Oscar Silferstjerna
Årets örebroare
Vad jag tänkte på när jag frågade hur svenskt ”det svenska rollspelsundret” egentligen är var inte enskilda detaljer i olika settingar det viktiga. Istället syftade jag snarare på det mer övergripande och nya. Verkligt innovativa regler, nya spelstilar eller filosofier som indie eller OSR och förmodligen också val av genrer. Det går säkert att nitpicka och ge exempel på olika undantag som inte alls är amerikanska, men den övergripande prägeln i svenska rollspel påstår jag är amerikansk.
System, koncept och strömningar som BRP, indie, OSR, rälsat och sandbox finns i svenska rollspel, men dessa innovationer kommer utifrån, oftast från USA. Det är, påstår jag, det större mönstret och det var det jag ville ta upp. Och ja, det är också därför jag sätter ”det svenska rollspelsundret” inom citationstecken. Jag tycker helt enkelt inte att det är så svenskt, även om en del av detaljerna är det.
Att vi verkar i en bransch av impulser utifrån är inte konstigt eller dåligt. Men jag har tänkt på att det är få (knappt ens någon?) av de verkligt djupgående innovationerna (i rollspel) som är svenska. Det är därför jag har svårt för den högtidlighet som ibland omger en del av de svenska framgångarna. Både när det gäller rollspel och annat - exempelvis musik och film.
Som ett tankeexperiment kan man fråga sig vilka de svenska motsvarigheterna till exempelvis BRP, indie, OSR, sandbox och rälsat är. Alltså inte de svenska versionerna (de finns i massor), utan motsvarigheterna. Jag har svårt att se vad som är verkligt nytt och innovativt i svenska rollspel över huvud taget. Att det finns många skickliga svenska skribenter är inte detsamma som att de är nyskapande.
System, koncept och strömningar som BRP, indie, OSR, rälsat och sandbox finns i svenska rollspel, men dessa innovationer kommer utifrån, oftast från USA. Det är, påstår jag, det större mönstret och det var det jag ville ta upp. Och ja, det är också därför jag sätter ”det svenska rollspelsundret” inom citationstecken. Jag tycker helt enkelt inte att det är så svenskt, även om en del av detaljerna är det.
Att vi verkar i en bransch av impulser utifrån är inte konstigt eller dåligt. Men jag har tänkt på att det är få (knappt ens någon?) av de verkligt djupgående innovationerna (i rollspel) som är svenska. Det är därför jag har svårt för den högtidlighet som ibland omger en del av de svenska framgångarna. Både när det gäller rollspel och annat - exempelvis musik och film.
Som ett tankeexperiment kan man fråga sig vilka de svenska motsvarigheterna till exempelvis BRP, indie, OSR, sandbox och rälsat är. Alltså inte de svenska versionerna (de finns i massor), utan motsvarigheterna. Jag har svårt att se vad som är verkligt nytt och innovativt i svenska rollspel över huvud taget. Att det finns många skickliga svenska skribenter är inte detsamma som att de är nyskapande.
Last edited: