Nekromanti Vilken Ligans april-nyhet?

Minimoni

Homelander
Självklart spelar mycket av Fria Ligans grejer på nostalgi, tycker det är svårt att förstå hur man inte kan tycka det. Det betyder dock inte att det är något fel.

Marvel är mindre nostalgi då det främst tycks ha riktat sig till en helt ny publik, Fria Ligans produkter har vad jag selektivt väljer att minnas väldigt tydligt starkt riktat sig till de som tidigare haft kontakt med deras varumärken och har känslomässiga band till dem.

Minimoni

Homelander
Leon;n318406 said:
Om MUA och MÅ0 är nostalgi, vad tusan är då typ hela Marvel-universat? Eller James Bond?

Var går gränsen? Är all fantasy som har alver och orcher nostalgi?
Gränsen går hur produkten säljs in till konsumenten. James Bond säljs knappast in idag med tankar och bilder av hur Sean Connery låg med 11 kvinnor i varje film och drog dåliga one liners utan mer på att det är snabb och bitvis rå action. Marvel-universat säljer inte in sina filmer främst till en gammal publik som läst serierna utan mer till en nyare publik som knappt läst serietidningar.

MUA såldes definitivt in som en nylansering av ett för många
älskat spel från en för rollspel gyllene tidsålder. Många köpte spelet för att de hade en känslomässig anknytning till den värld spelet utspelar sig i och hade positiva minnen kopplade till mycket av det som spelet anknöt till. Det vill säga att känslorna för de tidigare utgåvorna var en verklig faktor för spelets framgång då många längtade tillbaka till sin rollspelsbarndom och ville återuppleva liknande känslor, nostalgi.

MÅ0 må vara lite knepigare att direkt koppla till nostalgi då jag tror att en stor del av konsumenterna här inte alls hade exakt samma känslomässiga band som till tidigare nämnd produkt, men visst fanns det spår av nostalgi då MÅ0 på sätt och vis återkopplar till första Mutant som inte hade Pyrisamfundet utan var mer världslöst. Än en gång, inga fel att göra på det sättet och jag förstår inte varför det finns en aversion mot att erkänna att en produkt anspelar på människors nostalgi!? Nostalgi är inte ett fult ord utan jag själv har köpt åtskilliga produkter för att få möjlighet att på något sätt återuppleva gamla rollspelsminnen.

Detta är dock min högst subjektiva åsikt och uppfattning, men jag tycker att det har gjorts väldigt många produkter i Sverige som just återkopplar till redan gjorda alster. Just därför är det uppfriskande när något helt nytt skapas som inte använder redan etablerade rollspel eller rollspelsvärldar som språngbräda för skapandet.

Mogger

Hipsteranka
Forumet (eller snarare min laptop) åt upp ett långt inlägg, så här kommer kortvarianten.

Nej, MUA lanserades aldrig som någon nostalgisk återblick. MUA lanserades tydligt som ett nytt spel, ett nytt avstamp. De som närmade sig MUA och hoppades på en nostalgisk återblick blev antingen besvikna eller positivt överraskade. De insåg att det här var något nytt.

MÅO ligger betydligt närmre MUTANT i ton och stämning, men regelmotorn kan aldrig tillfredsställa de som vill återuppleva sin barndom.

Alltså, jag har verkligen inga problem med att folk kan tycka att det är tråkigt med spel som bygger på gamla idéer. Som en 4:e Spindelmannen-film. Men Spiderman: Homecoming är ingen orgie i nostalgi. Det är en bra film. En riktigt bra film. Nostalgi är något helt annat. Att återkoppla bakåt är inte nostalgi. Nostalgi betyder något helt annat.

Kända varumärken signalerar (förhoppningsvis) stabilitet, identitet, pålitlighet. Man vet vad man får, mer eller mindre. Det är inte av nostalgiska skäl, utan för att ta bort den första tröskeln. Utan ett känt varumärke (eller liknande) måste du först övertyga dina tilltänkta kunder om att det här är bra. Om de ens hittar produkten. Men köper folk en bekant produkt för att de tycker att det var bättre förr? Nej, och det är här hela nostalgiargumentet faller.

Man kan inte bara hitta på att nostalgi är synonymt med historisk återkoppling. För det är det inte.

