Gerkub
Gelékub
Aha, jag tror jag har förstått reglerna som en verktygslåda, att man plockar det man vill använda. Strid tar absolut upp mycket plats, men det finns så mycket annat. T ex blev jag inspirerad av att det finns ett helt kapitel om hästar och hur man sköter dem, behandlar deras sjukdomar, osv. Jag blev sugen på att spela en mer hästfokuserad kampanj. Och inte minst är det djupa karaktärsskapandet imponerade, med hela ens släktträd, alla bakgrunder och så.Om du har en regeluppsättning som fokuserar på stridssituationer...
...och ett spel som erbjuder 15 olika roller...
...men där bara roller som lawmen och outlaws har något i strid att göra...
Är det inte då något som skaver?
Det är som om hälften av klasserna i D&D var helt odugliga i strid. Hur kul hade det varit att spela, säg, en level 3 Expert eller en level 11 Courtier i ett äventyr fyllt av strider mot alltifrån goblins till drakar, förutsatt att det bästa du kan göra i striden är kasta dig på marken, rulla in under ett bord, och hålla händerna för ögonen och be till dina gudar att ingen kastar Fireball just där du gömmer dig? Varje gång du tittar upp och försöker dig på en attack kommer du missa, eller i undantagsfall åsamka fienden en skråma. Som mest har effekten att goblinen eller draken blir sur på dig och dödar dig med ett enda hugg.
Hoppas du förstår att din fråga inte riktigt fångar kritiken. Frågan jag ställer mig inför mitt hypotetiska D&D spel är ju inte "men hur ska man som Expert vara nyttig i striden?"
En fråga som är rimligare men ändå missar spiken är istället: "varför finns Expert överhuvudtaget med bland de klasser som erbjuds spelarna?"
Den riktigt relevanta frågan är "varför lägger reglerna nästan allt krut på stridsregler när det finns Experts och Courtiers i partyt, och när äventyren inspireras av händelser från det verkliga hovet i Frankrike eller renässansens vetenskapsmän?"
”Problemet” kanske är att det finns så mycket, och att det är meningen att man ska aktivt välja om det ska vara clintan-action eller realism eller whatever. Det verkar som det lägger mycket ansvar i spelgruppens händer?