Den delen som däremot har upphovsrätt är "expression", ditt unika sätt att beskriva denna process.
Ja, och det är vad jag brukar säga om och om igen, baserat på min egen utbildning, min egen inläsning av rättsliga fall och min egen yrkeskunskap: så länge man skriver med egna ord är det helt OK att ha samma regelsystem. Notera också att du skriver "unikt": statsblock för monster är exempelvis knappast
unikt och är något vem som helst kan använda rakt av (så länge det inte är massiv data i stil med katalog, möjligtvis i stil med hela monsterboken).
Här är en jättebra resurs som överensstämmer med min bild av upphovsrätt, skriven av en svensk jurist:
rollspel, upphovsrätt, faq, frågor, svar, juridik, law, copyright
faq.rollspelshornan.se
rollspel, upphovsrätt, faq, frågor, svar, juridik, law, copyright
faq.rollspelshornan.se
I USA kan man få upphovsrätt på idéer (Facebook-fallet), trots att de ska följa samma upphovsrättslagar som resten av världen då de skrivit under Berne-konventionen där allt det här skapades, men alla här på forumet antar jag är i Sverige och lyder under svensk lag och prejudikat. Det finns en anledning varför man ska skriva ort i sina böcker.
Om du nu på allvar inbillar dig att spelregler aldrig kan ha upphovsrätt, är du välkommen att skapa en klon av D&D 5e (utan OGL) och publicera.
Jag har redan
publicerat spel där jag har nämnt vilka varumärken spelen är kompatibla med. Jag har inte fått en massa stämningar på halsen. Måhända du tycker mina spel är för små, men då faller hela din ursprungsutmaning, eftersom jag aldrig kan uppnå - enligt dig i så fall - det krav som krävs för att bli stämd.
Du sitter och antyder en massa saker och argumenterar utifrån folks okunskap och rädsla med formuleringar som " Och du är helt säker på att...". Du fortsätter nu med det beteendet i citatet här ovan. Du kan ha en
åsikt och den kan jag inte säga något om, men när jag ser den (amerikanska) skräckretorik du använder dig av blir jag sur. Jag förstår om alla spelskapare (eller grafiska designers eller illustratörer) inte har intresse av att lära sig lagar och att OGL känns som en skön grej för att slippa lära sig, men den är rätt onödig.
Eftersom både upphovsrättsfall (och varumärkesstämningar) handlar om att upphovrättsmannen är den med bevisbördan, så vi kan hantera denna diskussion likadant. Ta och visa mig minst två fall där man förlorat rättsfall på grund av att
spelregler har varit för lika. Då kan jag hålla käft.
Däremot finns det varumärkeslagen, men då ska företaget i de flesta fall ansöka om det. Man kanske kan argumentera för att exempelvis Curse of Strahd (med vampyr i dimhöljt Barovia) är inarbetat varumärke (kräver ingen ansökan) och
där gissar jag att man kan förlora rättsliga fall. Men upphovsrättsliga fall med
spelregler som är för lika? Knappast.