Nekromanti Vilken färdighet vill du (inte) se i Eon IV

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
k7e9 said:
Fast just att det tar lång tid tycker jag är bra Jag gillar inte alls att alkemistan ska "fylla på" en massa förråd av elixir, det ger mig bara en D&D-känsla som jag inte gillar eller vill ha. Det ska ta tid, så när man väl gör något med alkemi gör man det för att det är viktigt inte för att alla i spelgruppen ska ha en hel drös helande drycker i bältet.

Nej, vad jag vill se är intressantare alkemi, absolut inte snabbare alkemi.
Hhmm... bra poäng. Jag utgår nog för mycket ifrån min egen spelgrupp och vårt sätt att spela, där risken för ovanstående är ganska låg.

Men om utgångspunkten är att en nyskapad rollperson helt saknar elixir eller talismaner eller vad man nu kan tänkas kunna tillverka (tänker mer "förbrukningsmaterial" här, inte magiska artefakter såklart), och bara kan utnyttja alkemin vid få speciella tillfällen, så skapar man väl lite samma problem som med andra fluffiga färdigheter som boskapsskötsel och bergkunskap? Man besitter färdigheten, men man får aldrig använda den.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Stormflare said:
k7e9 said:
Fast just att det tar lång tid tycker jag är bra Jag gillar inte alls att alkemistan ska "fylla på" en massa förråd av elixir, det ger mig bara en D&D-känsla som jag inte gillar eller vill ha. Det ska ta tid, så när man väl gör något med alkemi gör man det för att det är viktigt inte för att alla i spelgruppen ska ha en hel drös helande drycker i bältet.

Nej, vad jag vill se är intressantare alkemi, absolut inte snabbare alkemi.
Hhmm... bra poäng. Jag utgår nog för mycket ifrån min egen spelgrupp och vårt sätt att spela, där risken för ovanstående är ganska låg.

Men om utgångspunkten är att en nyskapad rollperson helt saknar elixir eller talismaner eller vad man nu kan tänkas kunna tillverka (tänker mer "förbrukningsmaterial" här, inte magiska artefakter såklart), och bara kan utnyttja alkemin vid få speciella tillfällen, så skapar man väl lite samma problem som med andra fluffiga färdigheter som boskapsskötsel och bergkunskap? Man besitter färdigheten, men man får aldrig använda den.
Nja, jag har alkemister (i plural) i min grupp, som finner tid och möjlighet att skapa grejer, analysera pryttlar och brygga brygder. Att det tar tid skapar snarare utmaning i planeringen av användandet och kreativa lösningar utan att det är den universala lösningen. Jag tror visserligen inte att mina spelare skulle gå och massanvända alkemi till allt bara för att tidsåtgången förkortades, men jag kan tänka mig att det lätt kan leda till överutnyttjande från "vissa" spelartyper (munchkins så att säga), och jag känner ett antal sådana också.

Boskapsskötsel däremot är det ingen i gruppen som har, och ingen som saknat. Men jag drar mig till minnes ett "grisodlaräventyr" där folk hade sin boskapsskötsel och jordbruk och där det passade in väldigt väl även om det kanske inte slogs sådär värst många slag.
Många färdigheter ser jag som "fluff", karaktärer har dem för att de har ett förflutet och därmed har plockat upp färdigheter som kanske inte måste användas men som ändå definierar en del av bakgrunden och med Eons generösa poängsystem (för man kan vara bra på mycket) har i princip alla mina spelare någon/några "fluff"-färdigheter att stoltsera med.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Det jag finner oroande med Alkemi är att det rätt snabbt blir fel och labbet går upp i rök, eller som det ofta hände i min grupp; Det exploderade.

Resultatet; Magikern insåg att det inte är någon rustningsmodifikation vid alkemi.
Efter det blandar han sin alkemi iklädd en tung plåtrustning.
 

Ronin

Veteran
Joined
10 Mar 2011
Messages
17
Location
Söderort Stockholm
Jag skulle kunna mala på hur länge som helst om specifika färdigheters natur och vad jag Gillar/ogillar med dem men istället fattar jag mig kort och konceptuellt:
Bunta ihop färdigheter något, de kan fortfarande vara specialiserade färdigheter men inte lika specialiserade som de för tillfället är.
Arbeta med faktiska definitioner och skillnader på färdigheter så att det inte blir några gråzoner.
Balansera färdigheterna så att alla färdigheter har lika stort värde, så att inte några färdigheter blir bättre/ sämre än andra.
Specialiseringssystemet tycker jag fungerar som det är.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Bunta ihop färdigheter något, de kan fortfarande vara specialiserade färdigheter men inte lika specialiserade som de för tillfället är.
Både och. Vissa, buntas andra delas.

Arbeta med faktiska definitioner och skillnader på färdigheter så att det inte blir några gråzoner.
Check!

