Det har ju mycket att göra med spelstil. Att belöna måluppfyllande passar bättre i en spelardriven kampanj, som handlar om rollpersonerna och deras målsättningar. I en kampanj där spelledaren inte anpassar sin planering efter rollpersonerna så funkar det sämre. Olika personer gillar olika spelstilar.Mål kräver, som jag förstår det, att spelarna och spelledaren meta-samarbetar för att kunna definiera mål som går att uppfylla och som ligger i linje med äventyren – samtidigt som äventyren behöver anpassas.
På sätt och vis ger du mig ett halv rätt: du säger själv att du anpassar kampanjen till rollpersonernas livsmål. Hade du kunnat spelleda kampanjen utan att göra anpassningar och ändå låta spelarna definiera mål (som ligger i linje med sina livsmål) som de uppfyller lite allteftersom? Min tes är att det är möjligt men bara om spelledaren ger en del förhandsinformation eller på andra sätt hjälper till med att formulera dem.
Jag tycker ju att metaspel är toppen och vill ha mycket av det när jag spelar, men jag vet inte om "meta-samarbete" krävs för att spelardefinierade mål ska funka. Det krävs bara att spelet är spelardrivet. Om man kör ren hexcrawl, till exempel, tror jag att det funkar utmärkt med spelardefinierade mål utan att SL överhuvudtaget tar hänsyn till dem. Det blir upp till spelarna att försöka definiera nåbara mål.
Jag gillar ju som sagt inte riktigt att man uppmuntrar spelarna att försöka hitta mål som är maximalt enkla att uppnå utan att SL underkänner dem. Men det är en helt annan aspekt av problemet.