morkbollen_UBBT
Warrior
- Engångsäventyr(1 eller 2 sessioner)
- Korta kampanjer(runt 5 sessioner)
- Halvlånga kampanjer(runt 10-15 sessioner)
- Långa kampanjer(runt 30-40 sessioner)
- Eviga kampanjer(utan slut)
Bara av nyfikenhet, vad tycker du att man skall byta ut mellan kampanjer? Karaktärer? "Ärkeskurk"? Mål?Han said:/Han vars kampanjer högst är på 5-6 spelmöten, då han inte förstår varför man vill spela längre än så
Var det ett diskussions-bait eller förstår du verkligen inte varför?Han said:Han vars kampanjer högst är på 5-6 spelmöten, då han inte förstår varför man vill spela längre än så
Engångsäventyr händer, men då är det nästan alltid speltest eller genomspel av gammalt konventsmaterial.morkbollen [list said:[*]Engångsäventyr(1 eller 2 sessioner)
[*]Korta kampanjer(runt 5 sessioner)
[*]Halvlånga kampanjer(runt 10-15 sessioner)
[*]Långa kampanjer(runt 30-40 sessioner)
[*]Eviga kampanjer(utan slut)
[/list]
Miljö och rollpersoner. Miljön behöver inte vara en annan värld. Det kan vara en annan stad eller till och med en samma stad, men i någon helt annan samhällsklass. Typ spela riddare ena kampanjen och råttfångare en annan.Ram said:Bara av nyfikenhet, vad tycker du att man skall byta ut mellan kampanjer? Karaktärer? "Ärkeskurk"? Mål?Han said:/Han vars kampanjer högst är på 5-6 spelmöten, då han inte förstår varför man vill spela längre än så
Enligt mina erfarenheter känns det som att många kampanjer har rätt mycket dötid vilket ger intrycket av att spelledaren mest vill dra ut på det hela. Jag fokuserar mer på att visa upp viktiga delar i en kampanj, med andra ord: jag är mycket mer för att se miniserien Lost (eller i vissa fall, filmen) än att se en hel utdragen serie på massor av säsonger som heter Lost. Senaste kampanjen jag körde så var de inkvisitorer och det skulle ha slutat med att det visade sig att rollpersonerna var inkarnationer av en gud, om det inte var för att kampanjen hann att läggas ned. Detta skulle ske på fem spelmöten och vi hann med fyra. Man behöver inte ha aslånga kampanjer bara för att spela en hjältes resa (grisodlaren som blir hjälte).Om du har ett riktigt maffigt i-princip-grisodlar-till-episkt-scenario eller kampanj där man skall skala av ett stort antal lager på en lök för att nå kärnan så är det ganska troligt att det kommer att ta tid.
Svavelvinter är fyra äventyr varav tre har...Så jag funderar över om du tänker kampanj på ett annat sätt än mig. Ta Svavelvinter som ett exempel som både du och jag kan. Är det en kampanj eller flera?
Herregud, ja! Som jag förstår det så finns det en uppfattning om att längre = bättre i vårt samhälle. Det tycker jag är helt fel, men å andra sidan så verkar det vara väldigt framgångsrikt att dra ut på ett vinnande koncept och bara göra mer och mer, så jag kanske är ensam. (Böcker, filmer, datorspel, TV-serier, rollspel)Han said:Enligt mina erfarenheter känns det som att många kampanjer har rätt mycket dötid vilket ger intrycket av att spelledaren mest vill dra ut på det hela.
Nu uppfattade jag det inte som någon var ute efter att lägga någon värdering i att ha långa kampanjer...Arvidos said:Herregud, ja! Som jag förstår det så finns det en uppfattning om att längre = bättre i vårt samhälle. Det tycker jag är helt fel, men å andra sidan så verkar det vara väldigt framgångsrikt att dra ut på ett vinnande koncept och bara göra mer och mer, så jag kanske är ensam. (Böcker, filmer, datorspel, TV-serier, rollspel)Han said:Enligt mina erfarenheter känns det som att många kampanjer har rätt mycket dötid vilket ger intrycket av att spelledaren mest vill dra ut på det hela.
...
Jag gillar att ha 2-6 möten per kampanj.
