Och i en annan tråd tyckte någon att det var för mycket strids-besvärjelser och för lite andra besvärjelser i nya DoD.
Rollspel fungerar väsentligen i friform. Man kan sitta och ha ett helt spelmöte utan att slå en enda tärning, i vilket spel som helst (det finns säkert undantag). Reglerna och tärningarna behövs när det verkligen hettar till - när rollpersonerna riskerar att förlora, att misslyckas, att dö. Så därför har D&D regler för strid, för räddningsslag, och för vissa "skills". Liksom många andra rollspel.
Så jag tycker inte det är så konstruktivt att kasta "epitet" på ett spel bara för att spelet främst har regler för de situationer där regler verkligen behövs. Jag tycker det gör diskussionen mer svartvit och polariserande än den behöver vara (nu var ju det i och för sig utgångspunkten för tråden).
Men det där är ju en fråga om spelstil. Inga av de spel jag skrivit på väldigt länge har regler för "när det verkligen hettar till", även de som har mekanik. Och ganska få av de jag spelar, som skrivits av andra, har några sådana regler heller. Så det är ju uppenbarligen inte sant att man behöver regler för strid. Det är ett val och en spelstil.
Det spel jag känner till som är mest ghibliskt är
Prosopopée, som har ett ordentligt system (alltså, det är långt ifrån friform), men saknar regler för strid. Du har diverse olika attribut och metoder för att lösa problem, men inget av dessa innebär våld. Det betyder inte att det inte kan finnas våld i spelet. Det kan det absolut, men du kan inte lösa några problem med det. Vill du utöva våld så är det bara att beskriva vad som händer, men du kan inte lösa problemen. För att göra det behöver du slå tärningar, och när du slåss finns det inga tärningar att slå.
Så nej, att ha en massa stridsregler är inte alls något man behöver att ha. Det är ett val och en spelstil. Det finns massor och åter massor av rollspel som klarar sig utmärkt utan stridsregler. Däremot kan man fortfarande säga att det faktum att ett rollspel har stridsregler inte behöver betyda att det är ett rollspel som fokuserar på strid. Det är något annat. Men att vilja ha stridsregler i ett spel är ett aktivt val, eller möjligtvis ett resultat av dålig fantasi.