Balansera färdigheterna så att alla färdigheter har lika stort värde, så att inte några färdigheter blir bättre/ sämre än andra.
Se första frågan. Eftersom alla färdigheter kostar lika mycket att höja är det eftersträvansvärt att de är lika dyra.


Specialiseringssystemet tycker jag fungerar som det är.

Skulle gärna utveckla det något, men det kommer först efter att färdigheterna stuvats om något.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
avatarex said:
Balansera färdigheterna så att alla färdigheter har lika stort värde, så att inte några färdigheter blir bättre/ sämre än andra.
Se första frågan. Eftersom alla färdigheter kostar lika mycket att höja är det eftersträvansvärt att de är lika dyra.
Jag tycker också att man kan balansera, men samtidigt får man nog räkna med att vissa färdigheter kommer att köpas i högre utsträckning än andra. Det enda rimliga sättet att göra Ljusstöpare lika bra som Undvika är nog att kraftigt försämra och stycka upp Undvika, och det vore bara en rövsmärta för de flesta. Så visst, balansera... Men med regeln att hellre förbättra de "dåliga" färdigheterna än försämra de bra, och att förbättra i den mån det fortfarande känns rimligt.

Ang. specialiseringar - jag har verkligen för mig att Marco proklamerade specialiseringar i form av slå-en-extra-tärning-välj-bort-den-sämsta. Det skulle ju göra specialiseringarna betydligt bättre än de är i nuläget, så de kanske skulle behöva fördyras. Och så kanske specialiseringarna bör... jag vet inte. Nånting. I nuläget är det ju knäppt att höja Rida från 12 till 13, vilket kostar 2enh, eftersom man för 1 enh kan köpa specialiseringen Häst som används i princip alla Rida-slag, såvida man inte snubblat på en drake...

/Hjalle, eller en kamel så klart.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ronin said:
Balansera färdigheterna så att alla färdigheter har lika stort värde, så att inte några färdigheter blir bättre/ sämre än andra.
Tror aldrig färdigheterna kommer få "lika värde" och frågan är om man vill det egentligen, det känns inte som alla färdigheter i verkligheten är lika bra eller ger lika hög avkastning (eller hur man nu ska mäta vad som är bättre/sämre färdigheter).

Visst, många färdigheter köps i mycket mindre utsträckning än andra men det är inte så konstigt med tanke på att strid (i princip) alltid kommer inträffa, därför kommer normalt sett alla kunna slåss mer eller mindre. Däremot kommer inte alla spela grovsmeder, därmed kommer grovsmide inte köpas så ofta. Betyder det att färdigheten "Grovsmide" är sämre? Den (kan) ge massor med krydda till en karaktär. Samma gäller t.ex. bokhållning.

Hur ska man "förbättra" dessa? Jag tror det är svårt, vad jag alltid gillat med Eon är att alla färdigheter inte är "likvärdiga" i samma bemärkelse som många andra spel strävar efter.

Däremot kan jag tycka att förtydliganden av vad man kan göra med färdigheter kan vara på sin plats och att alla "yrkesfärdigheter" kan komma med en liten lista på normallön för arbetet.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Lite halft OT, men det vore väldigt kul ifall att grundegenskaperna faktiskt kunde påverka färdigheterna mer än vad de gör... som det är nu är det ju ingen direkt koppling mellan grundegenskaperna och färdigheterna efter start... jag och mina spelare stör oss fortfaradne fruktansvärt mycket att typ RÖR inte spelar större roll för en pilbågsskytt än bara för att han ska få ett bra basvärde i pilbåge, som ändå bara kanske handlar om 2-3 enheter
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Gemstone said:
Lite halft OT, men det vore väldigt kul ifall att grundegenskaperna faktiskt kunde påverka färdigheterna mer än vad de gör... som det är nu är det ju ingen direkt koppling mellan grundegenskaperna och färdigheterna efter start... jag och mina spelare stör oss fortfaradne fruktansvärt mycket att typ RÖR inte spelar större roll för en pilbågsskytt än bara för att han ska få ett bra basvärde i pilbåge, som ändå bara kanske handlar om 2-3 enheter
Fast det har jag alltid sett Eons system som att man utgår ifrån hur mycket talang man har för något (Grundchansen) och sedan krävs det träning, träning, träning för att bli bättre på det - ungefär som i verkligheten, det spelar inte så stor roll hur smart jag är för om jag inte tränar på matte kommer jag aldrig bli bra.

Sedan vet jag inte varför en rörlig och smidig person skulle vara bättre på att skjuta med en båge, får snarare för mig att det krävdes hård träning för att bli duglig och när man ser folk skjuta båge verkar det inte spela så stor roll hur smidiga de är.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
k7e9 said:
Fast det har jag alltid sett Eons system som att man utgår ifrån hur mycket talang man har för något (Grundchansen) och sedan krävs det träning, träning, träning för att bli bättre på det - ungefär som i verkligheten, det spelar inte så stor roll hur smart jag är för om jag inte tränar på matte kommer jag aldrig bli bra.

