Nekromanti Vilken Ligans april-nyhet?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
entomophobiac;n318358 said:
Jag tar fullt ansvar! Men att göra Hindenburg, nyversioner av gamla rollspel, etc., tycker jag är nostalgivurmande i allra högsta grad. Att flera av dem däremot är moderna nytolkningar må så vara, men kärnan i dem—som i Svärdets sångs fall var Nils Gullikssons gamla DoD-bilder—är utan tvekan nostalgisk och riktar sig mot oss som växte upp med spel som var stora på 80-90-talet.
jag är nyfiken, betraktar du alltså DnD 5th edition som en nostalgiprodukt?

luddwig

Lawful evil
entomophobiac;n318358 said:
Att flera av dem däremot är moderna nytolkningar må så vara, men kärnan i dem—som i Svärdets sångs fall var Nils Gullikssons gamla DoD-bilder—är utan tvekan nostalgisk och riktar sig mot oss som växte upp med spel som var stora på 80-90-talet.
Jag köper att konstboken med Nisses bilder är nostalgi. Svärdets sång känns däremot inte alls som nostalgi tycker jag. Visst, det innehåller Nisses gamla bilder, men slutresultatet är något nytt. Nytt namn. Ny spelvärld. Nya äventyrsplatser. Influenser från OSR som är nya för ligan. Även delvis nya bilder, så som omslaget.

entomophobiac

Low Prep High Play
Rymdhamster;n318360 said:
jag är nyfiken, betraktar du alltså DnD 5th edition som en nostalgiprodukt?
Spontant, nej. D&D5E tillför en del saker som inte riktigt varit del av D&D förut. Mer som en uppföljare till en storfilm än som vare sig en remake eller en tie-in.

entomophobiac

Low Prep High Play
luddwig;n318365 said:
Jag köper att konstboken med Nisses bilder är nostalgi. Svärdets sång känns däremot inte alls som nostalgi tycker jag. Visst, det innehåller Nisses gamla bilder, men slutresultatet är något nytt. Nytt namn. Ny spelvärld. Nya äventyrsplatser. Influenser från OSR som är nya för ligan. Även delvis nya bilder, så som omslaget.
Så, det jag skrev var: "Hade skrivit av Svärdets sång som en sådan tidigare, men fick upp ögonen för det igen när någon beskrev intentionen bakom det för mig. Så det blev mitt obligatoriska köp av nytt rollspel på GothCon."

Anledningen att jag skrev av det som ett nostalgispel var för att det var mycket fokus på Nisses bilder i Kickstarter-kampanjen och det gjorde att jag aldrig tog en närmre titt när den gick av stapeln. Nu när jag blev närmre bekant med spelet lät det däremot väldigt intressant, så nu ligger det på min "att läsa"-hylla och väntar.

kwarnberg

Swordsman
luddwig;n318365 said:
Nu är vi jätte-OT... Vi kanske ska starta en ny tråd om vad nostalgi är och inte är?

Jag tycker verkligen att SS bygger på nostalgi. "Oh, jag minns de här bilderna från när jag spelade som ung!" är väl att sälja på nostalgi om något? Sen att man använder bilderna för att skapa nytt innebär inte att de inte också används för att sälja på nostalgi.

Och för att återvända till On topic: Min första förhoppning med eventuellt nytt spel är att FL skrotar sitt nuvarande regelsystem och gör något nytt, nåt som är skräddarsytt för spelet i stället för att återanvänder samma spelmotor i fler spel där den inte riktigt passar.

luddwig

Lawful evil
Guran89;n318368 said:
Nu är vi jätte-OT... Vi kanske ska starta en ny tråd om vad nostalgi är och inte är?
Eller så nöjer vi oss med att konstatera att nostalgi är ännu ett begrepp som innebär olika saker för olika personer. :p

Guran89;n318368 said:
Och för att återvända till On topic: Min första förhoppning med eventuellt nytt spel är att FL skrotar sitt nuvarande regelsystem och gör något nytt, nåt som är skräddarsytt för spelet i stället för att återanvänder samma spelmotor i fler spel där den inte riktigt passar.
+1 på den.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
entomophobiac;n318366 said:
Spontant, nej. D&D5E tillför en del saker som inte riktigt varit del av D&D förut. Mer som en uppföljare till en storfilm än som vare sig en remake eller en tie-in.
Så utifrån det ser jag inte riktigt hur du kan kalla vara sig Coriolis eller M:Å0 för nostalgispel =)

Svärdets sång är förvisso _inspirerat_ av nostalgi, men som spel sett är det ju sproilans nytt, med nya idéer.

