Nekromanti Vilken Ligans april-nyhet?

Rangertheman;n318536 said:
Om drygt 8 timmar vet vi vad nyheten består i och hur mycket nostalgi det är =)
Så sant. Det kan nog finnas lite nostalgi detta projekt för vissa, men något renodlat nostalgiprojekt skulle jag inte kalla det. :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
entomophobiac;n318464 said:
Första MÅ0-boxen hade liksom ett omslag som var inspirerat av original-Mutant
Fast här pratar du ju om ett helt annat spel än Måns.

Han pratar om Mutant: Undergångens Arvtagare. Som aldrig hade någon box, och där första omslaget såg ut så här:

[IMG2=JSON]{"alt":"Bildresultat f\u00c3\u00b6r underg\u00c3\u00a5ngens arvtagare","data-align":"none","data-size":"full","height":"452","width":"350","src":"https:\/\/www.svenskarollspel.nu\/wikia\/images\/thumb\/b\/ba\/MUA_Regler1_Framsida.jpg\/774px-MUA_Regler1_Framsida.jpg"}[/IMG2]

Mutant: År Noll är ju en helt annan produkt med helt andra syften, inspirationer, annan designprocess, andra författare och så vidare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måns;n318434 said:
Nej, MUA lanserades aldrig som någon nostalgisk återblick. MUA lanserades tydligt som ett nytt spel, ett nytt avstamp. De som närmade sig MUA och hoppades på en nostalgisk återblick blev antingen besvikna eller positivt överraskade. De insåg att det här var något nytt.
Agreed. Jag var också, öh, hyfsat aktiv på Järnringens forum back in the day och M:UA försökte aldrig ge folk den upplevelse de haft i sin barndom. Precis som Måns skriver här så sade allt i marknadsföringen snarare att detta var en remake, en reboot, en reimagining – ett ställe att uppleva nya äventyr ett nytt sätt att uppleva nya saker även om vissa saker också var bekanta. Man skulle inte spela som på 80-talet; man skulle spela som på 2000-talet i en ny, uppräschad version av ett gammalt (underförstått föråldrat) rollspel.

Jag kan inte utesluta, såklart, att det fanns folk som uppfattade M:UA som en återgång till 80-talet eller att spelet marknadsfördes som "nostalgi", men i sådana fall var det nog inget som märktes av oss på forumet.

entomophobiac

Low Prep High Play
krank;n318541 said:
Fast här pratar du ju om ett helt annat spel än Måns.
"Ett klassiskt svenskt rollspel i ny tappning".

Kan lugnt säga att 100% av de människor jag känner--som förvisso inte hängde på några forum mig veterligen--köpte spelet av nostalgiska skäl. Sedan köpte de kampanjböckerna för att de gillade vad de fick.

Men hur som helst är det Fria Ligan jag uttalat mig om sedan första början i den här märkliga "diskussionen".

Rangertheman

Myrmidon
TomasFriaLigan;n318537 said:
Så sant. Det kan nog finnas lite nostalgi detta projekt för vissa, men något renodlat nostalgiprojekt skulle jag inte kalla det. :)
Otroligt spännande! Känns lite som julafton! :)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Vän av ordning: det är väldigt stor skillnad på vad som PRODUCENT vill och vad som SPELARNA vill. Bara för att en producent har en ambition, betyder det inte att alla spelare är på samma tåg. Nu har jag inte läst allt noga, men jag tycker ni talar om äpplen och päron... eller gjorde det i alla fall tills det nyss framkom att en av er talade om smågodis från Konsum och den andra talade om Rabarberglass från GB.

Leon

Leo carcion
TomasFriaLigan;n318537 said:
Och vi får veta idag. Sitter på nålar :)

Mogger

Hipsteranka
Ja, nu ser jag också fram emot FL:s nyhet! oavsett om det handlar om nostalgi, återblickar, igenkännande, vanhelgande, moderniserande eller hur de nu väljer att närma sig dåtiden (för all flört med det förgångna bygger naturligtvis inte på nostalgi, doh!).

BRING IT ON!

Leon

Leo carcion
Hoppas jag vinner mitt vad om att det är regndroppar på ruta på facebook-bilden! Synd bara att ingen satsade emot ;)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Leon;n318552 said:
Hoppas jag vinner mitt vad om att det är regndroppar på ruta på facebook-bilden! Synd bara att ingen satsade emot ;)
Jag antar vadet, och satsar ett enbladsscenario till valfritt (av förloraren) rollspel.

*sträcker fram en tass*

Leon

Leo carcion
Rymdhamster;n318553 said:
Jag antar vadet, och satsar ett enbladsscenario till valfritt (av förloraren) rollspel.

*sträcker fram en tass*
Oooh.... jag var mest ute efter ära och berömmelse, men det vadet antar jag.

*Skakar hamstertass med lejontass*

Robert Jonsson

Måns;n318555 said:
Partisan!
Lite min gissning också. Fria Ligan har ju varumärksskyddat om jag inte missminner mig - det kan ses som nostalgi, men det finns egentligen ingenting att knyta nostalgin kring annat än flytande drömmar hos dåvarande tonåringar och unga vuxna. :)

Leon

Leo carcion
Partisan möter Simon Stålenhag? The Electric State blir The Occupied State? Barnen har vuxit upp, blivit arton och gör lumpen precis som de sovjetiska rymdrobotödlorna ockuperar!

Paal

Imaginär fantast
Måns;n318555 said:
Partisan!
Det är en intressant gissning. Jag tror nog mest på den än så länge. Vilken era skulle det utspela sig i isåfall? Nutid? Efterkrigstid i ett naziockuperat Europa? 10 år in i framtiden? 80-tal med kalla krigetinfluenser?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Henke gissade på Partisan redan på sida 1. Antar att det är möjligt att FL missade det när de sa att ingen kommit i närheten, men annars ser det mörkt ut.

Robert Jonsson

Ah! Nä, då känns det otroligt. Jag räknar med att FL har god koll - bättre koll än mig som bara skummat tråden iaf. ;)

Mogger

Hipsteranka
Robert Jonsson;n318556 said:
Lite min gissning också. Fria Ligan har ju varumärksskyddat om jag inte missminner mig - det kan ses som nostalgi, men det finns egentligen ingenting att knyta nostalgin kring annat än flytande drömmar hos dåvarande tonåringar och unga vuxna. :)
Snarare någon form av mytförverklingande. Eller drömförverkligande, beroende på vad man har för inställning till Partisan :)

Rangertheman

Myrmidon
Leon;n318557 said:
Partisan möter Simon Stålenhag? The Electric State blir The Occupied State? Barnen har vuxit upp, blivit arton och gör lumpen precis som de sovjetiska rymdrobotödlorna ockuperar!
Lite "Yesterday when the war began" kanske?