Du har tyvärr inte förstått det rätt. Allt snack om att man inte har upphovsrätt på spelregler bygger på rättsfall där det är enkla brädspelsregler, typ "slå en tärning och flytta din markör så många rutor." Det finns ingen som vet säkert hur detta skulle funka när det gäller rollspel. Så retroklonerna ryker.
Om det inte finns några rättsfall som gäller rollspel vet vi ju inte vem som skulle vinna en tvist men jag håller med @zo0ok, om WotC är på krigsstigen låter det riskfyllt att ge ut retrokloner eller spel som tydligt bygger på DnD. Så vad händer då? Med tanke på hela DIY-kulturen inom OSR gissar jag att kreativiteten kommer att gå i andra riktningar, och gärna för mig. Det i mitt tycke mest intressanta inom OSR är ändå de mer nyskapande grejerna.Men det kan vara rätt olustigt att vara en liten aktör som publicerar en retroklon och så kommer WotC och ska ha stora royalties. Risken är ju att man tappar sugen och lägger ner helt. Risken blir för stor.
Vilken retroklon har möjligheten att slåss med sin plånbok mot Hasbro? För du tror väl inte att det är gratis att driva ett sådant rättsfall? Hasbros advokater kommer att begrava dig i kostsamma utredningar och juridiska tricks. De flesta kommer att gå i konkurs innan det ens blir en huvudförhandling.Om det inte finns några rättsfall som gäller rollspel vet vi ju inte vem som skulle vinna en tvist ...
Jag håller med... till stor del. Även om D&D är det bästa vi har, så är det såklart inte perfekt. Jag tror det finns goda möjligheter att skapa ett bättre Old School spel. Inte som liksom är 40% D&D, 40% BRP, 10% MERP och 10% nytt/annat... utan något betydligt mer annorlunda.Med tanke på hela DIY-kulturen inom OSR gissar jag att kreativiteten kommer att gå i andra riktningar, och gärna för mig. Det i mitt tycke mest intressanta inom OSR är ändå de mer nyskapande grejerna.
WotC har skrivit i OGL 1.0(a) ... "any authorized license". Det står inte i licensen om eller hur den kan bli de-authorized. Det är egentligen hela frågan.Vilken retroklon har möjligheten att slåss med sin plånbok mot Hasbro? För du tror väl inte att det är gratis att driva ett sådant rättsfall? Hasbros advokater kommer att begrava dig i kostsamma utredningar och juridiska tricks. De flesta kommer att gå i konkurs innan det ens blir en huvudförhandling.
Jag håller egentligen med dig. Men tyvärr är det inte hela frågan.WotC har skrivit i OGL 1.0(a) ... "any authorized license". Det står inte i licensen om eller hur den kan bli de-authorized. Det är egentligen hela frågan.
Wizards är garanterat inte överens med dig och mig här. Eller någon annan heller.Så jag tycker det verkar vara ett väldigt enkelt immaterialrättsligt fall... så tillvida att det behövs inte mycket bevisning och processning. De faktiska omständigheterna är alla överens om.
Om Wizards vill sätta hårt mot hårt här - och varför skulle de lägga in en sådan klausul om de inte var beredda att slåss för den? - så finns det nästan ingen gräns för hur mycket legal bullying de kan utsätta dig (om du nu skulle bli deras motpart) för. Det är inte sunt förnuft som är det främsta vapnet här, utan pengar.Jag tror det finns goda förutsättningar att "fallet" löses innan rättegång/domstol, och även innan förlikning. Dvs, att Wizards agerande kommer genomlysas kors och tvärs av många fler än Wizards interna arbetsgrupp, och det kommer ge något.
Nej, självklart är det dyrt. Hur dyrt det är, och om någon utgivare av retrokloner eller DnD-derivat skulle har råd att ta striden vet jag inte. Men jag tror inte heller att det är där det kommer att landa. Om WotC licens nu blir som det utkast som läckt, och särskilt då när det gäller biten att WotC skulle få rätt att använda tredjepartsmaterial på vilket sätt de vill, tror jag att OSR-kreatörerna kommer att styra i andra riktningar fort som ögat.Vilken retroklon har möjligheten att slåss med sin plånbok mot Hasbro? För du tror väl inte att det är gratis att driva ett sådant rättsfall? Hasbros advokater kommer att begrava dig i kostsamma utredningar och juridiska tricks. De flesta kommer att gå i konkurs innan det ens blir en huvudförhandling.
Just nu kan vi bara vänta och så.Jag håller egentligen med dig. Men tyvärr
[...]
Det är inte sunt förnuft som är det främsta vapnet här, utan pengar.
