Influenser på svenska rollspel

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,614
Location
Stockholm
Kalydon var väl från grekisk mytologi och onaqui tror jag kom från någon sydamerikansk folktro?
Verkar stämma, jag gjorde en sökning på det tidigare men hittade inget, men den här gången gjorde jag det. Antar att jag var trött i huvudet eller något föra gången.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Nån som har någon insikt gällande vilka spel eller kulturfenomen som influerat Neogames? Första utgåvan av Neotech är ju klassisk cyberpunk modell 1A, men reglerna? Vad har inspirerat Mundana i EON? Jag gissar på mycket historia?
Reglerna till Neotech var födda ur CJS hjärna om jag minns rätt (@Krille kanske har en annan åsikt - han joinade några månader för mig). Även om Neotech som spel var inspirerat av Cyberpunk 2013, så kom det mesta från olika romaner och noveller, med William Gibsons Neuromancer-trilogi som den tydligaste stjärnan, följt av Neal Stephensons Snow Crash mfl. Överlag försökte Neogames hämta inspiration från "icke-rollspel" (såsom böcker, filmer, musikaler, operor eller från TV och dataspel).

Eon baserades mycket kring vår historia. Det rollspel som kanske låg närmast var nog Harnmaster, även det mest var vibben (lerigt, regnigt och oheroiskt) snarare än något annat. Jag hämtade mycket inspo från dataspel (under en period ägde och spelade jag typ alla datarollspel som existerade!). Spel som Questron, Wizard's Crown/The Eternal Dagger, Knights of Legend, Phantasie-trilogin, Ultima-serien, mfl, bidrog till skapelsen. Även Sid Meier's Pirates! och Sid Meier's Civilization! var hörnstenar i hur det konceptuella bygget av Mundana utformades. Jag som en stor Ensamma Vargen-fantast insperades även av soloäventyren i "mina" delar av världsbygget.

(Som kuriosa kan sägas att jag tror att CJS aldrig hade spelat något svenskt rollspel någonsin - om så, så är det kanske fortfarande så!)

Noir skapades utifrån elevator-pitchen "Dark City möter Sin City möter Se7en möter Deathwatch möter Equillibrium". Så fem filmer (och en serieroman-svit). Reglerna var mitt eget hjärnfrö som knådades fram under otaliga speltest på golvet hemma hos Petter Nallo. Grunden satt tidigt, och visionen som bröt mot gängse konvention ("Vad du vill är viktigare än vad du kan") var med från början (vilket gör att en amatör med en brinnande drivkraft kan ha större sannolikhet att lyckas än en mästare utan emotionell koppling till scenen).

När reglernas grund var spikad destillerade jag ned allt jag gillade från de olika Forge-spelen (Dogs in the Vineyard var nog den mest lysande sjärnan) och anpassade det, och fick hjälp av min dåvarande Forge-SL Jonas Ferry, som skrev det då banbrytande SL-kapitlet.

Några andra tidiga designpelare var "Det ska vara coolt att vara skadad likt Hartigan (från Sin City)" och "Spelet måste inom sin kontext på ett trovärdig sätt kunna tillåta en karaktär som Marv (från Sin City)" samt "Ödet har en stark och reell påverkan på berättelsen". En annan var "En eldstrid ska efterlämna 100-tals tomhylsor".
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,412
onaqui tror jag kom från någon sydamerikansk folktro?
Onaquin har en intressant bakgrund. Det finns ett ord "onaqui" på Nahuatl (Maya-språket som fortfarande finns kvar), särskilt i sammansättningen "onaqui tonatiuh", solnedgång eller skymning ("Skymningens by", get it?).

Skymningens by skrevs till Chill av Gali Sanchez, som också har en del annat Mexiko-relaterat i sin rätt korta rollspelsbibliografi, och verkar ha kunnat i alla fall ta sig fram med ordbok på Nahuatl.

Så monstret är konstruerat utifrån ordet Onaqui, dess betydelse solnedgång eller skymning, och det helt mayanska rimliga att ha en fladdermusdemon (jämför Camazotz, fladdermusguden i det mayanska eposet Popol Vuh). Men det har alltså ingen specifik mayansk bakgrund - det är bara så välkonstruerat att det känns så. Via Monsterboken blev den sedan en mainstay i svenska fantasyrollspel, så att den dyker upp i både DoD-23 och Symbaroum (som uppenbarligen gjorde sin research eftersom (den första?) Onaqui-ekvivalenten man stöter på där heter "Midnatt", som fortsätter att anspela på solens nedgång).

