Ed Brubaker och Doug Mahnke - Batman: The man who laughs
Det här är en Batman-historia som brukar räknas som en
nästan-klassiker. Bland de självklara klassikerna har du
Arkham Asylum, Year One, The Long Halloween och ett gäng till. Men på andra plats brukar den här nämnas, som en sorts “batman-klassiker du inte visste om”.
Det är ungefär så det är. Men jag tycker nog den hör hemma på lägre nivå än så. Så bra var den inte.
Handling
Det här utspelar sig tidigt i Båtsmans karriär. Gordon är bara kapten, och Batman är fortfarande relativt okänd i stan. Hela handlingen kretsar kring att Jokern dyker upp för första gången - en sorts uppföljare till
The Killing Joke kan man säga.
Jokern har skapat kaos genom att experimentera fram sitt berömda gift, med gott om mördade folk på vägen. Gordon och Batman hittar detta, men innan de hittar den skyldige gör Jokern ett spektakulärt framträdande på TV där han utlovar ett viss person ska dö. Sedan händer förstås det utan att någon kan hindra honom pga giftet. Och sen utlovas fler och fler mord via TV. Mest fascinerande är väl den gång självaste Bruce Wayne utlovas dö vid midnatt, och Båtsman själv blir förgiftad. Att han gör det själv med flit skapar inte direkt brist på problem, dock.
Allt slutar med att Jokern ska förgifta hela stan genom att hälla ut sitt jokergift i vattenreservoaren. Båtsman stoppar honom förstås, och Jokern blir den förste patienten i det nyligen återöppnade Arkham Asylum.
Slutet gott, allting gott.
Som serie
Tecknarmässigt finns det inget att klaga på här. Mahnke är riktigt skicklig och är bra på både bakgrunder och folk. Vissa episoder är riktigt bra gjorda, särskilt de mer skräckbetonade episoderna mitt i natten. När jokergiftet bryter ut hos farbror Båtsman är det riktigt bra ljussatt och det känns som en klassisk skräckfilm från Hammer.
Det är sällan fantastiskt, men aldrig dåligt. Hög lägstanivå. Jag blir sugen på att se vad Mahnke gjort mer. Och för mig som alltid bryr mig mer om manus än detaljer i bild är det ett bra betyg.
Manus då?
Ja, det är ett aber. För nu med mer erfarna ögon är inte superhjältande så intressant längre. Den klassiska superhjälteformeln “lite skurkerier först, stort skurkeri sen” är liksom… Meh. Det finns ingenting som hindrar Jokern från att hälla gift i stadens vatten direkt, istället för att publikt mörda kändisar innan dess. Vad är hans poäng, liksom?
Manus i sig är inte så bra heller - Batman känns som en kliché, mer än han brukar. Ingen av karaktärerna är dåligt skrivna, men det är mest meh. En historia bland andra. Av dussintals. Det enda som sticker ut är just att det är i nysstid, med första mötet med Jokern.
Jag blir aldrig uttråkad nog att lägga ner, men aldrig positiv nog att egentligen
vilja fortsätta läsa. Om det låter vettigt.
TLDR
Du behöver verkligen inte läsa den här. Om du verkligen är Batman-nörd kan det vara värt det, i och för sig. Men nog bara då. Brubaker har skrivit långt bättre än det här.