt enkelt få nominera två stycken.

Äpple: Dels håller jag med Krille att Star Wars är bland det fräsigaste man kan spela (se Krilles tråd)

Päron: Dels vill jag nominera Ars Magica (vers 3+4). Tyvärr innehåller både version 3 och (särskilt) 4 ganska många buggar, men de erbjuder i vilket fall det bästa magisystemet till dags dato. Enligt min uppfattning that is. Jag gillar också troupe-spelandet, vilket möjliggör att spela spelet i en grupp där alla inte kan vara närvarande hela tiden. Det är m a o lätt och flexibelt för oss som blivit lite till åren och har familj och andra saker som kan förhindra ibland.

//erik. hokus pokus broder

Magnus L

Hero
Ereb-boxen

Måste faktiskt säga Ereb-boxen..av det jag har kommit i kontakt med iallfall..känslan i den världen är oslagbar, och kartan...ymmie :gremwink:

Har aldrig upplevt samma känsla som när den införskaffades..

Ulfgeir

Swashbuckler
Hmm. här måste jag tänka rejält.

Nåväl, jag har svårt att nöja mig med enbart 1alternativ.

Så på delad plats:
Call of Cthulhu (Vägrar acceptera D20-versionen. "If it aint broken, don't fix it".)
Västmark (Tycker även Trollvinter är oerhört charmigt)

Båda är spel som är annorlunda och äldigtvälskrivna och som är enkla i sin uppbyggnad.Man slipper dessutom meningslöst dungeonkravlande där man skall döda monster från 7 klimatzoner (vilket visserligen kan vara kul ibland det med)...

/Ulfgeir

Lambendil_UBBT

Warrior
Med risk för rövslick...

...så tycker jag personligen att Västmark kvalificerar sig väldigt högt. Även om min fantasitorka har svårt att skapa äventyr i den världen så är det välskrivet och stämningsfullt.

Jag har inte varit i kontakt med så mycket rollspelsmaterial men det och GURPS kommer högt, även om GURPS har en del irriterande brister...Exempelvis skadesystemet...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En omöjlig fråga att svara på

Men det försöker jag med i alla fall:

D&D första upplagan - för att den fick igång hela hobbyn? Ser kasst ut med dagens mått mätt, men det var den som satte igång allt.

Drakar och Demoner v1 - för att den fick igång hobbyn i Sverige? Samma som ovan, ser kasst ut, men satte bollen i rullning.

Drakar och Demoner v2 - för att den fick in så många, många, många spelare i hobbyn och för att det är den elegantaste regeluppsättning jag sett. Jag älskar verkligen den lilla svarta boken. Lagom mycket regler, stämningsfulla illustrationer, enkelt språk. Toppen helt enkelt!

CoC 2oth Anniversary Edition - CoC har betytt mycket för mig, och denna jubileumsutgåva är bara för bra. Snygg, bra stämning, bra regler!

D&D 3E - har till stor del på egen hand bidragit till att rollspelsbranschen fått fart igen! Snygga och tuffa regler, massor med coola prylar.

Men, för mig finns det en rollspelsprodukt som jag tycker har varit den bästa:

De första 125 numren av White Dwarf. Oslagbara artiklar, äventyr, recensioner, brevspalter, nyheter, skvaller och så vidare, och så vidare!

M.

pastaav

Veteran
Utan tvekan lägger jag min röst på Rolemaster....ett rollspelsystem som kanske inte har allt (GURPS ligger bättre till där)....men som har väldigt bra balans totalt sett.

Allt går verkligen göra i spelet. Strids system och magi system är balanserade oavsett hur stor skillnad det är på de stridande. Karakärerna kan varieras enormt. Har just nu en spelare som har en magiker i plåtrustning...väldigt dålig magiker men underbar karaktär.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och RuneQuest förstås!

Hur kunde jag glömma RuneQuest, som populariserade all mekanik som senare dök upp i Drakar och Demoner!

Som verkligen visade världen att man inte behövde spela med levels eller ökande hit points!

Som hade en fet låda!

Som uppfann ankorna som spelbar ras!

Runequest är i alla fall en stark bubblare. Vilken version som helst av de tre första.

Troberg

Sinister eater
Re: En omöjlig fråga att svara på

De första 125 numren av White Dwarf. Oslagbara artiklar, äventyr, recensioner, brevspalter, nyheter, skvaller och så vidare, och så vidare!
Håller med, även om jag skulle säga de första 95 eller 100 eller så. Jag tror att det var kring nummer hundra de började låta folk skriva recensioner på prylar de själv gjort, samt tappade sin allmänna inriktning.

Jag ångrar (som vanligt) att jag sålt mina gamla WD (hade en i stort sett komplett samling från 45-100).

Troberg

Sinister eater
Jag ångrar mig

Den bästa rollspelsprodukten, alla kategorier måste väl ändå vara "standaruppsättningen" tärningar, D4, D6, D8, D10, D12, D20 och D30 (OK, D30 lade jag till bara för att reta Magnus). Jag är iofs så gammal att jag kommer ihåg när D10 inte räknades som en riktig tärning (den är ju inte en av de perfekta kropparna) och man använde D20 i stället, men principen är densamma.

Finns det någon annan produkt som format och drivit hobbyn mer (bortsett från papper och penna, men det är väl lite väl generellt)? Jag tror inte det.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kan hålla med

Fast de hade med WFRP-material ett tag till, det är därför jag låter det gå ända upp till 125.

Bäst var de kring 70-80, tyckte jag.

M.

(gammal)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Okej

Jag kan gå med på detta (ja, förutom d30, då). Jag tror att man inte kan välja en enda tärning, men standarduppsättningen har spelat stor roll.

Tänk bara på alla rollspelare som suttit ner och sagt: jag ska göra ett rollspel, hmmm... hur ska jag få in alla tärningar?

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Okej

Tänk bara på alla rollspelare som suttit ner och sagt: jag ska göra ett rollspel, hmmm... hur ska jag få in alla tärningar?
Och trots detta så är det nästan ingen som har med de hederliga D30orna! :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:

Eksem

Champion
Re: Jag ångrar mig

Ha! Jag valde faktiskt medvetet ett tärningslöst rollspel som favoritprodukt, och satt bara och väntade på att någon skulle nämna tärningar.

Magnus L

Hero
Ska vi vara sådana..

..så får jag nog säga att de bästa som finns är min polares über-små t4:or..som gjorda för Magic Missile =)

När hela spelgruppen ligger framåtböjda och studerar dessa mini-mini på 2 cm håll för att tyda siffororna..det är rollspel det..

Troberg

Sinister eater

Ha! Jag valde faktiskt medvetet ett tärningslöst rollspel som favoritprodukt, och satt bara och väntade på att någon skulle nämna tärningar.
Tja, hur många tärningslösa rollspel hade vi haft om inte de tärningsbaserade öppnat vägen?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: och svaret är...

Och jag som trodde jag var ensam om att gilla Kristalltjuren mer än de andra delarna i serien. Du har ju helt rätt i att Kristalltjuren inte liknar någonting annat, och det enda negativa med äventyret är väl att det känns en aning rälsat ibland (ungefär överallt utom i Bythos), men det är smällar man får ta.

/Dimfrost

Eksem

Champion

Äh, jag borde nog lagt till en kommentar om att anledningen till att jag väntade på att någon skulle skriva "tärningar" var att det givetvis är den kanske mest uppenbara produkten, så uppenbar att alla glömmer bort den.

Men sedan så gillar jag att säga emot mig själv och förvirra alla så jag inte ens själv vet vad jag menar och tycker längre. Med pinsamt resultat.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Agent 13-modulen till Top Secret/SI blir min kandidat. Ett litet tunnt häfte till ett spel jag aldrig spelat, men fullt med tips och äventyrsuppslag.

Kitzune

Swashbuckler
Re: I beg your pardon

Nå, här kan jag förstå BoNe: Mage är ett väldigt amerikanskt rollspel (på gott och -framförallt- ont (i mina ögon)) och det tjänar således definitivt på att läsas på engelska, eftersom det spelets känsla förmedlas bäst på det språket.

Konstigt, jag har alltid trott att det är sättet som känslan förmedlas på som är att föredra framför språket.