Man Mountainman
Storsvagåret
Målbaserad XP är när spelarna definierar egna mål för sina rollpersoner och sedan tilldelas XP (eller motsvarande) i relation till hur väl de uppfyller målen.
Jag har använt det i tidigare kampanjer med blandade resultat, men jag har inte helt gett upp tanken på att det är en princip som borde kunna tillämpas med god effekt. Jag gillar öppna spelardrivna kampanjer där spelarna själva definierar sina mål, och då är det ju också naturligt att eftersträva ett mekaniskt belöningssystem som speglar detta.
Fallgropar med principen kan inkludera:
En besläktad idé jag haft är att basera xp, inte på mål utan på frågor. Spelaren får formulera en eller flera frågor hon vill ha besvarade under spelets gång. Det kan vara frågor om rollpersonen i stil med
Eller frågor om spelvärlden i stil med:
Eller för all del rena mysterielösar-frågor i stil med:
Anyway, några tankar? Vad har ni själv för erfarenheter av målbaserad XP, om några? Förslag på hur ovanstående fallgropar kan undvikas?
Jag har använt det i tidigare kampanjer med blandade resultat, men jag har inte helt gett upp tanken på att det är en princip som borde kunna tillämpas med god effekt. Jag gillar öppna spelardrivna kampanjer där spelarna själva definierar sina mål, och då är det ju också naturligt att eftersträva ett mekaniskt belöningssystem som speglar detta.
Fallgropar med principen kan inkludera:
- Det är inte alltid så lätt att definiera bra mål, och det skapar kognitiv overhead som alla spelare inte är intresserade av.
- Det kan bli konflikt mellan rollpersonsnivån och metanivån, särskilt om man inte är tydlig med ifall målen är rollpersonens mål eller spelarens mål (och vilket är egentligen att föredra här?)
- Vissa spelare vill inte definiera sina egna mål utan vill mest go along for the ride (men tja, alla regler kan ju inte behaga alla personer).
- Om målen drar åt olika håll måste gruppen prioritera vissa spelares mål framför andra (det behöver inte vara ett jättestort problem, och kan till och med vara ett feature ifall man vill ha lite inre spänningar i gruppen, men det har ju potential att leda till tråkigheter. Viktigt då att man kompenserar spelare vars mål prioriteras ned av gruppen genom att tillhandahålla nån alternativ källa till xp eller att alla rollpersoner får xp för en spelares måluppfyllelse)
* * *
En besläktad idé jag haft är att basera xp, inte på mål utan på frågor. Spelaren får formulera en eller flera frågor hon vill ha besvarade under spelets gång. Det kan vara frågor om rollpersonen i stil med
Kommer Lord Blackheart någonsin att kunna älska en annan människa igen?
Eller frågor om spelvärlden i stil med:
Kan människorna och dvärgarna hitta ett sätt att leva tillsammans?
Eller för all del rena mysterielösar-frågor i stil med:
Vad var det egentligen som fick alverna att lämna världen på sina stjärnskepp?
Sen skulle tanken vara att man går igenom frågorna efter varje spelmöte och ser ifall man kommit närmare ett svar. Har man det får man xp. När frågan blir slutgiltigt besvarad får man extra xp.* * *
Anyway, några tankar? Vad har ni själv för erfarenheter av målbaserad XP, om några? Förslag på hur ovanstående fallgropar kan undvikas?