min lilla rollspelsgrupp består av ungefär lika stor del killar och tjejer, och merparten arbetarklass. Sen har vi inga invandrare i vår spelgruppp av någon anledning, men jag känner åtminstonde två mörkhyade personer som rollspelar.
EDIT: Det är mycket möjligt, och troligt, att folk som är intresserade av antingen spelmekanik, litteratur, fantasi, eller sociala aktiviteter, både har sökt sig till rollspel, och sökt sig till ett yrke med samma åtanke. Själv vill jag bli psykolog, och det ser jag väl lite i hur jag gillar att lura och påverka spelarna med mina berättelser.
Jag tycker det är fel att säga att det är en stereotyp rollspelare du har pekat ut. Jag tycker det slår mig som en stereotyp svensk. Vita medelklass män i medelåldern är val till synes dominanta överallt? Jag säger inte att det är bra, men vill peka ut att det, i rollspel speciellt eftersom det är en så social hobby som kräver många spelare, och därför är en hobby som är mindre benägen än t.ex. idrott som vill ha de bästa, att utesluta folk.
Det fins säkert rasistiska rollspelare. Det fins bevisligen sexistiska rollspelare och rollspelsmakare (därav Chainmail Bikini-symptomet), men jag tror nog att den stora merparten av rollspelare är positiva mot mörkhyade eller vita, svenska eller icke-svenska, lågutbildade eller högutbildade, arbetarklass eller överklass, män eller kvinnor, oavsätt. Det viktigaste är att man respekterar varandra i spelgruppen, och att alla som vill delta är välkomna.