entomophobiac
Low Prep High Play
Re: About f*cking time!
Jag tror inte att jag stött på något annat rollspelsföretag som till lika stor grad förespråkar "innehållet i våra böcker är ditt, använd det som du vill" till lika stor grad.
Du kanske inte stött på dem, men här är några tips, och samtliga är spel jag tycker klarar detta bättre än någon WW produkt:
Allt från Chaosium (Stormbringer/Elric!, Call of Cthulhu etc.), All Flesh Must Be Eaten, Conspiracy X, hela den icke-NeoGames signerade svenska sviten (Mutant, DoD, Chock, Sagan om ... etc.), GURPS (i den otroliga mångfald som finns) och egentligen nästan vilket spel som helst.
WW drar in elva miljoner nya koncept i varje ny modul, och att - som du skrev själv - besudla 80 sidor relativt värdelös information med 5 sidor totalt värdelös information är exakt hur de supplement jag läst (vilket förvisso är få) har sett ut.
Klanböckerna, till exempel, är fantasilös BS i mina ögon. Jag kan hitta på arketyper i sömnen om jag så skulle vilja, utan att behöva betala 200 spänn för detta. Eller för den delen sida upp och sida ned med såkallade "intriger" som ligger på en nivå jag fortfarande inte lyckats bestämma. Och det är knappast för att de är djuplodade och välskrivna - snarare för att de är rent utsagt korkade.
Om jag vill spela politisk intrig väljer jag faktiskt hellre D&D: Forgotten Realms än något WW spel, för varje gång jag nosat på WWs intriger så har jag antingen skrattat eller gråtit.
Men, som jag ofta brukar säga, hade WW hållit sig till första utgåvan av Vampire (med korta beskrivningar av det mesta, men väldigt lite djuplodat) - då hade jag fortfarande dyrkat dem. Men nu har jag sett för mycket massproducerat nonsens för att orka bry mig.
(Även om jag fortfarande är intresserad av första utgåvan av Vampire: The Dark Ages, eftersom det är en väldigt bra bok med snygga illustrationer.)
Jag tror inte att jag stött på något annat rollspelsföretag som till lika stor grad förespråkar "innehållet i våra böcker är ditt, använd det som du vill" till lika stor grad.
Du kanske inte stött på dem, men här är några tips, och samtliga är spel jag tycker klarar detta bättre än någon WW produkt:
Allt från Chaosium (Stormbringer/Elric!, Call of Cthulhu etc.), All Flesh Must Be Eaten, Conspiracy X, hela den icke-NeoGames signerade svenska sviten (Mutant, DoD, Chock, Sagan om ... etc.), GURPS (i den otroliga mångfald som finns) och egentligen nästan vilket spel som helst.
WW drar in elva miljoner nya koncept i varje ny modul, och att - som du skrev själv - besudla 80 sidor relativt värdelös information med 5 sidor totalt värdelös information är exakt hur de supplement jag läst (vilket förvisso är få) har sett ut.
Klanböckerna, till exempel, är fantasilös BS i mina ögon. Jag kan hitta på arketyper i sömnen om jag så skulle vilja, utan att behöva betala 200 spänn för detta. Eller för den delen sida upp och sida ned med såkallade "intriger" som ligger på en nivå jag fortfarande inte lyckats bestämma. Och det är knappast för att de är djuplodade och välskrivna - snarare för att de är rent utsagt korkade.
Om jag vill spela politisk intrig väljer jag faktiskt hellre D&D: Forgotten Realms än något WW spel, för varje gång jag nosat på WWs intriger så har jag antingen skrattat eller gråtit.
Men, som jag ofta brukar säga, hade WW hållit sig till första utgåvan av Vampire (med korta beskrivningar av det mesta, men väldigt lite djuplodat) - då hade jag fortfarande dyrkat dem. Men nu har jag sett för mycket massproducerat nonsens för att orka bry mig.
(Även om jag fortfarande är intresserad av första utgåvan av Vampire: The Dark Ages, eftersom det är en väldigt bra bok med snygga illustrationer.)