Svenska rollspel som folk glömde

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Parabellum är väl inte bortglömt. Vem kan glömma spaden?

Och Travellers on a Red Road – kom inte det nyss ut? Jag tycker vi ska ge spelen lite tid på sig först. :)
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,906
Jag har för mig att rollspel.nu, när det var en hemsida, hade en krönika om Parabellum skriven av författaren. Minns att krönikan var en ganska dyster läsning, att inget med rollspelet blev som författaren hoppats, att samtidigt som allt med spelet gick åt skogen var författrens vardag inte heller jättemunter etc. Jag minns att jag tyckte att detta skulle blivit en intressant film, lite av rollspelens Ed Wood typ. Detta var för typ 15 år sedan, så vet inte alls vad jag tyckt idag.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Jag har för mig att rollspel.nu, när det var en hemsida, hade en krönika om Parabellum skriven av författaren. Minns att krönikan var en ganska dyster läsning, att inget med rollspelet blev som författaren hoppats, att samtidigt som allt med spelet gick åt skogen var författrens vardag inte heller jättemunter etc. Jag minns att jag tyckte att detta skulle blivit en intressant film, lite av rollspelens Ed Wood typ. Detta var för typ 15 år sedan, så vet inte alls vad jag tyckt idag.
Kikade på Alexandria och det fanns ju LinCon-arrangemang för Parabellum under ganska många år
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,906
Kikade på Alexandria och det fanns ju LinCon-arrangemang för Parabellum under ganska många år
Ah vad kul! Vill understryka att jag absolut inte menade att racka ner på Parabellum, jag har inte spelat det själv så jag vet inte kvalitén på spelet. Jag mindes bara att författaren själv beskrev spelet som ett stort passion project som inte blev som han tänkte, så om han själv beskriver det så är det kanske inte taskigt att prata om det så 🙂
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Det har en stabil nivå på sin webbnärvaro!
Jag gillade Travellers on a red road starkt när jag låste det, men ännu har jag inte fått chansen att spela.
Därutöver har jag en soft spot för Götterdämmerung, som erbjudit många roliga konventsscenarion. Men det har en del designmissar.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
305
Location
Gävle
Blås liv i spelet igen!
Rekrytera folk som vill färdigställa dessa halvfärdiga produkter.
Noir är ett av mina absoluta favorit rollspel och det vore fantastiskt att se mer material till spelet ges ut.
Jag skulle gärna vilja jobba på ett spel som Noir men tror det skulle behövas en reviderad upplaga och engelsk översättning för att nå en bredare publik.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,809
Location
Stockholm
Jag vet att Tellus bara kom ut med en grundbok men det var en intressant värld och ett spel där fokusen inte var på strid, och med bra moralfrågor. Även om det inte spelas så känns det som ett spel som borde användas som referens material av flera.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Jag vet att Tellus bara kom ut med en grundbok men det var en intressant värld och ett spel där fokusen inte var på strid, och med bra moralfrågor. Även om det inte spelas så känns det som ett spel som borde användas som referens material av flera.
Tellus hade en väldigt trevlig värld*, men regelsystemet var lite ogenomtänkt. För att lyckas med något skulle man slå under eller likamed en färdighet med 3T6. Det är okej. Fummel blev det om man slog tre sexor. Det är också ok (och det var ju ett kristet spel, så varför inte!). Perfekt fick mandäremot om man slog exakt lika med färdighetsvärdet, vilket innebär att en medelmåttig person slår perfekt var sjätte gång, och en expert nästan aldrig.

*det räcker egentligen med att säga att det finns djurliv under isen på Europa för att jag ska tycka att en värld är trevlig.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
881
Götterdämmerung var en väldigt ball idé, och jag vet en del folk som kanske är en rollspelsgeneration yngre än mig, som minns det med stor värme. Men knappat någon pratar någonsin om det. Jag har aldrig läst mer än brottstycken av det, så vad vet jag, kanske förtjänade det att bli bortglömt. Men det har verkligen sina fans.
Jag kan bara hålla med. Götterdämmerung var en fantastisk idé, hemliga sällskap, mystiska monster och smutsiga gränder i Europas kulturhuvudstäder. Tyvärr föll den sönder, precis som resten av Riotminds produkter, på grund av hysteriskt komplicerade och dysfunktionella regelsystem samt kass pedagogik/textstruktur. Verkar ju inte heller som att de någonsin lärt sig något, då deras nyare produkter dras med samma problem.

Om jag skulle önska något för 2021 så är det att någon startar en Kickstarter för att få Magnus och Theo att ta en grundkurs i informationsdesign. Tyvärr tror jag de bränt mycket av sitt förtroende sedan fadäsen med DoD 2016. Plus att gubbarna nu väl är en bit över 40, så såvida ingen ny begåvning tar vid, så kommer Götterdämmerung fortsätta vara bortglömt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Plus att gubbarna nu väl är en bit över 40, så såvida ingen ny begåvning tar vid, så kommer Götterdämmerung fortsätta vara bortglömt.
Det fina är väl att man strikt taget inte behöver någonting alls från just Götterdämmerung för att spela de bra bitarna från Götterdämmerung. Jag håller för egen del tummarna för att någon annan ska ta just samma grundtanke men göra den bra. T.ex. med lite bättre språk, vettigare regelssystem och ett ordentligt spelledarkapitel som ger bra instruktioner för hur man skapar intressanta äventyr i spelvärlden…

(Jag skulle vara lockad att göra det själv, om jag inte redan hade tusen projekt + inte kan något om tidsperioden. Men jag skulle gärna samarbeta med nån – om nån vill hjälpa till och skriva spelvärldstexter och sådant så kan jag bistå med regelsystem, spelledarkapitel, layout, och kanske (inköp av) illustrationer. Spontant känns det som att monsterjakt med hemliga sällskap skulle funka ganska bra med Kutulu eller kanske rentav Agency… )
 
Last edited:
Top