Vimes och Basses förmågor
Vimes said:
Vimes said:
Sedan vet jag inte om matematiken är så jävla vass här, i princip kan det vara så att alla assistenter är bybor. Men: jag ska kolla igen den mest uppdaterade listan på assistent/inte assistent och ge ett solidare svar.
Nä, alright. Nu är jag med. Det verkar osannolikt att alla assistenter är bybor (även om det i teorin skulle kunna vara så). Vi kan tänka oss att en del av de som åkt ut har varit assistenter. En eller flera i din lista borde alltså vara varulvar.
Mina fem cent ligger på Zeb. I andra hand Tripp_trap. Min uppfattning är att du är grön, Basenanji, det är i varje fall så jag tolkar röstningsmönstren under den här rundan.
Det finns en liten men viktig skillnad mellan vad Vimes och Basse claimar om sina förmågor.
- Vimes hävdar, så vitt jag förstår, att stadsborna är MER än hälften av assistenterna.
- Basse hävdar däremot, om jag fattat saken rätt, att stadsborna är MINST hälften av assistenterna
Förmågorna är alltså inte exakt lika - vilket kan få potentiellt stora konsekvenser
[Exempel: Om man har fyra assistenter innebär det att alla assistenter grönas om man plockar en bandit ifall Vimes tolkning är rätt (de tre kvarvarande är logiskt sett mer än hällften); medan det i Basses claimande är så att man inte kan gröna assistenterna förrän man plockat två banditer av de fyra.]
Det väcker två frågor för mig (varav jag som en ropande röst i öknen försökt lyfta en tidigare):
- Hur rimligt är det att Den Store Vite Hövdingen ger två spelare nästan, men inte riktigt, likadana förmågor?
- Hur rimligt är det att Den Store Vite Hövdingen överhuvudtaget ger två spelare likadana förmågor?
Tycker man att någon av de båda ovanstående frågeställningarna är orimliga, borde det innebära att antingen Basenanji eller Vimes bandit.