Re: En sämre lösning
"Visst är de flashiga och stämningshöjande men de borde inte finnas där ändå eftersom man kommer att basera sin karaktär på just den bilden/texten som man har läst.."
Men då blir ju yrket/arketypen/klassen bara en uppsättning förmågor och speldata? Det kanske funkar om yrkena är lättförståeliga som "tjuv" och "krigare", men "paladin" vet inte alla vad det är."Munk" är tvetydigt. Går vi längre ut, till Kults arketyper, så tycker jag faktiskt att texterna är riktigt instruerande. Bara namnet "bolagsman" hade jag inte riktigt förstått vitsen med. Inte om jag inte fått en förklaring på hur han skulle kunna användas i ett äventyr. "Muckraker" visste jag inte ens vad det var när jag köpte regelboken.
Så jag håller inte med. Stämningstexterna och bilderna är det som jag vill ha (fast tre stycken per klass), det är speldatan som jag tycker att man kan ta bort helt och hållet.
"Att ha tre arketyper att välja bland skulle inte bara låsa karaktärsskapandet vid tre olika sorter.. Den skulle definitivt inte få folk att hitta på nya (helt säker kan man visserligen inte vara).. Har man sett en som man är nöjd med så försöker man inte komma på flera.."
Jag tror faktiskt inte det. Jag tänker på drömfurstarna i Kult. Man har ungefär 5-7 stycken beskrivna, och varje gång jag läser de där texterna så börjar jag hitta på nya drömfurstar.
Om jag lägger in endast en anka i ett äventyr, då är risken stor att han blir en typisk anka, men om jag börjar hitta på tre-fyra stycken, då blir plötsligt samtliga ankor unika och väldigt personliga individer.
Det är förstås möjligt att någon ser mina exempel och säger "Ja! Precis så DÄR vill jag vara!" men det anser jag egentligen inte vara ett problem. Jag har nämligen själv skapat mig ett par rollpersoner som varit utformade strikt enligt vissa konventioner ibland, och jag har ändå haft skitkul. Men jag tror ändå på modellen med de tre exemplen, för när du vill göra din nästa krigare, då finns det två exempel beskrivna i boken som du inte har provat på, och om du då har en inre önskan om att skapa något personligt så har du just fått hjälp om i vilka nya riktningar du exempelvis kan gå. Det underlättar, även om du till sist tänker gå en tredje väg.
Särskilt bra tror jag de multipla exemplena skulle kunna fungera till exempelvis Vampire. Med alla klaner så blir det många exempelrollpersoner om man ska skapa 4-5 stycken per klan... fullständiga exempelrollpersoner kräver mycket textyta och hela regelboken kan dra iväg på det viset. Då tyckte jag att det kunde vara bättre att bara låta tre olika nosferatus samsas på bilden till klanen. Och låta de beskrivande texterna om nosferatus täcka de tre olika ytterligheterna. Sedan kan spelarna få tänka själva om hur själva rollpersonerna skulle komma att se ut.
/Rising