Sedan vet jag inte varför en rörlig och smidig person skulle vara bättre på att skjuta med en båge, får snarare för mig att det krävdes hård träning för att bli duglig och när man ser folk skjuta båge verkar det inte spela så stor roll hur smidiga de är.
I många fall spelar dock inte ens grundchansen roll. Någon med Psyke på 3 kommer att ha lika lätt att lära sig Räkning som någon med Psyke på 18, eftersom Räkning inte har någon grundchans och därmed inte alls påverkas av attributen. En lösning jag skulle kunna se är att ge alla färdigheter en grundchans, och att "två enheter för att öppna en färdighet på nivå fem" byts ut mot "två enheter för att öppna en färdighet på grundchans". De färdigheter som idag har en grundchans kommer så att säga med de där två enheterna förbetalda.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,782
Location
Maastricht
Jag skulle vilja se ett bättre sätt att hantera Överlevnad på!
Jag har sällan kännt att Överlevnad är en särskilt nyttig färdighet. Men någon som verkligen vet hur man överlever i naturen och vildmarken SKALL ha ett övertag gentimot någon som INTE har färdigheten Överleva.

Det gäller f.ö alla vildmarksfärdigheter. Det skulle nästan vara tufft med en bok som ger en djupgående och bra beskrivning om hur man spelar vildmarksorienterade äventyr i Eon. Äventyrsuppslag. Hur fungerar jakt? Vad jagar man var osv? Jaktraditioner, flora och fauna och djurliv.

Det skulle skrivas om en bok om tamdjur och vanligare vilda djur. Varför inte göra en bok om Vildmarken? Det är mina ögon lite av en bortglömmd och alltför outnyttjad bit i rollspel.

Boken skulle kunna ta upp olika vildmarker i olika delar av Mundana med äventyrsfrön och annan tuff information.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
k7e9 said:
Fast det har jag alltid sett Eons system som att man utgår ifrån hur mycket talang man har för något (Grundchansen) och sedan krävs det träning, träning, träning för att bli bättre på det - ungefär som i verkligheten, det spelar inte så stor roll hur smart jag är för om jag inte tränar på matte kommer jag aldrig bli bra.

Sedan vet jag inte varför en rörlig och smidig person skulle vara bättre på att skjuta med en båge, får snarare för mig att det krävdes hård träning för att bli duglig och när man ser folk skjuta båge verkar det inte spela så stor roll hur smidiga de är
Just RÖR kanske är ett dåligt exempel, men det är den närmsta grundegenskapen som har med Pilbågsskytte. Träning är en del i alla färdigheter ja, den största delen, men ens egenskaper har också mycket att göra med det. Det spelar ingen roll hur mycket jag tränar på matematik om jag inte har grunden att förstå det på (lite som jag i verkligheten har med högskolematte xD).

Det behöver inte vara någon stor grej, men kanske att man inte kan öka en färdighet lika enkelt efter att ha passerat egenskapen den baseras på. För att du bara kommer så enkelt med ren talang. Eller rent av +Ob1T6 på förbättringsslag innan man har passerat hälften av egenskapens värde-2 (även om jag är mer för -Ob1T6)

Så t.ex. Övertala för en person med 14 i Psy och 16 kar får +Ob1T6 på förbättringsslag så länge färdigheten är under 13.

Samma sak med bildning och Psy. En person med hög bildning och Hög psy borde ha lättare än en person med låg psy och låg bil på att höja t.ex. akademiska färdigheter.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Gemstone said:
Det behöver inte vara någon stor grej, men kanske att man inte kan öka en färdighet lika enkelt efter att ha passerat egenskapen den baseras på. För att du bara kommer så enkelt med ren talang. Eller rent av +Ob1T6 på förbättringsslag innan man har passerat hälften av egenskapens värde-2 (även om jag är mer för -Ob1T6)

Så t.ex. Övertala för en person med 14 i Psy och 16 kar får +Ob1T6 på förbättringsslag så länge färdigheten är under 13.

Samma sak med bildning och Psy. En person med hög bildning och Hög psy borde ha lättare än en person med låg psy och låg bil på att höja t.ex. akademiska färdigheter.
Tjuvläser du våra mail? =)
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Svarte faraonen said:
I många fall spelar dock inte ens grundchansen roll. Någon med Psyke på 3 kommer att ha lika lätt att lära sig Räkning som någon med Psyke på 18, eftersom Räkning inte har någon grundchans och därmed inte alls påverkas av attributen. En lösning jag skulle kunna se är att ge alla färdigheter en grundchans, och att "två enheter för att öppna en färdighet på nivå fem" byts ut mot "två enheter för att öppna en färdighet på grundchans". De färdigheter som idag har en grundchans kommer så att säga med de där två enheterna förbetalda.
Sant, kanske ska attributen på något sätt skapa ett tak för hur mycket man kan lära sig. Så någon med Psyke 3 aldrig kan nå lika högt i räkning som en med Psyke 18.

