Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ett klassiskt "lätt" vapen i rollspel är ofta värjan (och då detta är en sjukt bred term så tänker vi oss specifikt en klassisk musketörsvärja här). Man kan ofta använda den med smidighet i stället för styrka, och kan ofta användas av klasser som inte är så stridsorienterade (Typ tjuvar).
I verkligenheten säger experter (well... nån som viftar mycket med svärd) att värjor (musketörsvärjor) inte alls är särskilt lätta. Att de till och med är mer krävande att fäktas med än vad långsvärd är (om man använder långsvärdet i två händer).
En liknande disonans har ju tidigare funnits om just långsvärd, som i rollspel ofta var ett rent enhandsvapen, men som nu ofta framställs som något betydligt närmare sin verkliga förlaga (även om man nu istället grälar om ifall ett långsvärd ens går att använda i en hand...).
Det jag grunnar på... vad trumfar egentligen vad här?
Är den klassiska bilden av en tjuv med en smäcker värja viktigare än en mer "realistisk" skildring av vapnen, som snarare antyder att en tjuv med långsvärd hade varit rimligare (om tjuven nu överhuvudtaget ska ha ett svärd)? Eller är det dags att värjor slutar vara lätta vapen, och att tjuvar snarast relegeras till att använda knivar, om de nu inte väljer att investera lite i styrka?
Och hur känner ni inför det här i största allmänhet?
Är det viktigare att folks förväntningar införlivas om man släpper ett nytt spel? Eller bör man uppdatera saker i enlighet med nya kunskaper?
Ett annat exempel på det här är ju dinosaurier. Är det viktigare att hålla fast vid fjäderlösa jätteödlor? Eller bör dinosaurier i nya produkter vara fjäderprydda mördarfåglar?
I verkligenheten säger experter (well... nån som viftar mycket med svärd) att värjor (musketörsvärjor) inte alls är särskilt lätta. Att de till och med är mer krävande att fäktas med än vad långsvärd är (om man använder långsvärdet i två händer).
En liknande disonans har ju tidigare funnits om just långsvärd, som i rollspel ofta var ett rent enhandsvapen, men som nu ofta framställs som något betydligt närmare sin verkliga förlaga (även om man nu istället grälar om ifall ett långsvärd ens går att använda i en hand...).
Det jag grunnar på... vad trumfar egentligen vad här?
Är den klassiska bilden av en tjuv med en smäcker värja viktigare än en mer "realistisk" skildring av vapnen, som snarare antyder att en tjuv med långsvärd hade varit rimligare (om tjuven nu överhuvudtaget ska ha ett svärd)? Eller är det dags att värjor slutar vara lätta vapen, och att tjuvar snarast relegeras till att använda knivar, om de nu inte väljer att investera lite i styrka?
Och hur känner ni inför det här i största allmänhet?
Är det viktigare att folks förväntningar införlivas om man släpper ett nytt spel? Eller bör man uppdatera saker i enlighet med nya kunskaper?
Ett annat exempel på det här är ju dinosaurier. Är det viktigare att hålla fast vid fjäderlösa jätteödlor? Eller bör dinosaurier i nya produkter vara fjäderprydda mördarfåglar?