Det jag vänder mig mot är att nostalgin besvarar frågan "var det bättre förr?" med ett rungande "JA!" Det handlar inte om att modernisera, förbättra, förändra. Det handlar om att bevara det som var och drömma sig bort till en romantiserad förflutenhet, och okritiskt hylla det idealtillståndet. Det är vad nostalgi är.
Att kalla något för nostalgi som inte uppfyller kriterierna funkar helt enkelt inte. Att säga "hörrni, det gjordes bra grejer förr! Vi gör något ännu bättre av det!" är inte på något plan nostalgi. Sedan finns det kanske de som ser anslaget som "nostalgivurm" och som tilltalas av det, och därför vill ta del av det. Men det är något annat.
Annars hamnar vi i en märklig situation där Western 4 plötsligt bygger på nostalgi, där Eon IV:s enda raison detre beror på att det kan härledas till ett 20 år äldre spel, där allt med MUTANT i titeln anses bygga på att det var bättre förr o.s.v.
Jag kan säga att inget av FL:s spel bygger på nostalgi. Inget av Helmgasts spel, och inget av Åskfågelns spel. De spel som faktiskt säger att det var bättre förr är vissa OSR-kloner men det faller på att de som spelar det inte var födda när det begav sig, så där handlar det snarare om en ny våg.
Visst finns det äldre spel och moduler som håller än idag, och visst finns det idéer som är så bra att någon bör spinna vidare på dem. Men inte för att de är gamla, utan för att de är bra.