Ljushuvud
"Tänk för att det har en stor betydelse. Inte om man bara vill organisera information (fakta) då kan det kvitta hur man gör men vill man att faktan skall bli kunskap och insikter så krävs pedagogik och metodik."
Jupp. Som programmerare uppskattar jag pedagogiken "gör så här" följt av metodiken "här söker du mer information". Däremot är jag inte så förtjust i att informationen blandas hejvilt med instruktionerna. Det leder mest till förvirring. Jämför gärna med "Lär dig yaddayadda på 24 timmar"-böckerna. Ska de funka så måste de kompletteras med en schysst referensmanual, eftersom informationen inte går att hitta när man söker efter den. Det enda sättet att hitta informationen är att plöja igenom hela boken och sovra bland instruktionerna. De ger intrycket att det enda som går att göra är det som står i boken, och eftersom de inte tar upp allting så får man intrycket att det finns en väldigt restriktiv gräns för vad man kan göra. Totalknas!
Så det följer ganska naturligt att jag inte vill att en regelbok ska organiseras på det sättet. Jag skulle få spatt om jag inte visste om jag skulle leta efter tempelriddare i kapitlet Strid, Religion, Rollpersonen, Det Heliga Landet, Languedoc eller Hemligheter. Kan jag stryka åtminstone kapitlen Strid, Religion och Rollpersonen så blir det lite lättare att hitta dem.
Inte heller skulle jag vara särskilt förtjust i ett yrke (eller motsvarande) som hette Tempelriddare. Det skulle för mig vara en gräns som säger att det enda jag får göra ligger innanför gränsen, och allt utanför gränsen är fel fel fel samt fel. Att informationen om tempelriddare av nödvändighet blir tämligen kortfattad i rollpersonsgenereringen (du har ju hospitalerriddare, vanliga riddare, alla femtielva gillen etc att beskriva också, och du har inte oändligt med plats) gör att risken är mycket stor att mängder med information utlämnas eller är uppåt väggarna fel.
Jag föredrar i så fall att få ett exempel på en tempelriddare (dvs en person) som visar möjligheterna, och att all information om organisationen sedan står prydligt uppstaplad på ett ställe som går lätt att hitta, gärna med hänvisning dit men inte nödvändigtvis i anslutning till rollpersonsgenereringen. Vilket är tanken med exempelrollpersonerna.
"Troligen kommer vi att fortsätta att prata förbi varandra då du troligen är teknokrat som gillar hård data av typen vikt, längd och antal. Emedan jag är humanist som vältrar mig i mentaliteter och värderingsgrunder."
Mentaliteter och värdegrunder är nog så bra, men hittar man inte informationen om dem så kan de faktiskt kvitta. Att blanda in sådan information i praktiska instruktioner om hur man gör en rollperson anser jag bara leder till förvirring, emedan man inte hittar informationen när den behövs.
"Jag lyckas inte förstå vad du menar, finns det ett syftningsfel eller är vi närmare varandras åsikt än vi tror?"
Skillnaden ligger förmodligen i att jag anser att beskrivningarna av olika grupper, oavsett om de är nationstillhörighet, organisationstillhörighet, klantillhörighet, feodaltillhörighet, yrkestillhörighet eller rollpersonsfunktionstillhörighet, som en gränsdragning. Därmed vill jag inte ha dem i rollpersonsgenereringen, eftersom de drar en gräns.