Rollspelsskapare använder generellt för många ord för att förmedla information som i ofantligt många fall hade kunnat förmedlas med färre ord.
Det handlar inte enbart om löptext vs punktlisor (även fast i just rollspel så är överdrivet mycket löptext rent faktiskt och oftast det största problemet, nära nog alla rollspelsprodukter jag någonsin läst har för stort fokus på löptext), utan om löptext, punklistor, illustrationer, diagram, flödescheman och allt annat man använder sig av för att göra information mer begripligt. Löptext har precis som alla andra informationsförmedlande tekniker användningsområden där informationen förmedlas bäst som löptext, och då bör den också presenteras som sådan.
Jag skyller till viss del på sidantalsinflationen som rollspel länge lidit utav, där höga sidantal (som enklast uppnås med stor mängd ord, för det är billigast) blivit lite rollspelsvärldens motsvarighet till "antal speltimmar" inom datorspelsvärlden. Eftersom köparen ofta graviterar mot tjockare böcker, så har skapare och utgivare lärt sig att marknaden väljer kvantitet över kvalitet många gånger. Det är synd, för spelen har inte blivit roligare att spela för att regelboken är på 500 sidor istället för på 150 sidor, det har blivit objektet "rollspelsbok" som det känns bättre att äga om den är jättetjock. Det driver sedan i sig upp priset på boken, och kostnaden att producera den, vilket inte är bra i någon ände.
Jag tror en sundare rollspelsframtid finns i tunnare böcker med mindre text, bättre informationspresentation, högre tillgänglighet och lägre kostnader för både köpare och utgivare.