The Rings of Power (spoilertråd)

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,605
Det är mycket Exodus just nu, förresten.

”Let my people go”, säger Halbrand.

Hobbitarna vandrar i vildmarken medan de letar efter landet med mjölk och honung, Sûzat (alltså Fylke).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Gud vad de som gör den här serien önskar att de hade kunnat böckerna i stället, eller ännu hellre bara remakes på PJ. Det finns inga gränser för hur mycket referenser och kopiering av scener de gör.
Det intressanta är att de hade nog faktiskt kunnat göra trilogin igen, om de velat. Citerar mig själv från denna tråden från 2022, inlägg #19:

Det jag efter viss möda lyckats läsa mig till (hinner inte leta upp källan nu) är att den rättighet som Middle Earth Enterprises/Zaentz hade inte täckte in en TV-serie (hur det nu definieras i dagens medievärld) som var längre än 8 avsnitt (alternativt längre än X timmar, lite oklart) på Hobbiten och trilogin med appendix. Det framstår idag som för mig (obs - mina juridiska spekulationer) som ett slags "kryphål" givet att det ursprungliga avtalet är från 1960-talet och därmed utgick från en annan medievärld där en sådan serie sannolikt sågs som fullständigt orealistisk och därför inte behövde täckas in av avtalet. Amazon kunde därigenom runda Middle Earth Enterprises och Tolkien Estate kunde i någon mening sälja samma rättigheter igen. Men vad vi vet har det inte blivit någon rättsprocess så det håller säkert. Men man kan ju gissa att Zaentz val att sälja rättigheterna hänger ihop med det, de är säkert mindre värda nu.

Det är av denna anledning serieskaparna är tydliga med att det bara kan använda appendixen, allt annat behöver de fylla ut själva. Sedan tycks dock Amazon fått rätten att visa upp enskildheter från andra verk, som Unfinished Tales och Silmarillion, men sannolikt (min gissning) bygger det på separata avtal som bara täcker den/de enskilda scenerna och karaktärerna i det specifika sammanhanget, fanns det vidare rättigheter hade nog det framkommit.

I praktiken tolkar jag ovanstående som att Amazon till exempel kunde gjort LotR igen, bara den var längre än den stipulerade gränsen eller den "Young Aragorn"-serie som det tidigt ryktades om.
Vet inte om jag egentligen skrivit om det här men sedan jag läste det där har jag tänkt att en ny serie på trilogin - visserligen med facit i hand - nog hade varit det klokare valet, både kommersiellt och konstnärligt. Man hade kunnat arbeta med en befintlig berättelse som är varumärkets mest kända och gångbara, dessutom är det trots allt 20 år sedan filmerna kom så ett omtag skulle knappast framstå som opåkallat. Dessutom hade man med större automatik tvingats gå in med en egen vision, vilket med tanke på den menliga önskan att göra återbruk av Jacksons filmer, nog bara hade varit bra för dem.

(Sen vidhåller jag att de mest intressanta valen med bäst förutsättningar för en TV-serie snarare finns i andra delar av tredje åldern helt och hållet.)
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,605
Den tv-serie jag alltid tyckte kändes rimligast om man inte bara gör en bok-remake vore (arbetsnamn!) Eagle of the Star, om Aragorns äventyr innan LotR. Han har rest omkring och äventyrat mycket.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Jag ligger efter i mitt tittande (Förlåt Franz! Här lovade jag att hålla flaggan högt och snubblade på startlinken =).

Riktigt bra första avsnitt! Gillade verkligen Saurons "död". Jag tyckte hans tal kändes lite oinspirerande ("Ni kommer dö för mig!") och är glad att resten av åhörarna höll med. När Adar lyfte kronor var min första tanke hur vas den var och hoppades att han skulle använda den som ett vapen, så när han vände upp och ner på den klappade jag händerna.

Tyckte hela den episoden var riktigt cool, även om jag tyckte att Sauron återkorporaliserade sig lite väl snabbt. Hade gräna sett det som en process som tagit några år. Men det är okej.

Jag gillar orcherna (det gjorde jag i första säsongen också), då de känns ungefär som orcher så som jag föreställt mig dem. Gillar också att vi får se orcher och människor sammarbeta rätt avslappnat. De är alla där för samma sak, liksom. Inte en massa små gliringar och smågnabb hela tiden. Hoppas det håller sig så.

Blev lite ställd av nya Adar först. Var inte medveten om att de bytt ut skådisen (eller så hade jag glömt bort det). Men det var ju så pass länge sen säsong 1 gick så när jag väl fattade att det var samma karaktär med ny skådis var jag helt onboard! Nya skådisen tycker jag gör ett bra jobb.

Harfötter är fortsatt en av mina favoritbitar med den här serien. Men en harfot är för få harfötter! Jag är glad att Poppy dyker upp också. Jag förutsätter att Gandalf är Gandalf, och att vi här ser hans kärlek till hobbitar byggas upp. Klart han alltid kommer ha en svag sida till dem, det är ju hans familj som uppfostrat honom!

Men jag hoppas på fler harfötter!

(Jag är också fortsatt väldigt fascinerad över harföttersvädigt annorlunda inställning till vad som är bra mat. Och tycker det är en fantastisk grund för det de framtida hobbitar så som vi känner dem).

Sen, jäklar vad snyggt allt är! Jag vet att en del inte tycker det, men för mig är det lite som att något hävdar att himlen är grön. Jag förstår liksom inte vad de pratar om. Förutom möjligen att jag kan hålla med om att väldigt mycket bryter mot normen; folk har lite vackra färger och dekorationer. Kläder är hela och rena (Förutom när de inte borde vara det). Det är lite ovant att se! Så om man hör till falangen "allt på medeltiden var fult och lerigt och äckligt" så kan jag kanske förstå att det här skär sig lite mot den uppfattningen. Men så har jag alltid tyckt att det är en kostig uppfattning, också.

En grej är dock att även om det är vädligt mycket som är jäklgit snyggt så är det liksom bara snyggt i förbifarten. Vi har inte de gamla filmernas långsamma panoreringar för att verkligen hamra in hur snyggt och episkt allt är. Men på nått sätt gillar jag det. Detta är ju inte flera långa filmepos heller, utan en TV-serie, så jag tycker det är rimligt att formatet är annorlunda och presenteras annorlunda.

Men jag måste nu backa lite i min kritik mot den som påpekade det där med samma skådis flera gånger i samma scen. Jag skrev något om att de troligvis "letade efter saker att klaga på". Men jag finner mig nu ofta pausa eller backa tillbaka själv för att det var något coolt som flimrade förbi som jag ville ta en närmare titt på.

En grej jag skulle vara sjukt nyfiken på är lite "bakom scenerna" filmande. För att se rekvisitan mer ingående, och för att få veta hur mycket som faktiskt är fysisk rekvisita och dekor och hur mycket som "bara" är digitalt. För jag har ännu inte sett något där jag fått den där "viktlösa" känslan av luft som jag ofta tycker jag får från digitala inslag.

Och en sak som slog mig angående det. Jag tycker det är rätt coolt ur karaktärsvinkel hur "odekorerad" Eldrond är. De flesta alvar är rätt flashiga med utsirliga dekorationer. Men Eldrond är klädd i bra, men rätt enkla kläder i jämförelse. Känns som att han har en väldigt mycket mer asketisk inställning än andra alver. Kanske är det hans samröre med dvärgar.

En sak som stör mig lite just angående alver är hur de hoppar mellan sindarin (?) och engelska hela tiden. Jag är okej med "vi pratar egentligen sindarin, men säger allt på engelska så folk slipper läsa undertexter" och jag är okej med att fakiskt läsa undertexter. Men när de hoppar emellan språken så där jänns det som att karaktärerna fakiskt byter språk. Och då undrar jag varför tusan då? Det är bara alver där! Prata alviska rätt igenom!

Men jag gillar _hur_ alverna pratar! Jag älskar att så fort en alv ska säga något (i synnerhet till en annan alv) så tar det typ dubbelt så lång tid som om någon annan hade sagt det. För mig skapar det en slags tidslöshet hos alver, att de liksom inte har något behov av att skynda sig utan tänker igenom varje ord nogrant innan det yttras. Jag tycker det är perfekt!

Och jag gillar hur vi börjar se ringarnas inflytande. Jag vet att det där har diskuterats lite tidigare. Jag har ingen koll på vad böckerna säger om saken (och bryr mig inte särksilt mycket heller). Avvad jag har läst tror jag det vi ser nu är en bättre approach för en TV-serie där man vill driva på händelseutvecklingen lite. Det jag sett beskrivas om hur det var i boken låter förvisso mer intressant, men just intressant i bokform. Låter för segt och oinspirerande för en TV-serie.

Puh! Vidare till avsnitt 2!
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,911
Nu har jag sett avsnitt 4. Det är nog det mest ojämna avsnittet hittills, en del toppar och en del dalar.

Den bästa delen i avsnittet är Isildur och gänget. Gillar hur de är lite av ett band of misfits på äventyr. Gillar att de inte beter sig korkat kring tjejen som visade sig vara vildman, de agerar rimligt från början till slut. Undrar vad de blir av de andra vildmännen i gänget nu, blir de också snälla?
Enterna fyllde ingen jätteviktig funktion, men det hela såg rätt snyggt ut.

Gillar det mesta med Galadriel och gänget med. Gillar att de undan för undan får se hur ondskan växer, att alltmer står på spel. Kummelgastarna var lite för mycket kanonföda. De var å andra sidan ljusår bättre än Peter Jacksons usla döda armé.

Tom Bombadill! Han känns och agerar inte på något sätt som ”min” Bombadill men det är en tolkning jag ändå kan köpa. Tyckte inte att det kändes som att han fyllde någon särskilt viktig funktion. Men så var det ju typ i böckerna med.

Harfötterna är vad jag gillade minst med avsnittet. Tyckte stoorerna betedde sig korkat på ett sätt som är ovanligt för serien. Gillade inte bakgrunden till harfötternas vandrande. Tycker det hade räckt med förklaringen att de är fysiskt svaga och ett lätt byte om de befinner sig på samma plats för länge. Tyckte deras nya kompis inte var särskilt inspirerande.

Mest av allt tycker jag att det är irriterande att alla parallella berättelser händer inom loppet av helt olika tidsramar men ändå händer samtidigt. Det gör det väldigt rörigt i mitt huvud.

Det finns mycket att tycka om här, men som sagt en del mindre bra grejer också.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,605
Den bästa delen i avsnittet är Isildur och gänget. Gillar hur de är lite av ett band of misfits på äventyr. Gillar att de inte beter sig korkat kring tjejen som visade sig vara vildman, de agerar rimligt från början till slut.
Arondir och Durin har skeptiska sinnen, vilket verkar vara extremt användbart i den här serien där annars alla automatiskt tror på vad som helst som någon säger.

Tom Bombadill! Han känns och agerar inte på något sätt som ”min” Bombadill men det är en tolkning jag ändå kan köpa. Tyckte inte att det kändes som att han fyllde någon särskilt viktig funktion. Men så var det ju typ i böckerna med.
Det här hade lätt kunnat vara ännu värre, helt klart. Men det är omåttligt dumt att Tom Bombadil är långt ute i öster bortanför all skog.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,911
Arondir och Durin har skeptiska sinnen, vilket verkar vara extremt användbart i den här serien där annars alla automatiskt tror på vad som helst som någon säger.
Jag håller inte riktigt med om detta. Förutom Celebrimbor kan jag inte på rak arm komma på en karaktär som automatiskt tror på vad som helst.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag håller inte riktigt med om detta. Förutom Celebrimbor kan jag inte på rak arm komma på en karaktär som automatiskt tror på vad som helst.
Galadriel i hela säsong 1 !? Hon träffar en kille på en flotte som hon bestämmer sig för är konung över sydländerna. Detta när det tydligen står i vilken alvisk "skolbok" som helst att det inte längre finns någon sydländsk konungaätt.