Men som sagt, det är naturligtvis helt ok att tröttna på "ännu ett spel som bygger på XXX". Men kalla det för vad det är. Nostalgi är i mina ögon nedvärderande och det är helt felaktigt att kalla något som bär nya idéer, även om det även innehåller gamla, för nostalgiskt.

Minimoni

Homelander
Måns;n318434 said:
Forumet (eller snarare min laptop) åt upp ett långt inlägg, så här kommer kortvarianten.

Nej, MUA lanserades aldrig som någon nostalgisk återblick. MUA lanserades tydligt som ett nytt spel, ett nytt avstamp. De som närmade sig MUA och hoppades på en nostalgisk återblick blev antingen besvikna eller positivt överraskade. De insåg att det här var något nytt.

MÅO ligger betydligt närmre MUTANT i ton och stämning, men regelmotorn kan aldrig tillfredsställa de som vill återuppleva sin barndom.

Alltså, jag har verkligen inga problem med att folk kan tycka att det är tråkigt med spel som bygger på gamla idéer. Som en 4:e Spindelmannen-film. Men Spiderman: Homecoming är ingen orgie i nostalgi. Det är en bra film. En riktigt bra film. Nostalgi är något helt annat. Att återkoppla bakåt är inte nostalgi. Nostalgi betyder något helt annat.

Kända varumärken signalerar (förhoppningsvis) stabilitet, identitet, pålitlighet. Man vet vad man får, mer eller mindre. Det är inte av nostalgiska skäl, utan för att ta bort den första tröskeln. Utan ett känt varumärke (eller liknande) måste du först övertyga dina tilltänkta kunder om att det här är bra. Om de ens hittar produkten. Men köper folk en bekant produkt för att de tycker att det var bättre förr? Nej, och det är här hela nostalgiargumentet faller.

Man kan inte bara hitta på att nostalgi är synonymt med historisk återkoppling. För det är det inte.

Men som sagt, det är naturligtvis helt ok att tröttna på "ännu ett spel som bygger på XXX". Men kalla det för vad det är. Nostalgi är i mina ögon nedvärderande och det är helt felaktigt att kalla något som bär nya idéer, även om det även innehåller gamla, för nostalgiskt.
Oavsett om du önskar och verkligen menar att MUA inte lanserades som någon nostalgisk återblick så var det ändock exakt så alla jag känner och irl pratat med upplevde det. Och sen är det kanske inte alltid så att avsändarens(Ni/De som skapade MUA) avsikt som är eller blir det korrekta. De flesta mottagare(kunder) vågar jag lova uppfattade spelet som en nostalgisk återblick och de blev uppenbarligen inte besvikna utan fick nog precis vad de/jag ville ha.

Och än en gång, jag har aldrig kallat nostalgi för något negativt. Saker kan faktiskt ha nostalgi kopplat till sig och innefatta nya saker samtidigt, de båda är inte uteslutande varandras motsatser.

Mogger

Hipsteranka
Eller enklare uttryckt. Nostalgi är värdebärande i sin egen rätt. Att kalla ett varumärke som är äldre än X år (insert godtycklig gräns) för nostalgisk återblick är att helt ignorera skaparens integritet och intention.

Om nu FL:s nyhet bygger på att de plockat upp ett gammalt varumärke eller IP så utgår jag ifrån att de vill något annat än att konstatera att "det var bättre förr, och nu ska vi bevisa det!" Varumärket/IP:n lär innehålla egna värden, FL lär vilja fylla på nytt, etc. Att reducera det till "nostalgivurm" tycker jag är direkt respektlöst eller i bästa fall ett semantiskt fummel.

Men som sagt, man får gärna tycka att alla nya spel som ges ut ska bygga på helt nya idéer. Men jag undrar lite om man lever som man lär då :)

Mogger

Hipsteranka
Minimoni;n318437 said:
Oavsett om du önskar och verkligen menar att MUA inte lanserades som någon nostalgisk återblick så var det ändock exakt så alla jag känner och irl pratat med upplevde det. Och sen är det kanske inte alltid så att avsändarens(Ni/De som skapade MUA) avsikt som är eller blir det korrekta. De flesta mottagare(kunder) vågar jag lova uppfattade spelet som en nostalgisk återblick och de blev uppenbarligen inte besvikna utan fick nog precis vad de/jag ville ha.

