[Minirollspelsbokcirkel] Alien RPG

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
Alltså systemet är hyfsat detaljerat för att vara en M0-motor men inte mer så än de flesta tradspel.

Vet inte om det är vad @krank syftar men jag tycker det finns brädspeliga inslag i hanteringen av tid och vidhängande förflyttning, som jag nämnde i en tidigare post. Under en turn utforskar man en zon o.s.v. Det underlättar att ha kartor med markörer etc för att hantera bra.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Med Alien rpg så antar jag att det är i första hand den amerikanska marknaden fria ligan vill åt. (Personliga antaganden)

Därför har dom också implementerat det som upplevs som brädspeliga moment för att tilltala den DnD spelande amerikanska rollspelsfären.
(Återigen personliga antaganden)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
Ska sägas att jag inte ser de brädspeliga inslaget som ett problem. De gav en viss ökad nerv i ett äventyr som Chariot of the Gods när man väl tillämpade dem med viss noggrannhet.

Att det finns olika handlingar, vapeneffekter m.m. ser jag inte som brädspeligt i sig, det är trots allt vanligt i många rollspel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Att det finns olika handlingar, vapeneffekter m.m. ser jag inte som brädspeligt i sig, det är trots allt vanligt i många rollspel.
Tycker allmänt "brädspeligt" är ett konstigt sätt att kritisera rollspel, eftersom tärningar, tabeller, regelböcker, och andra "brädspeliga" saker sällan tas upp som några problem i sammanhanget och är minst lika "brädspeliga" som något annat.

Alien har en del regler som skapar skillnad mellan innan en konfrontation sker och efter den har skett. Syftet med dem, tror jag, är att simulera den där krypande känslan av att undersöka en plats där det när som helst kan vara skit som träffar en fläkt. Att vara i underläge mot en skitläskig oberäknlig organism. Så typ ett sätt att skapa en stämning lik den som båda de två första filmerna börjar med. Inget av det är särskilt avancerat egentligen, och jag gissar även att det blir varierat fokus på vardera beroende på sammanhang.

När vi spelade Chariot of the Gods tillförde tidsbokföringen en hel del. Delvis för att det gjorde det möjligt att mer konkret styra vad olika rollpersoner som är på väldigt olika platser hinner göra på ungefär samma tid. Tid blir en resurs på ett sätt som passar genren rätt bra och som väl är en sån sak OSR-vurmarna ofta pratar om.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Nu har jag läst klart spelet och kan försöka mig på ett slutomdöme. Det är ett bra spel. Reglerna är en smidig version av År Noll-motorn som är välanpassad till settingen. Den fysiska bokens nackdelar handlar mer om min personliga smak (tjocklek, layout, språk), och de fina kartorna i de avslutande scenariobitarna lyfter det hela en bit. Världsinformationen intresserar inte mig särskilt mycket, men för Alienfans som vill fördjupa sig i settingen lär det vara en guldgruva.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Det är ett bra spel. Reglerna är en smidig version av År Noll-motorn som är välanpassad till settingen. Den fysiska bokens nackdelar handlar mer om min personliga smak (tjocklek, layout, språk), och de fina kartorna i de avslutande scenariobitarna lyfter det hela en bit.
Tycker det är en rättvis slutsats!

Personligen tycker jag inte det är ett bra rollspel, men det bottnar också framförallt i sånt som du skriver av som personlig smak. I slutänden är mitt problem just aspekten av det som känns som ren fan service, vilket också gör spelet lite själlöst kan jag tycka. Ta en lista med vad folk förväntar sig från Alien-universat, checka av en och en, och krydda med citat från filmerna.

Om det du vill ha är exakt den grejen, för att du är ett fan, då kommer du gilla det.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Tycker det är en rättvis slutsats!

Personligen tycker jag inte det är ett bra rollspel, men det bottnar också framförallt i sånt som du skriver av som personlig smak. I slutänden är mitt problem just aspekten av det som känns som ren fan service, vilket också gör spelet lite själlöst kan jag tycka. Ta en lista med vad folk förväntar sig från Alien-universat, checka av en och en, och krydda med citat från filmerna.