1729614711367.jpeg
Hellboy in Mexico
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,629
Location
Nirvana
Vad jag tänkte på när jag frågade hur svenskt ”det svenska rollspelsundret” egentligen är var inte enskilda detaljer i olika settingar, utan det mer övergripande och nya. Verkligt innovativa regler, nya spelstilar eller filosofier som indie eller OSR och förmodligen också val av genrer. Det går säkert att nitpicka och ge exempel på olika undantag som inte alls är amerikanska, men den övergripande prägeln i svenska rollspel påstår jag är amerikansk.

System, koncept och strömningar som BRP, indie, OSR, rälsat och sandbox finns i svenska rollspel, men dessa innovationer kommer utifrån, oftast från USA. Det är, påstår jag, det större mönstret och det var det jag var ute efter att prata om, inte detaljerna. Och ja, det är också därför jag sätter ”det svenska rollspelsundret” inom citationstecken. Jag tycker helt enkelt inte att det är så svenskt, även om en del av detaljerna är det.

Att vi verkar i en bransch av impulser utifrån är inte konstigt eller dåligt. Men jag har tänkt på att det är få (knappt ens någon?) av de verkligt djupgående innovationerna (i rollspel) som är svenska. Det är därför jag har svårt för den högtidlighet som ibland omger en del av de svenska framgångarna. Både när det gäller rollspel och annat - exempelvis musik och film.

Som ett tankeexperiment kan man fråga sig vilka de svenska motsvarigheterna till exempelvis BRP, indie, OSR, sandbox och rälsat är. Alltså inte de svenska versionerna (de finns i massor), utan motsvarigheterna. Jag har svårt att se vad som är verkligt nytt och innovativt i svenska rollspel över huvud taget. Att det finns många skickliga svenska skribenter är inte detsamma som att de är nyskapande.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,629
Location
Nirvana
När folk pratar om det svenska rollspelsundret tänker jag för egen del snarare på framgång än på innovation, och som bland andra AC/DC bevisat går det utmärkt att ha det ena utan det andra.
Ja, att det går bra ekonomiskt för några svenska utgivare är ett kvantitativt faktum.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,715
Location
Stockholm
Jag har svårt att se vad som är verkligt nytt och innovativt i svenska rollspel över huvud taget. Att det finns många skickliga svenska skribenter är inte detsamma som att de är nyskapande.
Jag får ta upp det i nästa bok, "Nothing to see here - why Swedish roleplaying games are nothing special"! :cool:
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,693
Glömde skriva innan, en stor influens för mig när jag skriver cyberpunk är Jack Womacks böcker. Jävlar vad de är bra på att skildra såväl nattsvart satir som dystopi!
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,629
Location
Nirvana
Jag får ta upp det i nästa bok, "Nothing to see here - why Swedish roleplaying games are nothing special"! :cool:
Det var ju inte alls det jag påstod. Däremot tycker jag att det är intressant är vad det är som har slagit rot just här - och kanske också varför. Det senare har jag spontant inget svar på, men det gör det desto mer intressant att fundera över.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,002
Location
Ereb Altor
Vad jag tänkte på när jag frågade hur svenskt ”det svenska rollspelsundret” egentligen är var inte enskilda detaljer i olika settingar, utan det mer övergripande och nya. Verkligt innovativa regler, nya spelstilar eller filosofier som indie eller OSR och förmodligen också val av genrer. Det går säkert att nitpicka och ge exempel på olika undantag som inte alls är amerikanska, men den övergripande prägeln i svenska rollspel påstår jag är amerikansk.

System, koncept och strömningar som BRP, indie, OSR, rälsat och sandbox finns i svenska rollspel, men dessa innovationer kommer utifrån, oftast från USA. Det är, påstår jag, det större mönstret och det var det jag var ute efter att prata om, inte detaljerna. Och ja, det är också därför jag sätter ”det svenska rollspelsundret” inom citationstecken. Jag tycker helt enkelt inte att det är så svenskt, även om en del av detaljerna är det.

Att vi verkar i en bransch av impulser utifrån är inte konstigt eller dåligt. Men jag har tänkt på att det är få (knappt ens någon?) av de verkligt djupgående innovationerna (i rollspel) som är svenska. Det är därför jag har svårt för den högtidlighet som ibland omger en del av de svenska framgångarna. Både när det gäller rollspel och annat - exempelvis musik och film.

Som ett tankeexperiment kan man fråga sig vilka de svenska motsvarigheterna till exempelvis BRP, indie, OSR, sandbox och rälsat är. Alltså inte de svenska versionerna (de finns i massor), utan motsvarigheterna. Jag har svårt att se vad som är verkligt nytt och innovativt i svenska rollspel över huvud taget. Att det finns många skickliga svenska skribenter är inte detsamma som att de är nyskapande.
Du tycks sätta väldigt stort värde på det regelsystem spelet baseras på. Att Mutant 1 & 2 bygde former av BRP gör det inte mindre nyskapande. Samma sak gäller Undergångens arvtagare och även År Noll. Inget av dessa spel hade kunnat uppstå någon annanstans.

Det finns såklart fler exempel. Neotech Edge är nyskapande. Alla FL:s Stålenhag spel är nyskapande. Det finns många fler exempel.

Man får anstränga sig väldigt för att missa det.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,693
Du tycks sätta väldigt stort värde på det regelsystem spelet baseras på. Att Mutant 1 & 2 bygde former av BRP gör det inte mindre nyskapande. Samma sak gäller Undergångens arvtagare och även År Noll. Inget av dessa spel hade kunnat uppstå någon annanstans.

Det finns såklart fler exempel. Neotech Edge är nyskapande. Alla FL:s Stålenhag spel är nyskapande. Det finns många fler exempel.

Man får anstränga sig väldigt för att missa det.
För att inte tala om Kandra och Svavelvinter som båda höll en otroligt hög standard när de släpptes.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,583
Grejen är väl också att förmågan till att vara nyskapande bara är ett av många mått på konstnärlig framgång. Det går att tycka det är det viktigaste, men det är en annan fråga.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,002
Location
Ereb Altor
Grejen är väl också att förmågan till att vara nyskapande bara är ett av många mått på konstnärlig framgång. Det går att tyckte det är det viktigaste, men det är en annan fråga.
Ja, det är verkligen inget självändamål. Men samtidigt får man nog leta rätt djupt i den svenska rollspelsfloran för att hitta spel eller produkter som inte har något nyskapande värde alls.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,715
Location
Stockholm
Men samtidigt får man nog leta rätt djupt i den svenska rollspelsfloran för att hitta spel eller produkter som inte har något nyskapande värde alls.
Hmmmm ... ja, jo ... jag ska erkänna att flera av mina Mutant-äventyr i Sinkadus bättre beskrivs som "shovelware" än "nyskapande". :)

Men å andra sidan har jag aldrig sett mig som en nyskapande spelskapare, utan som en stabil hantverkare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,583
Ja, det är verkligen inget självändamål. Men samtidigt får man nog leta rätt djupt i den svenska rollspelsfloran för att hitta spel eller produkter som inte har något nyskapande värde alls.
Nä säkert, det var ingen värdering av det. Mer en allmänkulturell fundering, och ett ingångsvärde jag tycker jag kan ofta möta i andra branscher jag är nära (konst, film). Och det är kanske nödvändigt att ha den ansatsen i vissa fall, men det kan lätt bli lite ensidigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,002
Location
Ereb Altor
Hmmmm ... ja, jo ... jag ska erkänna att flera av mina Mutant-äventyr i Sinkadus bättre beskrivs som "shovelware" än "nyskapande". :)

Men å andra sidan har jag aldrig sett mig som en nyskapande spelskapare, utan som en stabil hantverkare.
Nej, jag tycker innovation är en rätt dålig måttstock på produkter. Speciellt rollspelsprodukter som ju är oerhört kollaborativa. Svärdets sång är alldeles uppenbart nyskapande. Inte i varje detalj men det är ett unikt spel med unika kvaliteter.

Jag ser mig inte heller som en nyskapande spelskapare. Men jag tror inte att jag har gjort något som helt saknar innovation.

Men det här är ju subjektivt. Jag ville mest ha sagt att det är rätt tokigt att mena att svenska rollspel inte på något sätt är nyskapande. Jag kan inte tänka mig någon kreativ process som blir helt och hållet upprepande.
 
Top