Quadrante
Grisbonde
Varken fummel eller perfekt som utfall behövs i spel, eller har jag fel? Varför?
Det beror på spelet i övrigt och designerns vision.Varken fummel eller perfekt som utfall behövs i spel, eller har jag fel? Varför?
Ja.Det behövs inte, men det är ofta narrativt bra med väldigt starka utfall ibland.
Ja.
Jag skulle nog till och med vilja säga att starka utfall alltid är bättre än normala utfall. Ingen kommer ihåg den gången det gick helt normalt bra.
Alla enskilda komponenter, mekaniker eller tekniker i rollspel kan väl tas bort utan att det gör spelet ospelbart?
Varken fummel eller perfekt som utfall behövs i spel, eller har jag fel? Varför?
Varken fummel eller perfekt som utfall behövs i spel, eller har jag fel? Varför?
Är man sån som får en massa endorfinpåslag när man "vinner" så tänker jag mig att man antagligen kan få lite extra sådant om man "vinner extra mycket". Så då fyller det ju en funktion, åtminstone.
Men att spela med tärningar skulle väl även kunna betyda att man gillar slump och osäkerhet? Att låta tärningarna ta en i oväntade riktningar? Ibland lyckas man trotts dåliga odds och ibland misslyckas man trotts att man hade oddsen med sig? Dvs tur och otur.
Och, då är det även intressant att kunna ha extrem tur och extrem otur ibland. Det ger en känslomässig berg-och-dalbana som kittlar en del spelare (mig inkluderat).
Vad som definitivt inte behöver fummel/perfekt är monster och andra typer av motståndare.