Om det du vill ha är exakt den grejen, för att du är ett fan, då kommer du gilla det.
Man kan också formulera det som en fråga: är syftet att ta med det som finns med i filmerna, böckerna och seriealbum eller är syftet istället att man själv ska kunna bygga ut den värld som vi tidigare bara har sett glimtar av? Jag hade föredragit det senare, men spelet fokuserar snarare på det förstnämnda. Spelet blir då mer speglande än kreativt. Det här är ju ett problem som alla skapare av franchise-spel ställs inför. Jag hade bara önskat mig en annan lösning. Mer verktyg än Wikipedia-artiklar.

Själv har jag ofta svårt för just fan service eftersom det i praktiken ofta innebär att den som skapar snarare kopierar själlöst än gör något eget. I just det här fallet hade jag exempelvis hellre än beskrivningar av ett antal snarlika varelser velat ha tankar om hur man kan skapa mer inom samma biomekaniska ekosystem. Alltså mer ett undersökande av Gigers ursprungliga vision än av det mer eller mindre taffliga uttolkandet av hans idéer.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Man kan också formulera det som en fråga: är syftet att ta med det som finns med i filmerna, böckerna och seriealbum eller är syftet istället att man själv ska kunna bygga ut den värld som vi tidigare bara har sett glimtar av?
Personligen vill jag nog snarare ha något som kan ge mig möjligheter att smaka på det okända under helt andra omständigheter. Som någon nämnde i Blade Runner-diskussionen är liksom filmhistorien redan berättad. Samma i Alien-universat. Så att försöka fånga känslan snarare än faktan hade varit det jag önskat mig. Något liknande All Flesh Must Be Eaten:s take på zombieöverlevnad - ha det som en röd tråd, men gör spelet till en verktygslåda istället för ett uppslagsverk.

Men jag tror jag tillhör en minoritet där. Har ägnat massor med tid åt att jämföra Star Wars d6-versioner under året, och en sak som är väldigt tydlig är att största majoriteten SW-fans tycker allra bäst om 2nd Ed Revised. En version som zoomar in mycket mer på att tolka och bygga ut varumärket. Settingen. Där första utgåvan snarare ger dig verktyg för att göra liknande upplevelser. Det är en rätt stor värdeskillnad mellan dessa två utgångspunkter.

Som produkt tror jag dock Alien funkar bättre i den form det har idag än den form jag hade önskat det i. Det kan jag villigt erkänna. :)
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Personligen vill jag nog snarare ha något som kan ge mig möjligheter att smaka på det okända under helt andra omständigheter. Som någon nämnde i Blade Runner-diskussionen är liksom filmhistorien redan berättad. Samma i Alien-universat. Så att försöka fånga känslan snarare än faktan hade varit det jag önskat mig. Något liknande All Flesh Must Be Eaten:s take på zombieöverlevnad - ha det som en röd tråd, men gör spelet till en verktygslåda istället för ett uppslagsverk.

Men jag tror jag tillhör en minoritet där. Har ägnat massor med tid åt att jämföra Star Wars d6-versioner under året, och en sak som är väldigt tydlig är att största majoriteten SW-fans tycker allra bäst om 2nd Ed Revised. En version som zoomar in mycket mer på att tolka och bygga ut varumärket. Settingen. Där första utgåvan snarare ger dig verktyg för att göra liknande upplevelser. Det är en rätt stor värdeskillnad mellan dessa två utgångspunkter.

Som produkt tror jag dock Alien funkar bättre i den form det har idag än den form jag hade önskat det i. Det kan jag villigt erkänna. :)
Precis. I det här sammanhanget - alltså skapa nytt eller bara kopiera kanon - funderar jag på androiderna, som är centrala gestalter i filmerna. I rollspelet finns de med, men mer som bifigurer. Andrew Gaska har hintat att det kommer ett androidsupplement så småningom. Men kommer det nya i det supplementet mest att bygga på modeller från olika obskyra seriealbum eller blir det verktyg för att verkligen göra något nytt och franchise-specifikt av vad det innebär att vara android? Potentialen bör vara enorm.

