Nekromanti Wrnu gnälligt och negativt?

Troberg

Sinister eater
Att motivera gnället kan lika gärna vara kamouflage för "whining" i största allmänhet. Det är en stor myt att tro att gnäll inte är "whining" bara för att man skriver mycket eller motiverar det.
Det beror ju på om man kan komma med hållbara argument.

I det här fallet (utan att jag egentligen tycker att vi ska driva diskussionen vidare här) har jag ett mycket hållbart argument. Jag gillar inte d20 som regelsystem. Eftersom de jag spelar med föredrar d20 så är det ett definitivt problem för mig, vare sig man håller med om min bedömning eller inte. Därför vill jag ha förslag på modifikationer som gör d20 till ett system som jag kan gilla så att det blir roligare att spela.

Om folk hade förstått den grundläggande frågan och istället för att förkasta kritiken (vilket är meningslöst eftersom det inte ändrar mitt intryck av spelet, vilket är orsaken till att jag behöver ändringar) såg möjligheten att faktiskt assistera och föreslå ändringar som är meningsfulla för mig och därmed kanske värva en ny d20-anhängare (och därmed få chansen att delta i utlottningen av en brödrost).

Det är så man gör något bra av kritik. Man accepterar att andra har andra önskemål och föreslår lösningar för att tillgodose dem. Att bara säga något som i grund och botten innebär "Det tycker du inte alls" leder ingenstans.

Johan K

Gammal & dryg
Stämmer nog bra..

Kan det vara så att wrnu är så inpyrt av gnäll att när man skriver något neggigt på skoj så uppfattas det automatiskt som autentiskt gnäll?
Jopps, stämmer nog bra det & det är nog som det nämms att man träffas utanför wrnu, via IRC & sådant..
Känns som sådana saker göratt man kan lägga ribban på en annan nivå..

/ Johan K, som tycker att det är trevligt att träffa folk från wrnu

Rising

Vila i frid
Om de plika epoker som funnits på forumet:

ta Rising som exempel, som är forumiten som oftast är med i exempel
Det hade jag ingen aning om. Trodde det var storuggla eller troberg.

Nå, jag tycker också att forumet har blivit lite gnälligare på sista tiden, men det beror nog på stora trender i forumet i stort.

Alltså, när jag först kom till forumet så var det mycket värre än det är nu, tycker jag. Kanske för att det mest var jag som drogs in i alla diskussioner (GamCon och Modesty Blaise- trådarna är bra exempel på trådar som jag tycker var rätt jobbiga). Sedan kom de en tid då jag och Krille var tongivande på forumet och då allt verkade handla om våra retorikfighter. De var aldrig gnälliga eller bittra, utan snarast lite underfundiga och mycket pladdriga.

Den epoken tog slut iom Storuggla, som fullkomligtvis ägde hela forumet så fort han hade anlänt. Då var allt crazy, mysigt, lättsamt och skojigt. En period då också Quan'talis' charm och trobergs intensiva personlighet blommade ut på allvar. Den epoken kan man kalla OT-epoken. Det var under denna tidsperiod som forumsträffar börjades hålla på allvar, och tonen förändrades markant på forumet.

Därför tror jag att många upplever forumet som gnälligt nu, just eftersom allt har varit så blomsterlulligt under Storuggla-epoken. Den personen som har störst inflytande på forumet idag är snarast Vitulv, som visserligen har funnits på forumet rätt länge, men vars bull-bull-bull-attityd (=en tredjedel bulldozer, en tredjedel pitbull, och en tredjedel ren bullshit) har kommit fram i rampljuset först på senaste tiden. Nu reagerar ingen på att man skriver arsle eller går till hårda angrepp åt dem som inte verkar ha läst ens inlägg ordentligt. Förut ignorerades de bara, eller så förklarade man ytterligare vad man egentligen menade. Jag tyckte att Vitulvs hårdföra mangelinlägg var uppfriskande bland alla jomsiga keso- och bröstvårtetrådar som var förhärskande under Storuggleperioden, men kanske är det numera lite för många som hoppar in i trådar i full fart med den rakade skallen först? Eller tja, något har helt klart förändrats, och den som tyckte om "vi sitter under en filt och dricker varm mjölk"-stämningen som var rådande under Storuggleperioden, de upplever säkert forumet som väldigt hätskt och bitskt idag.

Som forum betraktat är ändå wrnu väldigt kamratligt i jämförelse med andra forum (jag tänker alltså inte bara på andra rollspelsforum nu). Precis som troberg pekar på, så är jag van vid mycket värre forum än detta. Här är vi nästan provocerande öppenhjärtiga mot nybörjare och småttingar i jämförelse med vad som tycks vara praxis på andra forum.

Själv är jag mest nyfiken på vad som ska bli nästa trend på forumet, och vem som blir nästa person att vara inflytelserikast. Jag hoppas att Rejected från Sverokforumet hittar hit, eftersom jag har haft så många givande samtal med honom där och eftersom han har så mycket vettiga åsikter att dela med sig av.

/Rising

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Someone moans [OT/ANT]

Tack för berömmet, otack för att du uppmanar till att jag skall bli avskedad :gremtongue:

/Vulf

seinet

Swashbuckler
Re: Vitulv moans [OT/ANT]

Är inte du fullmaktsofficer? Då kan du inte bli avskedad enligt gällande avtal om jag förstått saken rätt. Du kan ju alltid söka tjänst här nere i trevliga Göteborg ifall dom nu lägger ner Amf1, då kan vi ju bilda en rollspelsgrupp också, kan det bli mer positivt än så: Bo i sveriges hårdrockshuvudstad där det är bra väder för det mesta (temperaturmässigt i alla fall), en jävla massa trevliga personer och nära till GothCon.

/Seinet Wintermute - Ber om ursäkt för OT:andet

seinet

Swashbuckler
Re: Om de plika epoker som funnits på forumet:

Själv är jag mest nyfiken på vad som ska bli nästa trend på forumet, och vem som blir nästa person att vara inflytelserikast. Jag hoppas att Rejected från Sverokforumet hittar hit, eftersom jag har haft så många givande samtal med honom där och eftersom han har så mycket vettiga åsikter att dela med sig av.
Nästa trend hoppas jag skall bli en nyhetsintensivare, artikelintensivare, forumsölsintensivare och generellt mer proffsigare stil än tidigare. Vad som är på tapeten just nu kommer ta er alla med storm när det görs officiellt (om vi nu får till en smidig lösning inom redaktionen), vad som är på tapeten i morgon kommer även det ta er alla med storm förhoppningsvis, se bara till att hålla fast i något fast förankrat så ni inte blåser iväg när vi introducerar det vi planerar.

/Seinet Wintermute - Försök inte ens få ut mer information angående vad som är påväg, det är information reserverad enbart för redaktionen tills vi anser det är dags för er att veta vad det är :gremwink:

Big Marco

Läskig
Det beror ju på om man kan komma med hållbara argument.

Nej. Det beror inte alls på det. Inte alls. Dina argument kan vara 100% vattentäta, hållbara och motiverade och ändå vara 100% whining. Det spelar ingen roll i sammanhanget. Det är fel sätt att försöka få det till att man inte whine:ar

Jag kommenterar inte dina personliga infallsvinklar här, för de är helt ointressanta för tråden.

Rising

Vila i frid
Dina argument kan vara 100% vattentäta, hållbara och motiverade och ändå vara 100% whining.
Fast med den definitionen (som jag inte tycker är felaktig på något sätt) blir det nog svårt att göra något åt gnällandet. Den kritik du inledde med mot gnällarna:

[color:\\"brown\\"] Jag tycker snarare det är ett litet fåtal som sprider sina mantran om D20:s förhatlighet och ofta hyllar sina egna system. [/color]

...blir ju med din definition också 100% gnäll. Så då kan man ju fråga sig vad som är bäst: Ett forum där ingen skriver något negativt men där ingenting heller kan göras åt missnöjet som vissa forumiter oundvikligen kommer att känna med sina rollspel, eller ett forum som, med din definition, visserligen blir gnälligt, men där det med tiden faktiskt kan komma lösningar som gör forumiterna nöjdare med sina rollspel och känner att forumsnärvaron har varit användbar.

