Ah, lite klassis piratspökerier. Överlag bra och när det gäller själva skrivandet har jag nog inget att anmärka på. Det är mer handlingsmässigt som en del saker dyker upp. Det som direkt känns fel är striden mellan piratskeppet och krigsskepept. Om krigskeppet ligger i stiltje och piratskeppet kan flytta på sig finns det egentligen ingen anledning för piratskeppet att flytta på sig. De kan helt enkelt lägga sig i en position där krigsskeppet inte har något skottlägge och börja peppra i lugn och ro.
Sen, något som inte känns fel dirket utan bara förslag på hur jag tycker det hade blivit intressantare, tycker jag att det avslöjas att det är något magiskt inblandat alldeles för tidigt. Hade man struntat i stitljen och istället låtit piraterna jaga skeppen mellan öar och genom dimma hade det kunnat göras mer spännande (nu var utgången rätt given), och man hade kunnat hålla läsaren svävande i ovisshet längre: är det magi, eller har piraterna bara ett snabbt och lättmanövrerat skepp som tycks ätas upp av dimman när det pilar fram och tillbaka?
Men det är klart, det hande kanske krävt några fler ord för att få till bra =)
Sen är vattenkoppling lite svag. Visst, de är på båtar, men jag hade nog velat se att havet haft större del i det hela med vågor eller strömmar eller något sådant. Möjligen kan man tycka att dimma är en form av vatten och således borde räknas, men det tycker inte jag