Bifur
Veteran
Jo möjligen, men så fort mekaniken blir lite mindre tillspetsad är valen inte lika självklara. Jag skulle personligen inte ha några problem med att jedi är överlägset bäst i Star Wars eftersom det för med sig så mycket så mycket annat att spela jedi. Är set-up ett gäng rebeller skulle jag tvärtom aktivt argumentera för att högst 1 ska spela jedi, allt annat vore trist för den stämning som jag skulle tycka vore eftersträvansvärd, det är strunt samma om jedis är bäst. Då får väl den RPn skina om nu den spelaren tycker det är kul.Det är nog väldigt få som väljer att spela en Varelse A. Nu är det tillspetsat men principen är densamma. Och oavsett om just du kanske hellre väljer A så kan vi vara helt säkra på att det statistiska utfallet kraftigt kommer vara till B:s favör. Det kan vi nog vara överens om.
Men allt handlar om ingångsvärden. Jag är nog av skolan att det SL/gruppens roll att dra klargöra vad kampanjen går ut på. Är det något slags Western-sandlåda med RPns mål i centrum borde det vara fine att spela nybyggarhustru utan vapenskills, men handlar det om ranchkrig i New Mexiko är det allas jobb att tänka och resonera kring att "den där RP du grunnat på kommer inte passa in, du får faktiskt göra något annat". Nu är jag är ingen stor fan av Westerns regler direkt, men vad jag far efter är att det det är i grunden inte reglernas utformning som styr de valen.
Last edited: