Alltså, varför skulle det här vara en så otroligt cool men förvirrande design? Det signaleras att vapen är viktiga! Men strid saknar regler eller system! Lite som att vapen blir en status markör som spelarna och NPC:er kan snacka om i olika scener, men de används aldrig för syftet är inte att strida med vapen utan visa upp något om sig själv genom val av vapen.
Jag lovar att skapa en separat tråd för vapen i LCB sen, om inte annat för att jag kommer att vilja ha tips och hjälp men… jag har såklart funderat lite. Den tanke jag har är att fokusera kanske egentligen mer på vapnen som statusmarkörer och identitetsmarkörer, och såklart som element i mysterier.
En Pirahna är till exempel en liten, lågkalibrig pistol som är väldigt dyr men i gengäld inte kräver någon licens alls. Vanlig bland frilansare, agenter, livvakter etc. Medan en Punisher är, som namnet anger, en big fuck-off motsvarighet till en desert eagle .50 eller något. Används av inkvisitionen; få saker säger "jag har en liten snopp" som att ha en Punisher som privatperson. Båda är producerade av Brödraskapet. Väljer du istället till exempel en Ronin så är den Mishimatillverkad, vilket i sig dels säger något om dess kvalitet och design, men också om dig som äger den.
Så med andra ord: vapnen säger något om den som har dem, och de funkar som ledtrådar i mysterier, men de är egentligen inte så viktiga i liksom stridsmekaniken. Där gör nog de flesta bara +1 =)