Så, då har jag sett avsnitt 7 och wow!!! Detta är nog det bästa avsnittet hittills!!! Lite spontana tankar precis efter titten:
Episk början! Jag gissar att
@Beastslayer kommer att bli sur då det fajtas med spjut
(Sägs med glimten i ögat och i all välmening till
@Beastslayer och inte som en diss) Men det bör sägas att det faktum att spjut är vapen för aielfolket är en viktig plot point så hade man ändrat det hade alla fans verkligen gått i taket. Hursomhelst en alldels awesome fightingscen!!! Lite extra roligt att min fru är gravid i åttonde månaden så jag fick ha en liten diskussion med henne om hur jag får knyta hennes skor medan aielkvinnan minsann kunde gå ut i krig och hoppa runt som en akrobat
Vill även passa på att ytterligare en gång säga hur fantastisk jag tycker att musiken i serien är! Lätt den bästa musiken sen Lord of The Rings-filmerna inom fantasygenren! Visst, introt till Game of Thrones är klassiskt men överlag är detta bättre än det mesta!
Nåväl, vi möter våra hjältar när de just begett sig in i Vägarna och alla gör sitt bästa för att försöka prata bort varför de inte bara kan dra efter Mat. Grejen är ju att skådespelaren Barney Harris som spelade Mat av okända orsaker inte var med och filmade dessa avsnitt och det märks att de kämpar med att få ihop detta. De lyckas inte särskilt bra alls. Faktum är att inte bara har en dålig ursäkt utan öser på med flera stycken. ”Öööh, porten kan bara öppnas med Kraften. Och förresten har vi sjukt bråttom. Och dessutom hade det varit farligt att ha med honom. Och han var kanske inte Draken ändå.” Däremot gillar jag att Mats frånvaro faktiskt återkommer under avsnittets gång och blir en viktig plot point för de andra karaktärerna. Så mycket bättre än att bara köra på med typ ta bort Mats repliker!
Jag gillar vägarna! De har ett originellt utseende och känns farliga! Förstår fortfarande inte varför portarna här måste öppnas med Kraften, och förstår inte hut trollockerna kunde komma in i så fall, men det kanske blir en plot point senare? Älskar den onda vinden och älskar att när den försöker korrumpera Nynaeve går säger hon typ ”Fuck you!” och öser på med Kraften mot den! Ett riktigt bad ass moment!!!
Jag gillar utseendet på Fal Dara. Minns faktiskt inte hur det såg ut i böckerna men här ser det bra och unikt ut! Och vi får träffa Min här! Har inte så mycket att säga om henne då hon inte är med så mycket. Men ser fram emot att se mer av henne framöver! Och vi får se mer glimtar av Padan Fain! Jag undrar om hans story kommer vara densamma som i böckerna eller om de ändrat på den på något sätt. När de var i Shadar Logoth var det ju en stor spricka i muren, undrar om han kanske kommer därifrån från början i tv-serien?
Här blir det mycket relationer och karaktärsutveckling och jag tycker det är väldigt väldigt bra! Som sagt, jag gillar det faktum att de diskuterar Mats frånfälle! Jag gillar verkligen relationen mellan Nynaeve och Lan! Så mycket bättre än böckerna!
Jag vet inte om jag är så förtjust i att Perrin eventuellt är/har varit kär i Egwene. Det är rätt logiskt då de alla kommer från en liten by och urvalet av partners kanske inte är så stort. Jag själv tillbringade halva min uppväxt i ett litet samhälle och dete var inte ovanligt att flera av vännerna blev förtjusta i samma person. Men samtidigt vet jag inte på vilket sätt detta är relevant för Perrins och Egwenes karaktärer. För jag antar att de inte kommer bli ett par och att de tar bort Faile? Dete enda positiva som kan komma ur det är att min hatkaraktär Gawyn tas bort. Nåja, det är inte en jättestor grej för mig. Överlag gillar jag att detta avsnitt lägger så stor fokus på kidsen från Tufloden och deras inbördes relationer! Jag har inte haft något emot att de senaste två avsnitten har lagt fokus på Morraine men jag föredrar när kidsen står i centrum!
Och sen får vi reda på vem Draken är! Och jag säger bara aaa maj gaaad vilken cool scen!!! Jag har inte varit ett superstort fan av att de gjort till en plot point att man inte vet vem Draken är (har inte hatat det heller) men den här scenen gjorde det värt det för mig!
Gillar väldigt mycket att Rand och Morraine bestämmer sig för att gå in i Stora Fördärv bara de två. Det är en stor avvikelse från boken, men det känns helt och fullt som någon som dessa två skulle kunna göra! Och det ger dem lite tid att bonda också.
Allt som allt gillade jag verkligen detta avsnitt, tycker nog som sagt att det är bäst hittills! Känns lite trist att det bara är att avsnitt kvar nu.. Men som tur är finns säsrong 2 av The Witcher på Netflix och senare i vinter kommer vi att få besöka Midgård igen!