Och än en gång, jag har aldrig kallat nostalgi för något negativt.
Först. nostalgi har en innebörd, som i samtliga av dessa fall inte stämmer överens med skaparens. Så du ger dig själv tolkningsföreträde genom att kalla det för nostalgiskt.

Sedan, jag var en av de första som registrerade mig på JFAB:s forum. Det första året definierades, vid sidan av sprudlande kreativitet och skaparglädje, av en konflikt mellan den nostalgiska falangen som ansåg att JFAB hade svikit sitt arv, och de som ansåg att man skulle göra nytt. Så det är möjligt att du talat med människor som uppfattat det annorlunda, men jag kan garantera att det var så det gick till. Jag var där. Jag läste ALLA inlägg (och svarade på de flesta). Jag har verkligen STENKOLL på MUAs tidigare historia, i synnerhet den som handlar om deras fanbase. Jag lovar att det inte finns många som kan slå mig på fingrarna där. Så jag drar mig inte en sekund för att säga att du har fel här :)

Edit: Sedan fanns det naturligtvis de som satt hemma och spelade utan att skriva/läsa på forum. Hur de uppfattade det kan jag inte svara på, men uppenbarligen tog de isf inte del av hur JFAB faktiskt lanserade MUA och hur diskussionerna kring detta gick.

Minimoni

Homelander
Måns;n318439 said:
Först. nostalgi har en innebörd, som i samtliga av dessa fall inte stämmer överens med skaparens. Så du ger dig själv tolkningsföreträde genom att kalla det för nostalgiskt.

Sedan, jag var en av de första som registrerade mig på JFAB:s forum. Det första året definerades, vid sidan av sprudlande kreativitet och skaparglädje, av en konflikt mellan den nostagliska falangen som ansåg att JFAB hade svikit sitt arv, och de som ansåg att man skulle göra nytt. Så det är möjligt att du talat med människor som uppfattat det annorlunda, men jag kan garantera att det var så det gick till. Jag var där. Jag läsate ALLA inlägg (och svarade på de flesta). Jag har verkligen STENKOLL på MUAs tidigare historia, i synnerhet den som handlar om deras fanbase. Jag lovar att det inte finns många som kan slå mig på fingrarna där. Så jag drar mig inte en sekund för att säga att du har fel här :)

Edit: Sedan fanns det naturligtvis de som satt hemma och spelade utan att skriva/läsa på forum. Hur de uppfattade det kan jag inte svara på, men uppenbarligen tog de isf inte del av hur JFAB faktiskt lanserade MUA.
Och du har ingen aning vad jag läst så jag tvekar inte heller en sekund att hävda att du har precis lika fel som jag, är säker på att nostalgi kontra nytt inte är ett nollsummespel.

Mogger

Hipsteranka
Minimoni;n318440 said:
Och du har ingen aning vad jag läst så jag tvekar inte heller en sekund att hävda att du har precis lika fel som jag, är säker på att nostalgi kontra nytt inte är ett nollsummespel.
Nej, det är sant. Speciellt inte eftersom du hänvisade till "alla jag känner och irl pratat med" . Själv baserar jag min ställning i frågan på att jag skrev en hel del material till MUA, diskuterade med JFAB och var en av de flitigaste skribenterna (samt admin) på forumet. Men om du anser att du har info som motsäger det jag påstår så får du mer än gärna ange en källa. Det hade varit intressant att höra.

Nostalgi blandat med nytt raderar nostalgi ur ekvationen. Nostalgi är den totala avsaknaden av nytt, och är dessutom en återgång till det förflutna.

Leon

Leo carcion
Jag tror att vad som missas här är att det fanns ett levande mutantcommunity sedan äventyrsspels dagar, som fortsatte sina kampanjer (ofta Mutant2 mer utvecklade setting) och hade en levande onlinenärvaro. Så MUA var en nystart i en existerande mutanttradition, inte en nostalgisk återblick.

