Ja, absolut, jag stötte på det först när jag hittade OSR. Inom OSR-världen är combat as war/sport en hyfsad vanligt parameter man använder för att skilja den sortens D&D man gillar som OSR-spelare från den sortens D&D som moderna utgåvor, t ex 5e, representerar (där OSR typiskt sett lutar mer åt combat as war).
Och ändå är D&D (samtliga upplagor när du väl lämnat de lägsta levlarna) en av de sämsta representanterna för combat-as-war.
Nyckeln till att särskilja olika spel åt?
Se förbi de koola offensiva förmågorna hjältarna får med erfarenhet (fire bolt > fire ball > meteor storm).
Fråga dig istället om hjältarnas försvar och förmåga motstå skada ökar nämnvärt (dvs lämnar förmågorna hos SLPer bakom sig).
Då ser du tydligt att D&D är ett sådant spel. Alltså: direkt olämpligt utge sig vara en representat för combat-as-war klubben.
Det finns andra fantasy spel där du kan lära dig att dräpa tre krigare i ett hugg... men där en dolk i ögat alltid förblir game over instantly.
Detta vill jag påstå är en nödvändig förutsättning för att överhuvudtaget kunna skildra combat-as-war i någon absolut mening.
Sedan fattar ju jag med att de flesta använder begreppen mest för att låta fin när man egentligen vill säga "mitt spel är bättre än ditt".