Det jag personligen ser som gnäll är när någon klagar över något och inte vill något. Liksom, vad är problemet? Vill du ha pengarna tillbaka, är det vad du säger?
"Nej, va? Jag har inte ens köpt rollspelet. Jag tittade i det hos en kompis."
Så... då vill du ha förslag på husregler?
"Nej, jag har redan ett eget regelsystem som jag tycker är överlägset."
Så... du vill ha förslag på hur vissa delar av världen kan ändras?
"Nej, jag tycker att hela världen är meningslös, den passar inte min smak."
Så... Du ville bara ventilera dina åsikter? Okej, eftersom det är första gången du skriver, så...
"Va?Nej, jag har skrivit flera hatinlägg förut. Kolla här och här, till exempel."
Så... vad du gör nu, det är alltså bara att vara ett stort risifruttisprutande arsle i allmänhet? Okej... *muttrar* Var har vi ignorera-funktionen på det här forumet?

/Rising
som tycker att fler borde verbalhacka gnällisar på det sättet som jag demonstrerade ovan.

Sodivra

Champion
Sen kontemplation

Det här är inte direkt ett svar på Phelans inlägg egentligen. Phelans inlägg handlar ju om "de små" forumiterna kan känna sig på forumet, men jag vill bemöta den attityden som dykt upp rätt ofta här att "de stora" forumiterna skulle ha sin egen exklusiva ryggdunkarklubb dit de små och de med avvikande åsikt inte är välkommna.

Det är ett sent svar också, jag vet. :gremwink:

Anyway, vad jag märkt på många "stora" forumiter jag pratat med på sistone är att de Surivan är en het kaka - Och den killen ligger på 20 inlägg. (denna morgon) Visserligen så är han erfaren vid forumet utan att ha skrivit på det, men det tror jag ingen tänker på. :gremwink:

Visserligen så skulle detta kunna ses som en bekräftan på teorin att man måste ha forumkompatibla åsikter för att bli häftig och intressant.. Men finns det någon sådan åsikt som alla "de stora" håller med om? ("Rollspel ska vara kul", hö hö.. :gremtongue:)

Eller så kanske man måste ha rätt forumsnack, men det känns lite långsökt.

Jag tror att det är den existerande gemenskapen som ses som omöjlig att träda in i utav vissa. Varför? Jo, för att det är så många som säger "men det är ju svårt att sätta sig in i.." om vårt rollspelsprojekt Staden, när det är meningen att det spelet ska vara vad du vill att det ska vara. :gremtongue:
Alternativet är att både vi som skriver Staden och vi i gemenskapen på forumet underskattar hur svårt det är att komma in.

Om någon nu bryr sig. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Nej. Det beror inte alls på det. Inte alls. Dina argument kan vara 100% vattentäta, hållbara och motiverade och ändå vara 100% whining. Det spelar ingen roll i sammanhanget.
OK, nu gör du mig förvirrad?!?!

Skulle du kunna beskriva dina definitioner av gnäll kontra argumentation?

Skuggvarg

Hero
Nä, min uppfattning, som före detta forumsbesökare här, är att det är på alla andra forum det är riktigt gnälligt. Jag saknar rollspel.nu, titt som tätt, men jag har inget att hämta här längre.

Var jag håller till nu? Svenskamagic.com.
Och DÄR är det riktigt jävla gnällig, tjurig, puckad fjortisattityd rakt igenom. Kanske beror då på att medelåldern där är betydligt lägre än här.

Nä, ta inte åt er av folk som säger att det är gnälligt här, för det är det inte. Långt ifrån.

/Skuggvarg

Troberg

Sinister eater
Jag saknar rollspel.nu, titt som tätt, men jag har inget att hämta här längre.

Var jag håller till nu? Svenskamagic.com.
Men, det är ju samma ställe! OK, de ligger kanske på lite olika block på hårddisken, men det är nära nog för mig.

Nä, ta inte åt er av folk som säger att det är gnälligt här, för det är det inte. Långt ifrån.
Bra talat. Praktiskt taget alla forum jag besöker är första, andra och tredje världskriget samtidigt (och de är sådana även när jag inte är med i diskussionerna) jämfört med rollspel.nu. Jag brukar till och med peka på rollspel.nu när jag vill visa på ett väl fungerande och trevligt forum.