På samma sätt är Bond definitivt tillbakablickande. Titta bara på "Shaken not stirred", alla troper som återkommer i bondskurkar etc etc. Och vad gäller Marvel tänker jag inte i första hand på filmerna, serierna har ägnat sig åt call backs och homager av silver age comics och tidigare story lines så länge jag kan minnas.

Och jag håller med Måns om att nostalgi är värderande. Här kanske det är olika språkkänsla, men för mig innebär nostalgi ett drömmande tillbaka med rosfärgade glasögon. SAOB har "(i sht i fackspr.) melankoliskt själstillstånd som förorsakas av lång bortovaro från hemmet l. hemlandet, stark o. plågsam hemlängtan, hemsjuka; trånsjuka."

Jag spelade inte MUA för att jag ville känna mig som en ung grabb på 80-talet. Jag spelade det för att jag tyckte att Pyrisamfundet och settingen är grym - och för att det var, och fortfarande är, bland det mest välskrivna som getts ut i Sverige.

entomophobiac

Low Prep High Play
Måns;n318438 said:
Varumärket/IP:n lär innehålla egna värden, FL lär vilja fylla på nytt, etc. Att reducera det till "nostalgivurm" tycker jag är direkt respektlöst eller i bästa fall ett semantiskt fummel.
Och det får du tycka med, men det hindrar inte mig från att ha motsatt åsikt. Ingen har sagt att det är dåligt med nostalgi heller. Men att titta bakåt för att hitta inspiration, eller ge ut produkter med samma namn—och uttalade tematik—som produkter från 80-90-talet går inte att kalla något annat än nostalgivurm tycker jag. Hur mycket du än försöker ge dig själv tolkningsföreträde.

Leon

Leo carcion
Nostalgi är visst värderande. Se SAOB

Jag förstår inte varför det är så viktigt för vissa att sätta etiketter på andras skapande.

entomophobiac

Low Prep High Play
Leon;n318444 said:
Nostalgi är visst värderande. Se SAOB

Jag förstår inte varför det är så viktigt för vissa att sätta etiketter på andras skapande.
Och jag förstår inte varför meningsskillnader måste leda till defensivt tramsande heller.

Mogger

Hipsteranka
entomophobiac;n318445 said:
Och jag förstår inte varför meningsskillnader måste leda till defensivt tramsande heller.
Antagligen för att det är direkta sakfel som framhärdas.

1. Nostalgi betyder inte det ni tror.
2. Jag var direkt inblandad i skrivprocessen och vet att nostalgi aldrig var något som eftersträvades.

Och, det är helt ok att reducera MUA eller vilka spel som helst till "nostalgivurm". Men att påstå att det var en drivande faktor bakom skrivandet är en helt annan sak. Det är helt enkelt fel. Faktum är att nyskapande var ett självändamål. Men det lär ni väl inte tro på heller. Era åsikter väger tydligen tyngre än hur det faktiskt är/var.

Att du anser att det är "tramsande" säger också en hel del. Jag lämnar diskussionen här.

Minimoni

Homelander
Måns;n318441 said:
Nej, det är sant. Speciellt inte eftersom du hänvisade till "alla jag känner och irl pratat med" . Själv baserar jag min ställning i frågan på att jag skrev en hel del material till MUA, diskuterade med JFAB och var en av de flitigaste skribenterna (samt admin) på forumet. Men om du anser att du har info som motsäger det jag påstår så får du mer än gärna ange en källa. Det hade varit intressant att höra.

Nostalgi blandat med nytt raderar nostalgi ur ekvationen. Nostalgi är den totala avsaknaden av nytt, och är dessutom en återgång till det förflutna.
Jag har uppenbarligen inte dina ”insider” kontakter och jag är tämligen säker på att du vet att jag definitivt inte varit med och skrivit något material till spelet, jag är en gräsligt dålig författare men en rätt ok SL. Dock var jag en aktiv del av dels de åldringar som fortfarande spelade Mutant och Mutant 2 och dessutom en inte helt döv eller korkad deltagare i det som skulle bli MUA forumet och självklart SL i MUA. Jag äger allt som släppts till spelet och var vid tiden SL för en grupp på åtta eller nio aktiva spelare, det var för många men det är bättre än nu då jag jobbar så mycket och umgås med min älskade familj att det knappt finns tid till att vara SL.