En annan tanke kan ju vara att slag för att höja färdigheter görs mot ett attribut, så om man har dåliga förutsättningar (i det här fallet för att man är dum som ett spån med PSY 3) så tar det längre tid att lära sig räkning. (Om man nu inte skippar attribut helt, se mitt svar till Gemstone här nedan)
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Gemstone said:
Just RÖR kanske är ett dåligt exempel, men det är den närmsta grundegenskapen som har med Pilbågsskytte. Träning är en del i alla färdigheter ja, den största delen, men ens egenskaper har också mycket att göra med det. Det spelar ingen roll hur mycket jag tränar på matematik om jag inte har grunden att förstå det på (lite som jag i verkligheten har med högskolematte xD).

Det behöver inte vara någon stor grej, men kanske att man inte kan öka en färdighet lika enkelt efter att ha passerat egenskapen den baseras på. För att du bara kommer så enkelt med ren talang. Eller rent av +Ob1T6 på förbättringsslag innan man har passerat hälften av egenskapens värde-2 (även om jag är mer för -Ob1T6)

Så t.ex. Övertala för en person med 14 i Psy och 16 kar får +Ob1T6 på förbättringsslag så länge färdigheten är under 13.

Samma sak med bildning och Psy. En person med hög bildning och Hög psy borde ha lättare än en person med låg psy och låg bil på att höja t.ex. akademiska färdigheter.
Det stora problemet som jag ser det med attribut i alla rollspel är egentligen att de tenderar att bli mer eller mindre statiska. Därför kommer de flesta rollpersoner ha samma värde i de flesta av sina attribut genom hela kampanjen. Så funkar inte riktigt verkligheten skulle jag säga.
Snarare kan man t.ex. genom att öva på matte få högre "psyke" för om man tränar sin hjärna kommer man att bli "smartare". Det samma gäller det fysiska, tränar man mycket t.ex. på att dansa kommer man inte bara bli bättre på att just dansa utan man kanske får bättre kondition, blir smidigare och kanske till och med starkare. Dessutom stimulerar ju rörelse hjärnan, så man blir ju smartare av att dansa också.

De få rollspel som helt gjort sig av med attribut har nog valt rätt väg i min mening. Så det kanske kan vara en idé för Eon IV också, helt frångå attribut som mest ligger statiskt och dessutom inte spelar så stor roll (utom vid skadeslag i närstrid och där kan man säkert lösa det på ett annat sätt).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,613
Location
Umeå
k7e9 said:
Så det kanske kan vara en idé för Eon IV också, helt frångå attribut som mest ligger statiskt och dessutom inte spelar så stor roll (utom vid skadeslag i närstrid och där kan man säkert lösa det på ett annat sätt).
Faktum är ju att de flesta människor i verkligheten tål ungefär lika många svärdshugg, oavsett storlek och envishet... Man skulle kunna lägga dit en fast skala som möjligtvis modifieras lite till det högre om man är dvärg/tirak och något lägre om man är tosh/missla, eller liknande.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
avatarex said:
Gemstone said:
Det behöver inte vara någon stor grej, men kanske att man inte kan öka en färdighet lika enkelt efter att ha passerat egenskapen den baseras på. För att du bara kommer så enkelt med ren talang. Eller rent av +Ob1T6 på förbättringsslag innan man har passerat hälften av egenskapens värde-2 (även om jag är mer för -Ob1T6)

Så t.ex. Övertala för en person med 14 i Psy och 16 kar får +Ob1T6 på förbättringsslag så länge färdigheten är under 13.

Samma sak med bildning och Psy. En person med hög bildning och Hög psy borde ha lättare än en person med låg psy och låg bil på att höja t.ex. akademiska färdigheter.
Tjuvläser du våra mail? =)
Låt oss säga att jag har mina källor... En av dem är mitt framtida jag som skickar info om Eon IV via en telepatisk länk och... (Ellleeer inte)

Det låter ganska vettigt om det är så ni tänkt :gremsmile:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hmm en sak jag kom att tänka på var överlevnad. Och utan att börja babbla om vad jag menar så länkar jag istället.
Ajj ajj jävla rötter

Jag skulle gärna vilja se något liknande i Eon IV när det kommer till överleva framför allt.
Liksom något som gör överleva mer användbar och faktiskt får lite speltid annat än "slå ob3t6 mot överleva för att se om ni lyckas hitta en bra lägerplats"


/Poseur
 
Top