wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag gillar skadetröskelsystemet i MUA skarpt, nu vet jag att MUA inte var först med den lösningen, men det är principen som räknas.
Vi duu berätta mer om detta, please.skulle jag nog banka in konfliktresolutionen från Mouseguard eller liknande för att bli av med just miss, miss, träff, parad, miss, träff, parad, osv...
Såhär skulle jag lösa det tror jag (inte speciellt genomtänkt men det skulle vara mitt avstamp inför att göra något sådant här):Mekanurg said:Vi duu berätta mer om detta, please.skulle jag nog banka in konfliktresolutionen från Mouseguard eller liknande för att bli av med just miss, miss, träff, parad, miss, träff, parad, osv...
Något som delvis råder bot på det är att införa att för att lyckas undvika/parera en attack så måste man inte bara lyckas med färdighetsslaget utan även lyckas bättre än anfallaren gjorde med sitt attackslag.Genesis said:Själv finner jag M:UA näst intill ospelbart. Miss, miss, träff men undviks, miss, träff som pareras ...
Systemet går helt sönder när man får höga värden i Undvika. Jag lirar M: UA just nu och undviker så långt som möjligt vanliga strider, eftersom de ofelbart dödar spelet varje gång.
Var god utvecklaWilper said:Att räkna differans är ett ofog. Ta tärningsslaget direkt som det är istället.
En numera närmast klassisk variant, där du istället för att räkna effekten som (FV minus tärningsslag) räknar effekten som (tärningsslaget) rakt av, förutsatt att det är lägre eller lika med ditt färdighetsvärdet - annars är ju slaget misslyckat hursomhelst.Vic Volta said:Var god utvecklaWilper said:Att räkna differans är ett ofog. Ta tärningsslaget direkt som det är istället.
Jag skulle rekommendera dig att köpa Unknown Armies, som i princip går att kombinera med Call of Cthulhu. Boken har ett innovativt regelsystem som dessutom är regellätt och har en SAN-mekanism som många tycker slår CoC på fingrarna (själv är jag tveksam).Vic Volta said:Funderar på det här med diff:ar (differens). Det borde man kunna använda på nåt bra vis. På ett procentslag får man fram en differens mellan CL och resultatet. Med detta borde man kunna bestämma skadan/resultatet av slaget.