Tales fromt the loop, vad det nu heter på svenska har ju ingen nostalgi alls bakom sig då det är ett sproilans nytt spel baserad på sproilans ny konst.

Hindenburg och nytryck av MUA är väl det närmaste de kommer nostalgispel, även om det känns konstigt att prata nostalgi om så unga spel. Men jag antar att det väl ändå gått tio år sedan MUA lades ner. Det har ju dock varit het efterfrågan på det sen dess, så det är väl mer att se som försenat nytryck, snarare än återuppväckning.

entomophobiac

Low Prep High Play
Rymdhamster;n318371 said:
Så utifrån det ser jag inte riktigt hur du kan kalla vara sig Coriolis eller M:Å0 för nostalgispel =)

Svärdets sång är förvisso _inspirerat_ av nostalgi, men som spel sett är det ju sproilans nytt, med nya idéer.

Tales fromt the loop, vad det nu heter på svenska har ju ingen nostalgi alls bakom sig då det är ett sproilans nytt spel baserad på sproilans ny konst.

Hindenburg och nytryck av MUA är väl det närmaste de kommer nostalgispel, även om det känns konstigt att prata nostalgi om så unga spel. Men jag antar att det väl ändå gått tio år sedan MUA lades ner. Det har ju dock varit het efterfrågan på det sen dess, så det är väl mer att se som försenat nytryck, snarare än återuppväckning.
Vi kan helt enkelt "agree to disagree", så är det här OT-spåret lite avslutat sen. Men av allt som getts ut av Fria Ligan vill jag personligen mena att Coriolis och Svavelvinter är de enda som inte på något sätt är nostalgiprodukter, av dem jag själv har någon koll på. Att de sedan är bra nog att stå på egna ben är en helt annan femma—det står alla fritt att gilla vad de vill. Det är bara att jag själv inte "går igång" på saker som i första hand flirtar med gammalt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
entomophobiac;n318375 said:
Men av allt som getts ut av Fria Ligan vill jag personligen mena att Coriolis och Svavelvinter är de enda som inte på något sätt är nostalgiprodukter,
Hur blev Svavelvinter INTE en nostaligprodukt? =D

Det är ju typ en nostalgiprodukt baserad på en nostalgiprodukt! Det är nostalgi-inception =P

Rangertheman

Myrmidon
entomophobiac;n318351 said:
Min största undran är vad som faktiskt räknas som en "stor" nyhet. Vad skulle krävas för att jag skulle tappa hakan i bordet, liksom? Är allra mest nyfiken på vad Fria Ligan tycker kvalar in under den definitionen. :)
Ja, ytterligare ett spel som baserar sig på Stålenhags alster känns inte som någon stor nyhet så det måste vara något annat.

entomophobiac

Low Prep High Play
Rymdhamster;n318376 said:
Hur blev Svavelvinter INTE en nostaligprodukt? =D

Det är ju typ en nostalgiprodukt baserad på en nostalgiprodukt! Det är nostalgi-inception =P
För att det bygger på Erik Granströms böcker och inte den gamla kampanjen, och därtill har ett helt eget form- och bildspråk som är väldigt långt från Svavelvinter anno Äventyrsspel. Det är mycket mer en "egen" produkt än egentligen det mesta övriga Fria Ligan släppt. Tycker jag.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
entomophobiac;n318379 said:
För att det bygger på Erik Granströms böcker och inte den gamla kampanjen, och därtill har ett helt eget form- och bildspråk som är väldigt långt från Svavelvinter anno Äventyrsspel. Det är mycket mer en "egen" produkt än egentligen det mesta övriga Fria Ligan släppt. Tycker jag.
Låter väldigt mycket som du beskriver År 0 nu =)

Fast genlab alpha kan jag ge dig på ett litet hörn.

Mogger

Hipsteranka
Det jag vänder mig mot är att nostalgin besvarar frågan "var det bättre förr?" med ett rungande "JA!" Det handlar inte om att modernisera, förbättra, förändra. Det handlar om att bevara det som var och drömma sig bort till en romantiserad förflutenhet, och okritiskt hylla det idealtillståndet. Det är vad nostalgi är.