Finns fler att nämna men Galadriel är sämst.
Eller varför inte? Jag kan nämna några som sticker ut. Adar i säsong 2. Sauron lämnar över sig själv och berättar om att han vet att Sauron återvänt och visar att han tydligen kan allt om Adar och dennes livshistoria. Sauron fortsätter med att bara han känner alverna väl nog för att de skall berätta för honom om vem Sauron numera är och vad han håller på med. Allt detta kommer Adar få klarhet i, men bara om han låter Sauron/Halbrand lämna Mordor... Adar köper hela paketet vilket för mig framstår som oerhört godtroget och inte speciellt trovärdigt.
 
Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,911
Galadriel i hela säsong 1 !? Hon träffar en kille på en flotte som hon bestämmer sig för är konung över sydländerna. Detta när det tydligen står i vilken alvisk "skolbok" som helst att det inte längre finns någon sydländsk konungaätt.

Finns fler att nämna men Galadriel är sämst.
Fast jag vet inte, killen på flotten är ju å andra sidan en av Midgårds mäktigaste varelser vara hela grej är att böja andras vilja för att tjäna hans egna syften. Så det kan jag nog ändå köpa. Hade Halbrand verkligen varit en vanlig snubbe hade det kanske varit lite mer svårsmält.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Fast jag vet inte, killen på flotten är ju å andra sidan en av Midgårds mäktigaste varelser vara hela grej är att böja andras vilja för att tjäna hans egna syften. Så det kan jag nog ändå köpa. Hade Halbrand verkligen varit en vanlig snubbe hade det kanske varit lite mer svårsmält.
Sauron kan ju inte ens övertyga en liten grotta med ett dussin orcher att just han borde styra över dem...
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,911
Sauron kan ju inte ens övertyga en liten grotta med ett dussin orcher att just han borde styra över dem...
Nä, och att han inte lyckas med det tycker jag är betydligt mer konstigt än att han lyckas övertyga Galadriel. Serien har absolut problem, jag har anmärkt på de jag själv tycker är störst i varje avsnitt jag skrivit om, men att karaktärer skulle vara för lättlurade tycker jag inte är ett av problemen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nä, och att han inte lyckas med det tycker jag är betydligt mer konstigt än att han lyckas övertyga Galadriel. Serien har absolut problem, jag har anmärkt på de jag själv tycker är störst i varje avsnitt jag skrivit om, men att karaktärer skulle vara för lättlurade tycker jag inte är ett av problemen.
Jag tycker serien får bestämma sig gällande Sauron. Antingen är han magiskt övertygande och varelser litar på honom då han är en "gudalik varelse". Eller så är han precis så kass att han måste hålla öppna val bland orcherna för att få fortsätta vara Lord Evil, val han dessutom förlorar... Är otroligt svårt att förena dessa två versioner av Sauron.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,911
Jag tycker serien får bestämma sig gällande Sauron. Antingen är han magiskt övertygande och varelser litar på honom då han är en "gudalik varelse". Eller så är han precis så kass att han måste hålla öppna val bland orcherna för att få fortsätta vara Lord Evil, val han dessutom förlorar... Är otroligt svårt att förena dessa två versioner av Sauron.
Om man bortser från den riktigt dåliga scenen när han blir dödad så tolkar jag det som att han i form av Halbrand är en försvagad version som ändå besitter en överjordisk förmåga att få folk att göra som han vill.

Sen har jag inget emot själva grejen att orkerna gör myteri mot honom. Men det är gjort på lite fel sätt. Jag hade föredragit om de använt sig av någon slags ond ritual istället för knivar och att det inte skett medan han försökte hålla något slags halvhjärtat tal. Det hade varit bättre om de typ varit nervösa för att över huvud taget låta honom säga något medan de försöker mörda honom då de vet att han då skulle kunna övertygas till att låta bli.