Jag kan faktiskt bara komma på ett annat forum som matchar i trevlighet är http://www.pulse-jets.com/ (i alla fall efter att de slängde ut Ivar).

Morgoth

Swashbuckler
Göttërdämmërüng [inte helt OT]

Nu är det här en småsak, men var jag ensam om att se Targons frustration över att inte längre se plats åt sin planerade produkt på rollspelsmarknaden som det psykologiska ursprunget till tråden?

Visst, Targon gjorde fel. Men det är mänskligt att fela. Det är också ett mänskligt ansvar att dra sig ur en ond cirkel, ju förr desto bättre. Vad motsidan gör (gå till motanfall) är fullkomligt opsykologiskt är lika mycket roten till ett flamewar som själva anfallet. I stället för att ha förståelse för Targons frustration valde man att blunda för de verkliga, mänskliga motiven bakom inlägget och hugga på Targons inlägg som om det vore skrivet av en robot programmerad för att irritera en så mycket som möjligt. I de första få rundorna av debatten såg man de mänskliga motiven bakom inläggen, sen tog galenskapen över. Det är ett rent instinktivt beteende och fullkomligt mänskligt, men om man vill bryta det är det ens eget ansvar. Man kan inte "knäcka" någon i en debatt som redan har urartat till galenskap...

Jag har sett det här i flera trådar på flera olika forum, och det är väl bara att konstatera att man inte är van att se de mänskliga motiven i elektroniska medier.

Rising

Vila i frid
Kramkalasmaffian sätter de avvikande på plats

Först: Jag gissar att en massa intressanta saker har hänt i ditt liv, för du är så sällan på forumet numera. Ville bara säga att det känns lite tomt.

Nå:

I stället för att ha förståelse för Targons frustration valde man att blunda för de verkliga, mänskliga motiven bakom inlägget och hugga på Targons inlägg som om det vore skrivet av en robot programmerad för att irritera en så mycket som möjligt.
Det har du rätt i. Jag ångrar att jag svarade i den tråden på det sätt som jag gjorde, men då tyckte jag att det var Targon, Ymir och Anders Blixt m.m. som representerade den förhärskande ordningen och att det var lilla Riotminds som hade den avvikande åsikten om att ett spel i Götterdämmerrungs fantasifulla tappning saknades. Jag vet inte varför, men jag gissade väl att det skulle komma in ett stort gäng torra akademiker och köra över alla andra. Det brukar ju alltid vara så att det är jag och några fantasifulla noobs mot resten (eller åtminstone vill jag att det ska vara så).

Det jag särskilt gillade i det du skrev var det här med att vi ibland verkar gå in i diskussioner med åsikten att den andre är så osympatisk som möjligt. Jag har varit på den sidan själv ett par gånger (två gggr framförallt; ena gången kallades jag för sexist (vilket jag tog mycket illa vid mig av) och blev aktivt missförstådd så länge att det till slut bara blev tråkigt, och den andra gången vägrade verkligen min meningsmotståndare att resonera med mig och erkänna att han varit fördomsfull; det gick så långt att jag kallades för lögnare, fick citat förvrängda, det kom rena, uttalade personangrepp (fick till och med ett PM efter diskussionen där angreppen fortsatte (vilket jag aldrig ens varit med om på andra forum)) och man blir verkligen nedslagen när man möts av en stor mur med folk som alla hjälps åt att elda igång varandra. Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste vara i de riktigt inflammerade trådarna, där kramkalasmaffian klappar varandra på ryggarna och skriver inlägg med ämnen i stil med "mejar ner dumhet med en lie" och liknande. Om Targon i Götterdämmerung-fallet bara hade behövt diskutera med Riotminds egna utsände så tror jag att också vi andra hade kunnat lugna ner oss snabbare.

Men det är svårt, för samtidigt som jag kan förstå hur Targon resonerar, så kan jag också förstå att Riotminds inte förstår det, och bara känner sig nedtryckta och förolämpade. Jag kan tycka att Targon också borde ha förstått det, och tja... Håller man på så, då kommer man till sist fram till att alla parter borde göra sitt bästa för att mötas på en medelväg.

Störst krav ställer jag på oss som begriper mest och som har störst självdistans. Det är en anledning till att jag tycker att det ofta kan bli lite löjligt när alla erfarna forumiter hjälps åt att skriva en och samma typ av inlägg, fastän de egentligen inte skulle behöva skriva någonting. Ett bra exempel på det just nu är caligula på DnD-forumet. Som erfaren forumit kan jag ju genast se att han formulerar sig mycket klumpigt, men att han ju självklart ändå inte hotar Magnus Seters syn på sitt hobbyutövande. Så att kramkalasmaffian skall storma in och turas om att skriva svarsinlägg med attityden "nu ska jag allt sätta dit dig!" känns rätt meningslöst.

Tidigare under kvällen pratade jag med Arvidos om en annan forumit; killen som fick höra att hans dumhet skulle huggas ned med en lie: Maleficor. Han trollade rätt duktigt på Eonforumet, men giganterna som huserar där kan knappast ha upplevt det som att deras självkänsla ruckades av hans inlägg. För Maleficors egen del måste det däremot ha varit mycket viktigt att få kunna känna sig duktig, och jag gissar att han och hans spelgrupp kände sig rätt ensamma i rollspelshobbyn. Det framgår rätt tydligt i hans kontaktannons om man läser mellan raderna.

Så... om jag nu skulle ha hamnat i en diskussion med Maleficor, vore det inte bättre att jag anpassade mig mer till honom, eftersom jag ju kan försöka förstå mig på honom, medan man kan gissa att han har mycket svårare att förstå sig på mig?

Föda åt tankarna, det där. I framtiden ska jag försöka att inte lägga så stor vikt vid att vara övertygande med det jag skriver, utan snarare vara medkännande i det jag läser. Och framförallt; aldrig ta för givet att folk är annat än sympatiska när jag börjar diskutera med dem, och alltid ge dem en chans att förklara sig när jag tycker att de har formulerat sig på ett sätt som får mitt arsle att brinna.

/Rising
ursäktar sig för att han brukar vara dålig på detta.

Johan Granberg

Swordsman
Mina två cent...

"rabiata friformspretton"..."självgoda indiekonstruktörer"

Sånt där ser man så jävla mycket att jag inte tycker det är det minsta konstigt att man blir less ibland. Det är alldeles för mycket fientlighet och inpressande av folk som inte tycker som en själv i fack för att det här forumet ska kännas moget.

Lycan

Hero
Empati, sympati, telepati?

Fint skrivet Morgo. Ett mycket intressant perspektiv som varit plågsamt frånvarande under hela debatten. Så länge man vägrar se människan i de digitala textmassorna kommer man aldrig att nå bortom flejmwåår och irritation.

Om WRNU är särskilt gnälligt vet jag inte. Däremot tycker jag att det händer alldeles för ofta att en eller flera av forumets "förgrundsgestalter" känner sig manade att gå in i potentiella infekterade diskussioner och förolämpa och/eller mästra "De Som Har Fel" till den milda grad att ett flamewar mer eller mindre känns oundvikligt. Ni vet vilka ni är.

Rollspelare borde ha haft mycket övning i empati. Om vi bara flexar lite sympati också ska det nog gå vägen.

Lycan, snäll

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att se människan

Visst är det fint det Morgoth skriver.

Men vem är det som ska börja se människan?

Vem ska ha empati först?

Vi som svarar uppbragt på påhopp på andra människor? Eller de som gör påhoppen?

Om man ska respektera och acceptera utlopp av frustration, till exempel som Targons utfall i Göttërdämmërüng-tråden, ska man då inte i konsekvensens namn respektera och acceptera våra påhopp på dessa utlopp, som ett uttryck för VÅR frustration? Och ska man då inte acceptera den första inläggarens frustrerade backlash på våra påhopp? Och så vidare, och så vidare...

Nä, då blir det i längden ohållbart. Jag tycker att man ska börja med att visa andra respekt, och sen vara beredd på att det kan bli bråk om man häver ur sig dumheter. Precis som i verkligheten. Precis som jag skulle reagera om jag satt på forumsölet och någon omotiverat och grovt hoppade på Dante eller Chrull eller Storuggla och sa att de var fantasilösa idioter. Man visar respekt helt enkelt.

Och att visa andra respekt, det innebär för mig, som en återkoppling till mitt inlägg som Morgoth svarar på, att man inte demoniserar och drar rollspelsmakare i smutsen bara för att de inte råkar vara en i gänget.

Så visst, jag är helt för empati och att se människan. Och det är just det jag anser att vi gör, som blir upprörda av påhopp och anklagelser om idéstöld och allmän inkompetens.

I mina ögon är det de som häver ur sig skit mot tex NeoGames eller Riotminds, som om de vore enorma ansiktslösa kolosser, som inte ser de som slite hårt för att göra nått de tycker är kul. De ser inte människan bakom företagsnamnen.

Det är de som hatar och föraktar, som inte ser människan.

Så tycker i alla fall jag.

Magnus

Lycan

Hero
Re: Att se människan

"Men vem är det som ska börja se människan?" etc

Den som klarar av att vara först.

Kanske förstod du inte riktigt vad jag menade. Förståligt, i sådana fall. Mina inlägg är alltid lika förvirrade.

Öhm, jag försöker igen. Jag ser på det här teleologiskt. Om forumanvändare X säger idiotisk sak Y är det bästa man kan göra att fråga sig (och X) varför X säger Y, inte att helt enkelt konstatera att X är korkad eftersom han säger Y.

Givetvis kan X mycket väl vara korkad. Jag tycker bara det är sorgligt när en tråd börjar som vettig och seriös, och spårar ur; inte för att den blir söndertrollad, utan för att det efter trollningen tillströmmar horder med "vettiga" människor som har just sina vassa formuleringar och mästrande spydigheter att ösa över dummingen.

Oftast blir "åthutningarna" dummingarna får sig rent destruktiva för trådstartaren och tråden. Pallar man ignorera dummingen är det soft. Gör man inte det, om ens heder tvingar en att agera. borde man verkligen rikta klagomål eller synpunkter på brister i resonemang via PM.

Annars framstår det för mig som syftet med klagomålen/synpunkterna ä_ att de finns till allmän beskådan och därmed utsätter dummingen för än större förnedring.

Till sist vill jag säga att Götterdämmerung-tråden inte är något vidare bra exempel, främst eftersom det var Ymir som verkligen retade gallfeber på folk, och Ymir sitter i redaktionen och borde därmed tänka mer på signaler han sänder, eftersom dessa lätt kan uppfattas som själva forumets signaler.

Betänk istället Feliaths påhopp på Targon i samma tråd; eller varför inte forumpossens samlade superhjältestyrka i Caligula-bashing-tråden du själv startade.

I min erfarenhet vilar aggressiva känslor oftast på rädsla och oförstående, och att understryka denna rädsla och oförståelse genom att med hårda ord och fullskaligt argumenationskrig angripa folk av "dålig" åsikt hjälper ingen, förutom möjligtvis angriparens självkänsla/hederkänsla.Och då har man faktiskt medvetet börjat offra trådens innehåll till förmån för sina egna strider.

- Lycan

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Aha!

Men om nu någon pratar dumheter, så är det väl bättre att påpeka det, än att låta dumheterna stå oemotsagda? Eller i alla fall officiellt oemotsagda. Det är det jag menar med att rykten sprids så lätt om man inte bemöter dem. Om bara attacken står kvar att läsa, så kan det vara det som fastnar.

För ord har makt. Makt att påverka folks syn på saker och ting. Jag tar upp exempel i "Bitching and moaning"-inlägget. Jag har sett det hända flera gånger, och det är lika tråkigt varje gång. Därför är det viktigt att man bemöter saker som kan ge upphov till felaktiga rykten. Sen kan man väl kanske bemöta dem enbart med fakta, och undvika påhopp, men det kan vara svårt om det är uppenbara dumheter som framförs.

Betänk istället Feliaths påhopp på Targon i samma tråd; eller varför inte forumpossens samlade superhjältestyrka i Caligula-bashing-tråden du själv startade.
Ööööh, den är väl inte så hemsk. Du får det att låta som att jag startat en tråd där jag medvetet trashar Caligula, och så är det inte, bara för protokollet för dem som inte orkar leta reda på tråden (länk nedan). :gremlaugh:

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...;o=7&fpart=

Magnus