...så är det nog redan med OGL 1.0(a)... om jag förstått det hela rätt.och särskilt då när det gäller biten att WotC skulle få rätt att använda tredjepartsmaterial på vilket sätt de vill
Åhå. Spännande. Det hade jag ingen aning om....så är det nog redan med OGL 1.0(a)... om jag förstått det hela rätt.
Fast om Wizards of the Coast inledde en rättprocess mot till exempel Paizo och hävdar att reglerna i Dungeons & Dragons är så avancerade att de har nått verkshöjd och vinner målet, öppnar inte det upp för alla andra spelskapare (eller deras ättlingar) som Gary Gygax och Dave Arneson lånade regler ifrån i sin tur stämmer Wizards? Särskilt i och med att spelhistoriker som Jon Peterson har dokumenterat de direkta föregångarna till allt från Hit Points och Armor Class till Fireball.Du har tyvärr inte förstått det rätt. Allt snack om att man inte har upphovsrätt på spelregler bygger på rättsfall där det är enkla brädspelsregler, typ "slå en tärning och flytta din markör så många rutor." Det finns ingen som vet säkert hur detta skulle funka när det gäller rollspel. Så retroklonerna ryker.
Fast... det som är "lätt" i det här fallet är att Wizards har publicerat OGL och en massa andra individer och organisationer har använt OGL.Fast om Wizards of the Coast inledde en rättprocess mot till exempel Paizo och hävdar att reglerna i Dungeons & Dragons är så avancerade att de har nått verkshöjd och vinner målet, öppnar inte det upp för alla andra spelskapare (eller deras ättlingar) som Gary Gygax och Dave Arneson lånade regler ifrån i sin tur stämmer Wizards? Särskilt i och med att spelhistoriker som Jon Peterson har dokumenterat de direkta föregångarna till allt från Hit Points och Armor Class till Fireball.
Det handlar inte främst om att de är så avancerade. Det handlar om att du inte har upphovsrätt på processer, men du har det på hur dessa processer uttrycks. Skulle du våga ge dig på att isolera processerna i D&D så att de är helt fria från Wizards uttryck av dem? Att en spelare har en rollfigur som beskrivs av vissa attribut är kanske en process, men så fort du tar med fler detaljer (sex grundegenskaper som heter just detta, osv) börjar du halka in på ett uttryck av denna process. Och trampar på deras upphovsrätt.Fast om Wizards of the Coast inledde en rättprocess mot till exempel Paizo och hävdar att reglerna i Dungeons & Dragons är så avancerade att de har nått verkshöjd och vinner målet, öppnar inte det upp för alla andra spelskapare (eller deras ättlingar) som Gary Gygax och Dave Arneson lånade regler ifrån i sin tur stämmer Wizards? Särskilt i och med att spelhistoriker som Jon Peterson har dokumenterat de direkta föregångarna till allt från Hit Points och Armor Class till Fireball.
Din killgissning är helt fel. Och det handlar inte om upphovsrätt här, utan om avtalsrätt. De som har konstruerat och distribuerat egna system med D&D-mekanik har gjort det med tillåtelse av OGL. De har alltså inte brutit mot någon upphovsrätt och Wizards upphovsrätt har inte försvagats av detta.När det kommer till varumärken kan ju de genomgå så kallat genericide (förlora sin status som registrerat varumärke) om tillräckligt många använder ordet i dagligt bruk under tillräckligt lång tid utan att varumärkesägaren stoppar dem.
Osäker på om det skulle kunna fungera likadant med upphovsrätt, men min killgissning är att det mycket väl skulle kunna göra det. Liksom, om man har tillåtit folk att konstruera och distribuera egna system med liknande mekanik under flera decennier – och rentav ha uppdaterat sitt eget regelverk efter att ha blivit inspirerade av dessa avarter, är det då rimligt att kliva in och säga “NU tillhör den här typen av mekanik enbart oss”?
Finns väl många som har konstruerat och distribuerat egna system med D&D-mekanik som inte har gjort det genom OGL?Din killgissning är helt fel. Och det handlar inte om upphovsrätt här, utan om avtalsrätt. De som har konstruerat och distribuerat egna system med D&D-mekanik har gjort det med tillåtelse av OGL. De har alltså inte brutit mot någon upphovsrätt och Wizards upphovsrätt har inte försvagats av detta.
Jag läste ett inlägg någon annanstans som hänvisade till en princip med fint namn, som gör att Wizards kommer förlora detta.Din killgissning är helt fel. Och det handlar inte om upphovsrätt här, utan om avtalsrätt. De som har konstruerat och distribuerat egna system med D&D-mekanik har gjort det med tillåtelse av OGL. De har alltså inte brutit mot någon upphovsrätt och Wizards upphovsrätt har inte försvagats av detta.
Har de? Varför skulle de - när OGL finns?Finns väl många som har konstruerat och distribuerat egna system med D&D-mekanik som inte har gjort det genom OGL?