Jag tror att du inte förstår vad jag skriver. Så jag skulle vilja be dig, och detta är ingen förolämpning utan sagt i välmening så att vi inte pratar förbi varandra, att ta en djupt andtetag, läsa vad jag skriver noga och fundera en stund innan du bestämmer dig för att svara. Så att du inte fortsätter missförstå vad jag skriver.
Jag kan inte tala för tv-serierna Witcher och Book of Boba Fett för jag kan ingenting om de produktionerna. Men då jag är ett stort Wheel of Time-fan har jag läst på ganska mycket om produktionen till den serien så har de inblandade sagt att de inte castat utefter att det ska vara så stor representation om etniciteter som möjligt. De har istället valt att vara "färgblinda" när de castar, att inte tänka på etnicitet över huvud taget. Det innebär både att de inte aktivt försöker få en bred representation och att karaktärernas etnicitet i serien kan komma att skilja sig från den i böckerna. En konsekvens av denna form av casting har blivit att det blir en väldigt stor bredd vad gäller skådespelarnas etnicitet, av den enkla anledning att det finns skådisar av alla etniciteter som är awesome. En annan konsekvens är att vi (åtminstone enligt mig) för skådespelare som är riktigt duktiga.
Det är alltså sant att det åtminstone i Wheel of Time förekommer en bredare representation hos de karaktärer som tidigare ofta har varit vita. Det är ingen som förnekat det. Men orsaken till detta i fallet Wheel of Time är såvitt vi vet för att produktionen inte tagit hänsyn till etnicitet när de castat, inte för att de ansträngt sig för att casta så brett som möjligt. Och i fallet Wheel of Time så passar det ganska bra, då allt vi vet om världen tyder på att den består av blandade etniciteter i på de flesta platser (utantaget aielfolket och havsfolket). Och jag kan mycket väl föreställa mig att de som är inblandade i produktionen är glada över att konsekvensen av castingen blev en bred representation. Det skulle jag också blivit. Resultatet blev duktiga skådisar, att befolkningen av världen stämmer överens med hur det är i böckerna samt att representation betyder väldigt mycket för väldigt många. Så jag fattar inte varför de skulle ljuga om det? Om de aktivt hade ansträngt sig för att få en bred representation hade det ju varit den enklaste saken i världen att säga och det skulle bara vara några få conaner och dängrötter som möjligtvis blivit putta, men tror de flesta inte hade brytt sig. Du säger ju själv att det är ett safe bet som de vinner poäng på, så att samtidigt påstå att de ljuger är ju faktiskt en självmotsägelse. Det är med andra ord ingen som förnekar att det blivit en större representation av skådespelare i traditionellt vita roller, det kan vi ju i alla fall enas om är helt uppenbart. Men att själva processen under castingen i Wheel of Time skulle vara att aktivt försöka casta så representativt som möjligt, det kan du faktiskt inte bevisa, utan det finns som sagt mycket mer fakta som pekar mot att de gjort den totala motsatsen och att det är just den motsatsen som lett till en bred representation.
Så, hoppas att jag varit tydlig nu så att det inte blir "goddag yxskaft" igen. Förstår att det kan bli så när det diskuteras och blir lite hetsigt, men det är inte helt lätt att hålla diskussionen saklig då.