Att kalla något för nostalgi som inte uppfyller kriterierna funkar helt enkelt inte. Att säga "hörrni, det gjordes bra grejer förr! Vi gör något ännu bättre av det!" är inte på något plan nostalgi. Sedan finns det kanske de som ser anslaget som "nostalgivurm" och som tilltalas av det, och därför vill ta del av det. Men det är något annat.

Annars hamnar vi i en märklig situation där Western 4 plötsligt bygger på nostalgi, där Eon IV:s enda raison detre beror på att det kan härledas till ett 20 år äldre spel, där allt med MUTANT i titeln anses bygga på att det var bättre förr o.s.v.

Jag kan säga att inget av FL:s spel bygger på nostalgi. Inget av Helmgasts spel, och inget av Åskfågelns spel. De spel som faktiskt säger att det var bättre förr är vissa OSR-kloner men det faller på att de som spelar det inte var födda när det begav sig, så där handlar det snarare om en ny våg.

Visst finns det äldre spel och moduler som håller än idag, och visst finns det idéer som är så bra att någon bör spinna vidare på dem. Men inte för att de är gamla, utan för att de är bra.

entomophobiac

Low Prep High Play
Det är dock skillnad på hur dessa verk såldes in—om vi pratar om just Fria Ligan—och vad de faktiskt är. Nostalgin är den röda tråden, och en smart sådan eftersom många av oss som växte upp med de gamla spelen har jobb och pengar idag.

Särskilt på Kickstarter har detta visat sig effektivt, där varenda övervintrad speutvecklare dammat av skrivmaskinen för att få ett finger med i pajen.

Det betyder verkligen inte att allt som görs är dåligt, men jag tycker du definierar “nostalgi” väldigt selektivt om du blundar för vilka varumärken det faktiskt rör sig om samt till vilken publik det riktat sig.

Mogger

Hipsteranka
entomophobiac;n318386 said:
Det betyder verkligen inte att allt som görs är dåligt, men jag tycker du definierar “nostalgi” väldigt selektivt om du blundar för vilka varumärken det faktiskt rör sig om samt till vilken publik det riktat sig.
Inte alls. Att kända varumärken säljer är ju givet. Men bygger det på nostalgi eller andra värden? Det är en retorisk fråga. ;)

luddwig

Lawful evil
Måns;n318382 said:
Det handlar om att bevara det som var och drömma sig bort till en romantiserad förflutenhet, och okritiskt hylla det idealtillståndet. Det är vad nostalgi är.
Mera OT: Om det där är nostalgi har jag väldigt svårt att se att det finns i någon större omfattning inom rollspel. Visst, det finns många som talar uppskattande om gamla spel (vilket jag tycker är tillräckligt för att kalla det nostalgi), men som jag upplever det extremt sällan helt okritiskt.

För övrigt vore det kanske lika bra ifall någon moderator kunde bryta ut det här sidospåret om nostalgi till en egen tråd. Det verkar långlivat.

Mogger

Hipsteranka
luddwig;n318393 said:
Mera OT: Om det där är nostalgi har jag väldigt svårt att se att det finns i någon större omfattning inom rollspel. Visst, det finns många som talar uppskattande om gamla spel (vilket jag tycker är tillräckligt för att kalla det nostalgi), men som jag upplever det extremt sällan helt okritiskt.
Ja, det är det som är min poäng.

luddwig;n318393 said:
För övrigt vore det kanske lika bra ifall någon moderator kunde bryta ut det här sidospåret om nostalgi till en egen tråd. Det verkar långlivat.
Bifalles! :)

Leon

Leo carcion
Om MUA och MÅ0 är nostalgi, vad tusan är då typ hela Marvel-universat? Eller James Bond?

Var går gränsen? Är all fantasy som har alver och orcher nostalgi?

entomophobiac

Low Prep High Play
Leon;n318406 said:
Om MUA och MÅ0 är nostalgi, vad tusan är då typ hela Marvel-universat? Eller James Bond?
Var går gränsen? Är all fantasy som har alver och orcher nostalgi?
Håller med om att Fria Ligans grej på fredag kommer bli mycket intressant!