Nu undrar man ju lite om du är intresserad av en konstruktiv diskussion, eller om du mest bara vill gnälla? Vi är definitivt redo att lyssna till feedback, men det behöver ske i en konstruktiv anda för att vara meningsfullt. Min största rekommendation är att faktiskt testa spelet - snabbstarten finns där, helt gratis att ladda ner och spela.
Jag har kommit med en del konstruktiva förslag, i olika trådar, ex:
- strid mot flera fiender: eftersom man bara har en handling (vilket jag tycker är rätt bra - annars får man D&D 5e-rundor som tar 1h att spela) så kanske man bara ska slåss mot en motsåndare varje runda. De flera motsåndarna har möjlighet att "rotera", vara fria, eller göra olika support-handlingar.
- ett alternativ till parader och abs, vore att ha försvarstärningar: 1 för rörlighet, 1 för rustning, och eventuellt en för sköld.
- om man blir angripen av flera motståndare kanske man ska ha rätt att försvara sig mot alla
- problematiken med snabbläkning/rest (som gör att jag föredrar OSR framför 5e).
Men jag försöker inte att designa spelet, utan granska/utvärdera det från mitt perspektiv.
Jag har spelat en del Expert och -91. Det var som jag skrev ovan "tråkigt och frustrerande". Det som var frustrerande var strider man-mot-man, eller man-mot-män. Monster förekommer rätt sällan när vi spelar - och de är till sin natur enklare att hantera, eftersom det är asymetriskt från början. Det svåra är strid mellan människor (och orcher, osv). Därför intresserar inte snabbstarten mig jättemycket - jag är intresserad av att se ifall problemen från Expert/91 är lösta, eller inte (och det är inte helt enkelt - i BRP - kan jag medge).
Om JAG skulle "faktiskt testa spelet", skulle jag simulera olika strider.
1 riddare vs 3 stadsvakter
1 tjuv med FV 15 i dolk, mot 3 tjuvar med FV 5 i dolk
1 välrustad krigare mot 2 stråtrövare
Jag är övertygad om att många andra kommer prova monstren i snabbstarten, så det behöver inte jag göra.
Och jag har - till skillnad från många andra - inte gnällt kategoriskt på "lån" från D&D och SS. Jag har däremot haft synpunkter på vissa mekanismer, oavsett var de kommer ifrån.
Till slut handlar rollspel om att de som sitter runt bordet ska kunna "acceptera" det utfall som spelet ger, utan att det blir knasigt eller orimligt.
Det här med parera och brytvärde: jag tolkade kommentarerna ovan lite som att om jag är i strid och blir angripen, och jag har två val:
1) ta smällen på skölden
2) ta smällen i bröstet
Så "vill spelet" att jag ska välja 2 (genom att man läker snabbt, och genom att brytvärde nöter ner det man parerar med). Rustningar däremot, till skillnad från vapen/sköldar, tål hur mycket stryk som helst (?). För mig blir detta farsartat och ologiskt, och i förlängningen frustrerande och tråkigt. Att välja att ta smällen i bröstet istället för skölden är "rent meta-spel". Därför mitt förslag att ta bort parad helt, och slå en defensiv "ABS-tärning" istället.