Så nej, jag har inga vetenskapliga källor utan endast mitt minne och de röster jag hörde från den rätt stora del av rollspelare jag känner. De allra flesta(typ alla) lockades till spelet av nostalgiska skäl, sen stannade vi/jag på grund av en kombination av nostalgi och nyheter. Det är rätt självklart att ingen som spelat eller äger Mutant 2 skulle köpa MUA om det var en exakt kopia, men att hävda att nostalgi inte är en del av spelets essens är att lura sig själv eller att inte förstå hur mycket känslor rollspelssverige har kopplat till Pyrisammfundet och alla andra saker de flesta förknippar med Mutant.

Minimoni

Homelander
Måns;n318450 said:

2. Jag var direkt inblandad i skrivprocessen och vet att nostalgi aldrig var något som eftersträvades.

Och, det är helt ok att reducera MUA eller vilka spel som helst som "nostalgivurm". Men att påstå att det var en drivande faktor bakom skrivandet är en helt annan sak. Det är helt enkelt fel. Faktum är att nyskapande var ett självändamål. Men det lär ni väl inte tro på heller. Era åsikter väger tydligen tyngre än hur det faktiskt är/var.

Att du anser att det är "tramsande" säger också en hel del. Jag lämnar diskussionen här.
Säger du att nyskapandet var ett självändamål så har jag ingen anledning att inte tro på dig, jag känner dig inte utanför forumet men har alltid upplevt dig som ärlig och en trevlig forumit. Detta betyder dock inte att en produkt alltid blir vad skaparen anser eller eftersträvar, och i alla fall så blir det ett möte mellan skaparens avsikt och mottagarens uppfattning som avgör vad produkten är för individen. För mig är MUA helt klart delvis nostalgi och det på ett positivt sätt då jag köpte spelet först på grund av just nostalgi och som sagt stannade för att det var betydligt mer än en kopia av Mutant 2. Hade spelet bara varit återupprepning av redan utgivna produkter så hade jag bara köpt första grundboken men så var inte fallet, jag köpte allt och en del fick jag ge en jävla massa pengar för då jag var aningen sen till några av böckerna.

Sen betyder Nostalgi flera saker och jag hoppas verkligen att ingen tror att jag menar den betydelse som myntades under slutet på 1700-talet!? Nej jag menar att man anspelar på längtan och känslor från en tid som man omedvetet idealiserat. Detta sker hos alla människor och jag själv minns alltid mina tidiga rollspelsminnen med en solskenslins även om jag medvetet vet att mina rollspelssessioner är bättre idag än vad de var när jag var yngre.

Mogger

Hipsteranka
Minimoni;n318452 said:
De allra flesta(typ alla) lockades till spelet av nostalgiska skäl
Jag har inga som helst problem med det. Det jag vände mig mot var att du påstod att nostalgi var en uttalad del av MUA vid lanseringen. Att enskilda spelare kan känna nostalgi vid ett nysläpp under ett bekant varumärke är inte konstigt alls. Men det var som sagt inget som drev JFAB eller oss frilansare. Tvärtom var det alltså uttalat att nyskapande var ett självändamål.

Jag kan däremot inte tala för de tusentals spelare som köpte och hade kul med produkterna, och som inte vädrade sina åsikter på forumet och de konvent jag var på, och vilka värden som var viktiga för dem. Fick man utlopp för sin nostalgivurm så är det helt ok. Jag fick inte det, och efterstävade det aldrig. Varken som spelare eller författare. Men är man ute efter nostalgi och får utlopp för det så spelar det ingen som helst roll för mig hur, när och var det sker. Men du kan inte berätta för mig att det var något som drev mig, eller de andra, när vi skrev materialet.

Edit: Skrev detta samtidigt som ditt sista svar.

Minimoni

Homelander
Måns;n318455 said:
Jag har inga som helst problem med det. Det jag vände mig mot var att du påstod att nostalgi var en uttalad del av MUA vid lanseringen. Att enskilda spelare kan känna nostalgi vid ett nysläpp under ett bekant varumärke är inte konstigt alls. Men det var som sagt inget som drev JFAB eller oss frilansare. Tvärtom var det alltså uttalat att nyskapande var ett självändamål.

