Quadrante
Grisbonde
Varken fummel eller perfekt som utfall behövs i spel, eller har jag fel? Varför?
Det beror på spelet i övrigt och designerns vision.Varken fummel eller perfekt som utfall behövs i spel, eller har jag fel? Varför?
Ja.Det behövs inte, men det är ofta narrativt bra med väldigt starka utfall ibland.
För det specifika fallet, ja. Men det kan bli konstigt spel och allmänt zany om alla utfall är extrema hela tiden. Man behöver de "vanliga" som ett normalfall för att andra ska sticka ut.Ja.
Jag skulle nog till och med vilja säga att starka utfall alltid är bättre än normala utfall. Ingen kommer ihåg den gången det gick helt normalt bra.
Njae. Det finns en del komponenter i enskilda rollspel som är så grundläggande att tar man bort dem så måste man ändra så mycket annat också att man inte ens med bästa vilja kan påstå att det fortfarande är samma spel.Alla enskilda komponenter, mekaniker eller tekniker i rollspel kan väl tas bort utan att det gör spelet ospelbart?
I ett fungerande system så behövs de inte.Varken fummel eller perfekt som utfall behövs i spel, eller har jag fel? Varför?
Jag tycker inte att du har fel.Varken fummel eller perfekt som utfall behövs i spel, eller har jag fel? Varför?
Om man gillar att spela med tärningar eller tärningslöst är en helt annan diskussion. Och antagligen en som leder till en tråkig stämning i tråden.Är man sån som får en massa endorfinpåslag när man "vinner" så tänker jag mig att man antagligen kan få lite extra sådant om man "vinner extra mycket". Så då fyller det ju en funktion, åtminstone.
Ja, mitt förslag var ju inte att det bara var om man fick endorfinpåslag av vinst man kunde tänkas vilja ha extrema utfall. Bara att det var en möjlig förklaring. Bland, antar jag, många.Men att spela med tärningar skulle väl även kunna betyda att man gillar slump och osäkerhet? Att låta tärningarna ta en i oväntade riktningar? Ibland lyckas man trotts dåliga odds och ibland misslyckas man trotts att man hade oddsen med sig? Dvs tur och otur.
Och, då är det även intressant att kunna ha extrem tur och extrem otur ibland. Det ger en känslomässig berg-och-dalbana som kittlar en del spelare (mig inkluderat).
Crittar för fiender och monster är viktigt om man vill att alla strider ska vara potentiellt farliga. Det är en central faktor i RuneQuest. Du är aldrig helt säker bara för att du är bättre, på viset du är i D&D.Vad som definitivt inte behöver fummel/perfekt är monster och andra typer av motståndare.