Oscar Silferstjerna
Doktor Snuggles urmakare
Ok, fine. Med skönlitterär menar jag här alltså gestaltande som i en roman eller novell. Det blir då motsatsen till instruerande som i en manual, alltså en ej skönlitterär text. Jag tror att trad-spel ofta har en mer skönlitterär stil, särskilt i världsbeskrivningar, bakgrundsavsnitt och personporträtt (vilket ofta men inte alltid kräver många sidor) medan indie- och OSR-spel är mer instruerande (och därmed blir de ofta mer kortfattade).Ok, då ber jag om ursäkt. Jag tolkade i så fall in det i begreppet skönlitterärt (i och med att rollspel inte är skönlitteratur i konventionell mening). Att jag specifikt inte skrev om dina punkter i övrigt beror annars huvudsakligen på att jag redan delgett min syn i tråden.
Man kan, som sagt, se det som att spelförfattaren genom sina stilval intar olika roller (ofta i ett och samma spel, regelavsnitt är svåra att skriva skönlitterärt gestaltande). Det är olika sätt att skriva - och olika sätt att textligen förhålla sig till det som är sant i settingen. Jag tycker inte att det ena är bättre än det andra. Men att det finns en skillnad i förhållningssätten är väsentligt.
Last edited: