Det ska sägas att nedan följer omfattande och inte rakt igenom serierelaterade utsvävningar. Inte ens ett TL: DR bjudes. Med detta sagt:
Bah, ynka Madeleinekakor!
Trots att jag gärna följer denna tråd kan jag inte berömma mig för att vara en serieläsare. Häromåret hörsammade jag dessbättre Kahns uppmaning och läste
Die, men det hör tyvärr till undantagen.
Med det sagt har jag på senare tid ägnat åtskilliga timmar åt att ta mig an närmare 3000 seriesidor av äldre slag. Detta kom sig av att jag under en genomgång bland illa märkta lådor i förrådets mörkare hörn gjorde det oväntade fyndet av en komplett samling av serietidningen
Hulk, utgiven på Atlantic Förlag mellan 1980 och 1984.
Upptäckten var i sig inte helt orimlig, då denna tidning väl var ett tidigt uttryck av kommande samlarbeteende. När mitt barndomshem rensades ut för något kvartssekel sedan fick dock en kombination av generositet, ungdomligt högmod och sviktande sentimentalitet mig att skänka bort alla en gång omhuldade ägodelar från uppväxten (för övrigt inkluderande allt vad rollspel hette). Uppenbarligen tog dock min mor på sig att spara just Hulksamlingen för min räkning, varför den under årtionden måste ha flyttats runt mellan åtskilliga förvaringsplatser tills den nu åter plötsligt såg dagens ljus. Även om jag inte minns när jag senast ägnat tidningen en tanke kunde jag inte gärna undvika att börja bläddra för gamla tiders skull.
Hågkomster är förstås vad de är såhär ett fyrtiotal år senare, men det var slående hur minnesbilder och associationer började hagla i takt med att sidorna vändes. Vad jag kommer ihåg väcktes min nyfikenhet innan skolåldern av glimtar ur TV-serien
Den Otrolige Hulken, som tycks ha sänts i Sverige under andra halvan av 1981. Jag är också tämligen övertygad om att den första tidningen jag kom över nytt i butik var julnumret från samma år, inhandlat på mataffären Torgkassen som då låg på annan adress vid Vaksala torg i Uppsala.
Att tidningen
Hulk sedan visade sig ha ytterst lite gemensamt med TV-serien behöver kanske inte påpekas, men det var uppenbarligen inget som störde mig då. Eftersom jag låg närmare två år efter i utgivningen tog jakten efter tidigare nummer snart vid. Några lyckades vi beställa direkt från Atlantic Förlag, däribland nummer 2/1981 som av skicket att döma gissningsvis plockats fram ur någon ovarsam arkivpärm. Mest lyckosamma var dock oförtröttliga besök i den lilla butiken Prisfyndet vars unket trivsamma, möjligen småsura och lätt svettanstrukna lukt av begagnade serietidningar gör sig påmind vid blotta tanken på den dunkla lokalen. Då min mor engagerades i de flesta led framstår hennes ovilja att lättvindigt lämna bort samlingen som tämligen begriplig, när jag tänker på saken.
För övrigt har Prisfyndet imponerande nog överlevt genom åren. Att man breddat verksamheten och nu bland annat har en trevlig rollspelshylla i de varsamt uppfräschade lokalerna är förstås heller inget som avskräcker mig från att titta förbi vid besök i min gamla hemstad.
Men åter till
Hulk. Milda efterforskningar visar att materialet i tidningen publicerades i förlagan
The Incredible Hulk under en tolvårsperiod mellan 1972 och 1984. Att den svenska utgåvan hann ikapp utgivningen på bara några år förklaras delvis av mer välmatade tidningar, men uppenbarligen hoppade man också över åtskilliga berättelser vilket bidrar till en del tämligen besynnerliga övergångar mellan nummer (inte minst då ett antal historier tidigt i utgivningen även är tryckta i märkbart felaktig kronologisk ordning). Därtill ses i vissa berättelser så tvära kast att man kan misstänka att delar av någon anledning utelämnats.
När jag nu åter tog mig an samlingen från början till slut var det första som slog mig hur bryskt läsaren välkomnas. Den inledande berättelsen ”Ledarens djävulska plan” trycktes ursprungligen i nummer 157 av
The Incredible Hulk, drygt tio år efter att Hulk först dykt upp. Efter en kort presentation av titelfiguren och några tämligen godtyckliga nedslag i seriens persongalleri kastas läsaren rakt in i den pågående och inte okomplicerade handlingen. Som en illustration tar jag mig friheten att hänsynslöst sammanfatta det första numret, då jag ser risken att inspirera någon till själv söka upp tidningen som försumbar.
En förmodat framliden Hulk har just återkommit från ett mikrokosmos, där han tydligen hamnat efter att ha förminskats av ett serum. En romans med det atomstora rikets drottning fick ett trist slut då Hulk plötsligt växte till sig igen och trampade hela världen ur sin bana. Bruce Banners kärlek Betty Ross - dotter till Hulks fiende General ”Åskan” Ross - står samtidigt i begrepp att gifta sig med rivalen Glenn Talbot. På en rymdstation tar den förlamade superskurken Ledaren på telepatisk väg kontroll över den mer jordnära konkurrenten Noshörningen i syfte att hämnas på Hulk för ospecificerade oförätter. Skurkkombon konfronterar Hulk för att provocera honom att ödelägga Bettys bröllop. Snart nog slåss dock Hulk och Noshörningen på utsidan av den skenande skytteln, då det gått upp för den superintelligente Ledaren att det kanske vore enklare att bara låta de båda försvinna i rymdens djup. Istället för skytteln oväntat kombattanterna till världen Motjorden, vars skarpare Utvecklaren hastigt hinner kommentera saken. Hulk blir på Motjorden indragen bland stridande falanger av antroposofiska nymänniskor och råkar även på dess motsvarigheter till Betty, General Ross och Bruce Banner. Efter ännu en holmgång med Noshörningen tar sig Hulk åter ombord på skytteln för att färdas genom rymden i väntan på nästa nummer.
Med tanke på att ovanstående obekymrat avhandlas på mindre än 40 sidor framstår
Hulks värld som långt mer bisarr än jag minns den, även om man utan knot accepterar den grundläggande premissen om Bruce Banners alter ego. Fler rymdutflykter väntar i kommande nummer och Hulk hinner även åter förminskas och bland annat bokstavligen tillbringa ett äventyr i Glenn Talbots hjärna. Han gör nedslag i Conanliknande fantasyvärldar och på havets botten medan bortglömda makter mycket väl kan ha efterlämnat en flygande ö dold bland molnen. Såväl mytologiska varelser som platser dyker upp och bland många andra hinner Hulk träffa magiker, träskmonster, animaler, vålnader och mängder av utomjordiska livsformer mellan varven. Här och var lämnas även utrymme åt försiktiga ansatser till den vardagsdramatik TV-seriens tog fasta på. General Ross ansätts väl så hårt av byråkrater och även Kalla kriget gör sig i Hulkifierad form gång efter annan påmint. Den något svårförutsägbara världen tycks också vara förvånansvärt liten då till synes häpnadsväckande sammanträffanden hör till vardagen. Den rollspelare som ryser under lapptäcken torde finna ett och annat att invända mot även här.
För att inte tala om alla dessa superhjältar. Och skurkar, för den delen. Då
Hulk alltså tar sin början en god bit in på titelfigurens bana har han uppenbart redan hunnit träffa på många motståndare och möjliga allierade åtskilliga gånger, vilket ofta gör det svårt att förstå både sammanhang och signifikans av dessa återseenden. Därtill står det åtminstone vid denna genomläsning klart att Hulk också är en del av den större Marvelvärlden. Utöver att bekanta ansikten dyker upp titt som tätt kan även berättelser som påbörjats på annat håll mycket väl ta vid eller återupptas i
Hulk. I sammanhanget kan nämnas att berättelsen ”Utfall mot Alcatraz” i nummer 12/1981 ovan tydligen hämtats från den amerikanska tidningen
Captain America och möjligen vore mer begriplig om man följde denna. Allt detta kan man förstås läsa in sig på i godan ro dessa dagar, men då Marvel på den tiden utöver
Hulk mig veterligen i Sverige endast representerades av tidningarna
Spindelmannen och
Fantastiska Fyran lär få referenser ha undgått att flyga över mitt obekymrade huvud. Till tidningens heder ska sägas att man knappast var ovetande om situationen och rättframma kommentarer som nedan - efter att X-männen oförhappandes tittat in på den sista, skälvande sidan av nummer 4/1980 - piggar onekligen upp.
All denna brokighet till trots framstår Hulks äventyr stundom som tämligen enahanda. Inte minst i tidigare nummer är många sinsemellan varierande historier ändå likartat uppbyggda, där en antagonist etableras - ofta omständigt och med hänvisningar till i sammanhanget svårbegriplig Marvelhistoria enligt ovan - för att därefter nedläggas av Hulk i en raskt avklarad batalj. Möjligen har huvudpersonen sina dramaturgiska begränsningar och många av de starkare berättelserna ger också Hulk en förhållandevis perifer roll. Bland dessa kan nämnas ”På 5000 famnars djup” (nummer 9/1980), ”Shangri-La syndromet!” (4/1981), ”Monstret” (5/1982), ”I väntan på Fanatiska Fyran” [korrekt stavat] (7/1982), ”En sann samuraj!” (9/1982), ”What a day for a daydream” (1/1983), ”Världens undergång!” (11/1983) och ”Gamla soldater dör inte…” (9/1984), som alla låter världen kring Hulk skina på sina mångskiftat osannolika vis medan han själv på sitt egna sätt fungerar som läsarens ställföreträdande. Annars får jag säga att mer makabra historier som ”Vinden viskar…Vendigo!” (8/1980), ”Med Man-Thing blir det tre!” (3/1981), ”Hungrige Billy” (9/1981) och ”Man ska inte kasta Hulk om man sitter i glashus” (10/1982) har sin särskilda charm, även det också är begripligt att det rör sig om udda fåglar i utgivningen. Jag lärde mig för övrigt en gång ordet ”makabra” i just nummer 3/1981, även om det dröjde ytterligare en tid innan jag upplystes om att det inte rimmade på ”bra”.
Det sista året av
Hulks utgivning tar delvis en annan riktning. Dels upplåts betydande delar av tidningen åt serien Våghalsen. Där både Fantastiska Fyran och Sagor från Midgård (med en gissningsvis ung upplaga av Tor) tidigare gjort kortare gästspel rör det sig här snarare om en delad tidning, och då Våghalsen såväl grafiskt som tematiskt ter sig avsevärt mörkare än sin gröna kollega skär sig läsningen gärna. Därtill tar Bruce Banners intellekt kontroll över Hulk, som därmed försvinner i sin klassiska form. Greppet öppnar onekligen upp nya möjligheter och förvaltas omsorgsfullt inte minst i den Marvelstinna, högst självrefererande dubbelhyllningen ”Amnesti..!” och ”Godkännandet” i nummer 12/1983. Man kan dock som en då samtida popkulturell motsvarighet kanske nämna det plötsligt avsminkade Kiss, sensationellt till en början men snart inte utan en känsla av att något essentiellt också gått förlorat. I ett vidare perspektiv var denna fas av Hulks historia såvitt jag förstår också menad som en parantes, men då utgivningen av
Hulk råkade upphöra under denna tid får den i tidningen en signifikans som knappast var menad.
Jag minns tydligt hur jag köpte nummer 9/1984 i kvartens minimala kiosk och hur innehavaren bakom luckan kommenterade att omslaget såg ruskigt ut. Å andra sidan mindes jag också att detta presenterades som det sista numret, vilket visade sig helt fel (även om det faktum att man plötsligt tipsar om tidningen
Tarzans son snarare än nästa nummer av
Hulk sannolikt kan ses som en vink). I efterhand läser jag mig till att Semic övertog Marvelrättigheterna vid denna tid och redan samma år började ge ut den kortlivade tidningen
Hulken. Denna har jag inte ens några falska minnen av och jag skulle gissa att mitt intresse som självutnämnt mogen nioåring ändå var på upphällningen när
Hulk lades ned. Det sista numret ter sig nu också som en passande avslutning där Hulk i en självmedveten sekvens besöker Marvelredaktionen för att ansvarsfullt reflektera över hur han ska ställa sig till General Ross senaste upptåg. Även om så förstås inte var fallet får jag nu känslan av att Hulk outtalat tackar för tiden som varit, redo att gå vidare, klippa sig och skaffa ett jobb.
Det var intressant att ta sig an samlingen igen, även om jag inte ska påstå att det lämnade anmärkningsvärd mersmak. Nog för att jag blir lite nyfiken på Hulks tidigaste dagar och det är uppenbart att det redan för fyrtio år sedan bokstavligen fanns världar av Marvelmaterial att fördjupa sig i om man skulle känna sig manad. Genomläsningen av
Hulk framstod dock som väl ojämn och - den föga återhållsamma världen till trots - stundom småtrist för att verkligen uppmuntra till djärvare språng. Tog jag mig för att läsa mer serier föreställer jag mig att tiden kunde användas på mer givande vis. Utan någon form av nostalgisk koppling till materialet är säkerligen tidningar som
Hulk av väl begränsat intresse.
Men en sådan koppling har jag ju uppenbarligen i det här fallet. Att på det här viset få översköljas av djupt begravda minnen om sedan länge utdöda kvartersbutiker, passivt-aggressiva meningsutbyten vuxna emellan om det lämpliga i att överhuvudtaget låta barn ta del av sådan våldsbejakande läsning och närmast outhärdlig väntan på upplösningen av särskilt raffinerade klipphängare är väl i sig något att uppskatta. Finns möjligheten att göra om detta om ytterligare ett antal decennier skulle jag att jag gissningsvis värdera saken än högre. Oavsett är nu samlingen mer omsorgsfullt arkiverad för framtiden. Det första numret utlovar att det med tiden kommer vara guld värt, vilket faktiskt tycks stämma även om man i allra bästa fall verkar få nöja sig med något halvt gram. Det verkliga värdet skulle jag gissa ligger på ett annat plan. Jag kanske inte helhjärtat kan rekommendera
Hulk, men definitivt att titta i förrådet någon gång ibland.
Och det är klart, skulle jag en dag finna denna samlingsvolym av seriens första år på Prisfyndets hyllor kunde jag väl knappast säga emot?