Jag kan däremot inte tala för de tusentals spelare som köpte och hade kul med produkterna, och som inte vädrade sina åsikter på forumet och de konvent jag var på, och vilka värden som var viktiga för dem. Fick man utlopp för sin nostalgivurm så är det helt ok. Jag fick inte det, och efterstävade det aldrig. Varken som spelare eller författare. Men är man ute efter nostalgi och får utlopp för det så spelar det ingen som helst roll för mig hur, när och var det sker. Men du kan inte berätta för mig att det var något som drev mig, eller de andra, när vi skrev materialet.
Nu är jag trött då jag jobbat ett 16 timmars nattpass, men om jag ”beskyllde” skaparna/dig för att aktivt sikta på nostalgi så tar jag tillbaka det. Jag är dock säker på att det är svårt eller rent av omöjligt att göra en ”reboot” av Mutant2 och undvika att nostalgi blir en del av den naturliga dragkraften till spelet oavsett om det är en medveten design eller inte.

Sen än en gång, nostalgi är inte något dåligt! Det fyller ett värde och något som jag många gånger älskat. Det har gjorts hur många ”nya” spel som helst som jag köpt för att de har tydliga band till spel som mer eller mindre skapade rollspelssverige som vi känner det. Dock är det också uppfriskande med helt nya spel, Fria Ligan räcker som varumärke enligt mig för att garantera att spelet håller en bra kvalitet. Det behöv inte alltid återknytas till ett äldre rollspel :)

entomophobiac

Low Prep High Play
Måns;n318450 said:

Och, det är helt ok att reducera MUA eller vilka spel som helst till "nostalgivurm". Men att påstå att det var en drivande faktor bakom skrivandet är en helt annan sak. Det är helt enkelt fel. Faktum är att nyskapande var ett självändamål. Men det lär ni väl inte tro på heller. Era åsikter väger tydligen tyngre än hur det faktiskt är/var.

För mig som konsument är intentionerna hos författarna inte särskilt intressanta, utan det låter mest bara defensivt när du börjar hävda hur mycket bättre koll du har än mig eftersom du var med och skrev Mutantprodukter. Det gör inte att Mutant är mindre 80-90-talsspel från första början och att nyförsäljning i första hand riktade sig till oss som växte upp med originalen. Första MÅ0-boxen hade liksom ett omslag som var inspirerat av original-Mutant (det med parabolantennen i bakgrunden). Det är alltså inte alls nostalgiskt vill du mena, utan bara jag som inte förstår vad nostalgi är?

Har aldrig hävdat att det är dåliga produkter eller att nostalgivurm är något per automatik dåligt heller, bara att det inte intresserar mig personligen. Resten av den här märkliga pajkastningen känner jag mig inte särskilt delaktig i.

Staffan

Myrmidon
Rymdhamster;n318360 said:
jag är nyfiken, betraktar du alltså DnD 5th edition som en nostalgiprodukt?
Jag skulle inte kalla 5e för en renodlad nostalgiprodukt á la OSRIC och annan OSR, men det finns definitivt nostalgiska element i det. När jag läste 5e första gången kändes det ungefär som när jag läste AD&D 2nd ed. I både 3e och 4e är allt väldigt uppstyrt och uppspaltat, medan 5e är mer "saker är som de är, och lev med det eller låt bli." Varför är en cloak of protection sällsynt och en ring of protection mycket sällsynt, när de i princip gör samma sak (+1 på AC och saves, kräver attunement)? För att det är så det är. Varför gör fireball och lightning bolt så mycket mer skada än annan magi på samma nivå? Vem vet, deal with it.

Likaså skulle jag säga att Mutant: Undergångens Arvtagare hade nostalgiska element i sig. Även om det inte var en direkt återgång till det gamla, så var det ändå första gången "riktiga" Mutant (i stället för Nya Mutant, Mutant RYMD, eller Mutant Chronicles) fanns tillgängligt på nytt, och det fanns en hel del nostalgiska återblickar (såsom noteringen någonstans att de tragiska händelserna i Mos Mosel hade bidragit till att trissa upp mutant-förtrycket). Sedan så tog Järnringen saker vidare i en annan riktning, men det var ändå en stark känsla av igenkännande i M:UA.