Sen är den kassa scenen med knivmordet på Sauron riktigt dålig men för mig en enskildhet i sammanhanget. Det är dåligt, men det är över på tre minuter liksom. Det finns liknande enskildheter i Peter Jacksons Ringen-trilogi jag avskyr, som den fullständigt usla ”Sam åt upp allt bröd”-storyn eller Sarumans kassa dödsscen. Riktigt dåliga grejer, men de är över snabbt.

Å andra sidan finns det saker som jag inte gillar med Rings of Power som är mer genomgående och därmed ett större problem för mig. Det största där handlar om tidsaspekten, att alla handlingar har olika tidsramar men ändå ska hända samtidigt. Bland annat.
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
208
Location
Göteborg
En sak jag tycker är lite intressant är hur man beskriver att Sauron kan (i stil med) se in i allas yttersta begär och böja dem till sin vilja.
För mig är den slutsatsen rent deduktiv, typ ur metaperspektiv.

Kan inte dra mig till minnes en enda scen där man känner hur Sauron (genom skådespelet eller dialogen) lyckas vrida en annans sinnebild till sin vilja. Kanske att mellan Galadriel och Sauron funnits i säsong 1, men då känns det mer som en sexuell attraktion.

Istället att det måste vara så att han kan göra detta, annars går det inte ihop.

Intressanta exempel att koppla tillbaka till är tex rådslagen i Bilbofilmerna, eller Grimas många starka dialoger i Two Towers.

Edit: Ett tragikomiskt exempel på detta är Saurons min då han ställer sig bakom en brevskrivande Celebrimbor. Charlie Vickers min av förvåning är nästan lika stor som vi tittares.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
En sak jag tycker är lite intressant är hur man beskriver att Sauron kan (i stil med) se in i allas yttersta begär och böja dem till sin vilja.
För mig är den slutsatsen rent deduktiv, typ ur metaperspektiv.

Kan inte dra mig till minnes en enda scen där man känner hur Sauron (genom skådespelet eller dialogen) lyckas vrida en annans sinnebild till sin vilja. Kanske att mellan Galadriel och Sauron funnits i säsong 1, men då känns det mer som en sexuell attraktion.

Istället att det måste vara så att han kan göra detta, annars går det inte ihop.
Tänkt likadant. Och det går igen i vad Sauron gör (och inte gör). Vad är hans agenda? Det är ju egentligen bara genom att använda källmaterialet som det blir begripligt. (Med en annan version av Sauron hade det kanske räckt med att han vill vara ny mörk furste, men med denna behövs liksom mer för att engagera tittaren.)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,605
Jag håller inte riktigt med om detta. Förutom Celebrimbor kan jag inte på rak arm komma på en karaktär som automatiskt tror på vad som helst.
Galadriel, som sagt. Elrond och GG verkar tycka att mithrilsolariumet är en rimlig idé. Míriel kör inte hårt på kritiskt tänkande, direkt. Theo. De flesta sydlänningarna. Adar med Halbrand.

Att orcherna av alla är skeptiska mot retorik och helst inte vill dra ut i krig (”We don’t want to go war today”?) är kul men dumt. Att dvärgarna är sturiga är nog en bra egenskap - Durin ser omedelbart igenom Annatar.

Det här var något jag reagerade på i Raised By Wolves också - ingen får tänka kritiskt, för då slutar de ta puckade beslut och plotten går sönder.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,911
Galadriel, som sagt. Elrond och GG verkar tycka att mithrilsolariumet är en rimlig idé. Míriel kör inte hårt på kritiskt tänkande, direkt. Theo. De flesta sydlänningarna. Adar med Halbrand.
Fast Elrond är väl allmänt skeptisk till rätt mycket. Finns det någon särskild orsak från hans perspektiv att han borde vara skeptisk till mithril (minns inget om något solarium). Att Miriel inte kör på kritiskt tänkande är väl inte samma sak som att hon tror på vad som helst vad någon säger, vilket ju var vad vi först diskuterade? När har Theo per automatik trott på vad någon sagt? Säger inte att det inte hänt, men kan inte komma ihåg det.
 
Top