Är det inte i Buffy som det börjar hända saker först i fjärde säsongen? Du kan mer om manusskriveri än mig, så det kanske finns någon tanke med att skapa en fanbase som troget följer serien (genom att skapa dötidssässonger) innan man börjar trycka in saker, så att det känns som att man missar någonting om man missar ett avsnitt?-Gunnar (som ibland tycker att tv-serier blir bättre än film, titta bara på Buffy)
Utveckla gärna. För mig finns det ingenting i långkörarna som man inte lika gärna kan göra i kortkörarna. Jag funderar på om långkörarkampanjerna mest är en artifakt av upplägget för enkvällsscenarion, där spelledare har tänkt "Jag vill köra någonting mer långdraget och episkt" men inte har ändrat själva strukturen för scenariot för varje kväll.Jag skulle vilja argumentera på att både långa och korta kampanjer har sina fördelar. Korta kan man tvista mer, men du kan göra varianter i långa kampanjer som inte funkar i korta. Och jag känner inte igen det med dötiden som Han beskriver som något som bara skulle finnas i långa kampanjer... Fast nu kanske vi glider OT
</div>Han said:Svavelvinter är fyra äventyr varav tre har... <div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa mig!" onclick="toggle_spoiler(this, 'Hjälp, mina ögon!', 'Visa mig!')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">...någonting med varandra att göra (kmordatemplet, Cruri gravar och järntornet), så de tre äventyren bildar tillsammans en kampanj. Blatifagus, rebellerna och slavlägret är element som mest visar upp slitningar inom Arhem.
morkbollen said:När ni spelar rollspel vad brukar ni framförallt spela?
- Engångsäventyr(1 eller 2 sessioner)
- Korta kampanjer(runt 5 sessioner)
- Halvlånga kampanjer(runt 10-15 sessioner)
- Långa kampanjer(runt 30-40 sessioner)
- Eviga kampanjer(utan slut)
Jag tycker du blandar äpplen och päron och har en lite kategorisk syn på det hela. Man behöver inte spela långa resor mer i realtid bara för att man föredrar längre kampanjer och man behöver heller inte hamna i perioder av stillestånd heller även om jag håller med om att risken är mycket större än för intensivare spel. De mest tidskonsumeradne stegen som inte är med i de mer intensiva spelen är i mitt tycke planering, spelarinteraktion, undersökning och lösning av problem samt eventuellt strid. Om man har ett mer pragmatiskt synsätt vad gäller resurshantering (om du behöver ett rep så har du det, slå ett slag för en överlevnads/packningsfärdgihet eller skapa en konflikt mellan dig och klyftan) och bedömning av seger och överlevnad (din rollperson kan inte dö om det inte är om med dig eller för all del din egen "du kommer alltid att lyckas"-spelstil) så kommer flödet genom scenariot att förändras och troligen gå fortare. Men pudelkärnan är att man då har en annan agenda. Man beslutar att man inte tycker att de steg som jag pratar om ovan (i större eller mindre delar ) inte är så intressanta.Han said:Jämför med exempelvis hur man beskriver en miljö. Att gå längmed en gata kräver sin nivå av detaljer för att skapa en stämning och en inre bild hos spelarna. När rollpersonerna sedan beger sig ut för att resa, säg en vecka på landsbygden, så tar vissa spelledare gärna och spelar ut dag för dag. Jag har varit med om sjukt händelselösa resor. För mig är det nämligen naturligt att om en resa tar en längre tid så minskar detaljrikedomen i vad jag ska beskriva. Någon veckas resande kan jag istället beskriva i hur landskapet förändras, snarare än vilka detaljer som finns i landskapet. Tiden det tar för att beskriva miljön bör vara ungefär likadan, oavsett över hur lång tid resan tar.
Utveckla dig gärna. Jag missar säkert element i spelandet som jag inte tycker är roligt, men det skulle vara intressant att veta ändå vad andra gillar.Ram said:Jag håller med om det du skriver att man inte måste ha långa kampanjer för hjälteresor, det beror helt och hållet på hur och vart man väljer att fördjupa sig. Men man kan med stor fördel göra det.
Jag använde Matiné, så "lätt" vet jag väl inte. Vi hade två strider under ett och samma spelmöte i järntornet och klarade av det på ett spelmöte - striderna tog väl 30-40 minuter totalt, om ens det. Grejen var att jag körde inte grottröj i järntornet, där spelarna tog sig igenom korridor för korridor, utan jag körde sceninramning där jag valde vilka rum som spelarna skulle komma in i. Det står mer i krönikelänken i förra inlägget.Men då har du använt ett mycket lätt system, har du inte? När vi spelade första gången så tillbringade vi lite drygt så lång tid i järntornet. Och då slogs vi bara två gånger. För oss tog kampanjen ~30 spelmöten.
Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att jag tycker deläventyren är väsentliga, men tillsammans bildar de tre som har någonting med varandra att göra en kampanj så där håller jag med dig.Sedan undrar jag varför du tycker att de olika deläventyren är väsentliga... Vill man spela dem separat? Visst, vissa delar funkar, men de är inte så värst bra eller kul... Så kampanjen bör väl vara hela "boxen", eller?