En intressant och alternativ tolkning av hela franchisen är att det faktiskt är androiderna som är det centrala. Det är också en sorts aliens och det är ofta de som driver handlingen framåt. Förmodligen befinner sig en del av dem också nära maktens mitt, så de borde vara särskilt intressanta gestalter i större konspirationer.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Bläddrade i mitt nya fina ex av ALIEN i helgen. Första intryck:
  • Tung bok!
  • Stor bok!
  • Fin bok!
Har alltså inte hunnit läsa så mycket än, men kartan på insidan av pärmen är snygg, jag har läst lite om de andra aktörerna i rymden, och det tycker det verkar lovande. I den rymd där ingen hör dig skrika är det mesta, än så länge, precis som jag vill ha det! Dock, det är nästan löjligt lite text på vissa uppslag. Och med tanke på mina första intryck om bokens fysiska egenskaper är det inte en avvägning jag själv hade gjort. För mig ska ett spel kunna läsas, bläddras i, bäras med och överlag i första hand användas. Visst gillar jag vackra ting, och uppskattar coffee table books, men här känns det som att det har slagit över lite.

Men! Överlag positiv och ser fram emot att läsa mer!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Nu har jag skummat hela boken. Normalt är det så långt jag kommer. Men, jag kommer läsa denna! Var massor av grejer som gjorde mig sugen på att spela.

Om man ska kika på ett färdigt äventyr, vilket?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
Det beror på vad du vill ha. Vill du ha mer ALIEN stämning, Chariot of the Gods.
Mer ALIENS, Destroyer of Worlds.
Yes. Men efter att ha läst båda och spelat Chariot 2ggr skulle jag våga påstå att det är bättre skrivet, tightare, har bättre karaktärer och är lättare att SLa och perfekt balanserat för cinematic mode, som är hela spelets rason d'etre. Men Destoyer är inte alls dåligt så klart.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,776
Location
Maastricht
Yes. Men efter att ha läst båda och spelat Chariot 2ggr skulle jag våga påstå att det är bättre skrivet, tightare, har bättre karaktärer och är lättare att SLa och perfekt balanserat för cinematic mode, som är hela spelets rason d'etre. Men Destoyer är inte alls dåligt så klart.
Det är nog en smaksak.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du vill ha ett snabbt intro äventyr som du kör igenom på en spelkväll så

Hopes last day.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
...cinematic mode, som är hela spelets rason d'etre.
Efter att ha läst (delar av) spelet kan jag inte hålla med om detta. Det finns gott om verktyg för att spela kampanjer, mer än i många renoldade kampanjspel. En smaksak såklart, men jag tycker inte kritiken är rättvis.

Nu valde jag att bara svara på just ditt inlägg, men det är snarare en liten röst mot den kritik som varit mot spelet överlag.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Efter att ha läst (delar av) spelet kan jag inte hålla med om detta. Det finns gott om verktyg för att spela kampanjer, mer än i många renoldade kampanjspel. En smaksak såklart, men jag tycker inte kritiken är rättvis.

Nu valde jag att bara svara på just ditt inlägg, men det är snarare en liten röst mot den kritik som varit mot spelet överlag.
Intressant att vi tycker olika! Vad är det som gör att du tycker att upplägget för just kampanjer funkar? Vi kan ju objektivt (eller?) konstatera att det inte finns några ramar för att skapa metaplotter eller liknande. Själv tycker jag som bekant att just metaplotter särskilt väl bör passa ett spel med stora företag, som rimligen har hemliga agendor. Det är, påstår jag, en del av genren (samma handlingsdrivande trop finns också i Bladerunner och Neuromancer, för att nu nämna två hyfsat närbesläktade dystopiska verk). Men du tycker alltså att det räcker med förslag på missions därför att det passar just Alien väl, eller?
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kändes lite som att rädda Leia från Dödsstjärnan, bara.
Den känslan fick jag inte när jag körde äventyret men utan att spoila för någon så tror jag att jag förstår vad du syftar på och nu när du nämner det så kan jag se vissa likheter.

Jag fick dock mer en everything has gone to shit and now its survival mode and getting out of this cluster fuck som gäller känsla. Då själva rädda Leia delen av äventyret inte är det primära och dess utom går att utlämna utan att förstöra äventyret , den komponent som Leia innebär för äventyret går att få på annat sätt.
 
Last edited:
Top