Ja, det är väl den frågan jag själv är mest intresserad av, jag ställde den (typ) tidigare. Tänker att det kräver en modig person för att ge ut en ren retro-klon utan OGLn, men att OSR-spel som rört sig längre bort från DnD borde vara hyfsat safe?Undrar hur många OSR-spel som kommer att göra en ny version, mer eller mindre identisk med tidigare men med OGL bortplockad?
Nu har detta med (C)-lagstiftning att göra, och avtalsrätt.Inte super insatt men jag funderar om man ger ut något utanför usa och deras patent lagstiftning. Hur skulle det fungera?
Många av de senare använder ju inte ens OGL. The Black Hack, Knave, Into the Odd, Cairn, Ultraviolet Grasslands, Mausritter, etc.Tänker att det kräver en modig person för att ge ut en ren retro-klon utan OGLn, men att OSR-spel som rört sig längre bort från DnD borde vara hyfsat safe?
Jag har för mig att TBH innehåller OGL men den känns onödig där. TBH fungerar ju klart annorlunda än DnD på flera punkter.The Black Hack
Jag letade i mitt ex av TBH 2nd ed men hittade ingen OGL. Eftersom vi inte slår för Finna dolda ting här borde jag ha rätt, men det är möjligt att jag letade på fel ställe.Jag har för mig att TBH innehåller OGL men den känns onödig där. TBH fungerar ju klart annorlunda än DnD på flera punkter.
Snabbkollade i min box nu och hittade ingen OGL så du har rätt.Jag letade i mitt ex av TBH 2nd ed men hittade ingen OGL. Eftersom vi inte slår för Finna dolda ting här borde jag ha rätt, men det är möjligt att jag letade på fel ställe.
https://the-black-hack.jehaisleprintemps.net/Snabbkollade i min box nu och hittade ingen OGL så du har rätt.
Det där är 1e av Black Hack, som inte längre säljs.
Menar du om man gått med på OGL eller inte?Inte super insatt men jag funderar om man ger ut något utanför usa och deras patent lagstiftning. Hur skulle det fungera?
Retrospelet Basic Fantasy tar bort OGL och omformulerar sånt som är kopierat från SRD:Undrar hur många OSR-spel som kommer att göra en ny version, mer eller mindre identisk med tidigare men med OGL bortplockad?
Det här blir lite off-topic, men eftersom det var ett ganska opåkallat påhopp på Västtrafik så tänkte jag bara säga att det inte stämmer. Det är inte så dom räknar, exakta analysen är mer avancerad men i grova drag så räknas det på att ungefär var femte resa som idag sker utan att betala hade skett även med betalning. Det har också varit tydligt ökade intänkter när vi gjorde det svårare att fuskåka på bussar i Göteborg (med påstigning fram) så uppenbarligen finns det en hel del som genomför resan, och betalar om dom behöver.WotC/Hasbro tänker som CD-industrin mot Napster. Eller Västtrafik mot folk som tjuvåker
De tror att när någon laddar ner 100 CD, så gör de det gratis, istället för att betala 20000kr till skivindustrin. Ungefär som de pengarna fanns, och det någonsin skulle hänt.
Eller att bara för att 1000 000 resor görs utan att betala (hittar på siffran), så går det att få in 35 MSEK mer (motsvarande 1M enkelbiljetter). De resorna skulle aldrig göras, de pengarna finns inte.
Men det blir ett bra business case i Powerpoint om inga av läsarna har några fötter på jorden.