Sett sista avsnittet nu. Nice!
Det är uppenbart att "episka strider" inte riktigt är manusförfattarnas (Eller regisörens) experits. Hela försvaret av Fal Dara var en smula "cringe". Men ett tappert försök! Jag suddar lite på det i minnet för att ta bort de kantigaste bitarna
Men ja, överlag: bra saker och lite dåliga saker blandat med varandra. Jag såg inga större problem med att Matt var borta och var glad att de i alla fall hade med Barneys ansikte i en sista scen. Att han tar sig in i den vita staden, i kombination med att Padan nu har dolken hintar om att det finns en historia där som jag hoppas vi kommer få se mer av i säsong två. Jag föredrar det nog på det här sättet, än att de drar in en ny skådis mitt i (slutet) av en säsong. Tycker det funkar bra.
men allt det där är subjektivt bjäffs, vidare till köttet och potatisen!
Så Rand är bekräftat drake, fine!
Men vad tror vi om länk-incidenten? Hon systern till kungen där verkar ju helt plötsligt kanalisera all makt i hela världen innan hon bränner ut sig. Jag förutsätter att den kraften kom från antingen Nynaeve eller Egwane, och skulle eventuellt kunna innebära att även en av dem också är draken?
Eller båda?
Nyaeve offrar sig själv för att rädda Egwane, vilket jag tycker tyder på att Egwane inte är draken. Men Egwane kan alltså återuppväcka någon som verkar ha dött... vilket tyder på att Egwane _är_ draken?
Eller läser jag bara in för mycket i det, och att enda poängen där var att visa att de båda är starka med kraften?
Jag tror fortfarande att det lutar åt att vi kommer ha 4-5 drakar i kommande säsonger. Det där med hornet tycker jag bäddade för att Perin ska visa sig vara en drake, tillexempel =)
Spännande i vilket fall som helst, ser fram emot säsong 2 med spänning!