Hur nyskapande var det svenska rollspelsundret?

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Vad jag tänkte på när jag frågade hur svenskt ”det svenska rollspelsundret” egentligen är var inte enskilda detaljer i olika settingar det viktiga. Istället syftade jag snarare på det mer övergripande och nya. Verkligt innovativa regler, nya spelstilar eller filosofier som indie eller OSR och förmodligen också val av genrer. Det går säkert att nitpicka och ge exempel på olika undantag som inte alls är amerikanska, men den övergripande prägeln i svenska rollspel påstår jag är amerikansk.

System, koncept och strömningar som BRP, indie, OSR, rälsat och sandbox finns i svenska rollspel, men dessa innovationer kommer utifrån, oftast från USA. Det är, påstår jag, det större mönstret och det var det jag ville ta upp. Och ja, det är också därför jag sätter ”det svenska rollspelsundret” inom citationstecken. Jag tycker helt enkelt inte att det är så svenskt, även om en del av detaljerna är det.

Att vi verkar i en bransch av impulser utifrån är inte konstigt eller dåligt. Men jag har tänkt på att det är få (knappt ens någon?) av de verkligt djupgående innovationerna (i rollspel) som är svenska. Det är därför jag har svårt för den högtidlighet som ibland omger en del av de svenska framgångarna. Både när det gäller rollspel och annat - exempelvis musik och film.

Som ett tankeexperiment kan man fråga sig vilka de svenska motsvarigheterna till exempelvis BRP, indie, OSR, sandbox och rälsat är. Alltså inte de svenska versionerna (de finns i massor), utan motsvarigheterna. Jag har svårt att se vad som är verkligt nytt och innovativt i svenska rollspel över huvud taget. Att det finns många skickliga svenska skribenter är inte detsamma som att de är nyskapande.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
När folk pratar om det svenska rollspelsundret tänker jag för egen del snarare på framgång än på innovation, och som bland andra AC/DC bevisat går det utmärkt att ha det ena utan det andra.
Ja, att det går bra ekonomiskt för några svenska utgivare är ett kvantitativt faktum.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Jag har svårt att se vad som är verkligt nytt och innovativt i svenska rollspel över huvud taget. Att det finns många skickliga svenska skribenter är inte detsamma som att de är nyskapande.
Jag får ta upp det i nästa bok, "Nothing to see here - why Swedish roleplaying games are nothing special"! :cool:
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Jag får ta upp det i nästa bok, "Nothing to see here - why Swedish roleplaying games are nothing special"! :cool:
Det var ju inte alls det jag påstod. Däremot tycker jag att det är intressant är vad det är som har slagit rot just här - och kanske också varför. Det senare har jag spontant inget svar på, men det gör det desto mer intressant att fundera över.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Vad jag tänkte på när jag frågade hur svenskt ”det svenska rollspelsundret” egentligen är var inte enskilda detaljer i olika settingar, utan det mer övergripande och nya. Verkligt innovativa regler, nya spelstilar eller filosofier som indie eller OSR och förmodligen också val av genrer. Det går säkert att nitpicka och ge exempel på olika undantag som inte alls är amerikanska, men den övergripande prägeln i svenska rollspel påstår jag är amerikansk.

System, koncept och strömningar som BRP, indie, OSR, rälsat och sandbox finns i svenska rollspel, men dessa innovationer kommer utifrån, oftast från USA. Det är, påstår jag, det större mönstret och det var det jag var ute efter att prata om, inte detaljerna. Och ja, det är också därför jag sätter ”det svenska rollspelsundret” inom citationstecken. Jag tycker helt enkelt inte att det är så svenskt, även om en del av detaljerna är det.

Att vi verkar i en bransch av impulser utifrån är inte konstigt eller dåligt. Men jag har tänkt på att det är få (knappt ens någon?) av de verkligt djupgående innovationerna (i rollspel) som är svenska. Det är därför jag har svårt för den högtidlighet som ibland omger en del av de svenska framgångarna. Både när det gäller rollspel och annat - exempelvis musik och film.

Som ett tankeexperiment kan man fråga sig vilka de svenska motsvarigheterna till exempelvis BRP, indie, OSR, sandbox och rälsat är. Alltså inte de svenska versionerna (de finns i massor), utan motsvarigheterna. Jag har svårt att se vad som är verkligt nytt och innovativt i svenska rollspel över huvud taget. Att det finns många skickliga svenska skribenter är inte detsamma som att de är nyskapande.
Du tycks sätta väldigt stort värde på det regelsystem spelet baseras på. Att Mutant 1 & 2 bygde former av BRP gör det inte mindre nyskapande. Samma sak gäller Undergångens arvtagare och även År Noll. Inget av dessa spel hade kunnat uppstå någon annanstans.

Det finns såklart fler exempel. Neotech Edge är nyskapande. Alla FL:s Stålenhag spel är nyskapande. Det finns många fler exempel.

Man får anstränga sig väldigt för att missa det.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,906
Du tycks sätta väldigt stort värde på det regelsystem spelet baseras på. Att Mutant 1 & 2 bygde former av BRP gör det inte mindre nyskapande. Samma sak gäller Undergångens arvtagare och även År Noll. Inget av dessa spel hade kunnat uppstå någon annanstans.

Det finns såklart fler exempel. Neotech Edge är nyskapande. Alla FL:s Stålenhag spel är nyskapande. Det finns många fler exempel.

Man får anstränga sig väldigt för att missa det.
För att inte tala om Kandra och Svavelvinter som båda höll en otroligt hög standard när de släpptes.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Grejen är väl också att förmågan till att vara nyskapande bara är ett av många mått på konstnärlig framgång. Det går att tyckte det är det viktigaste, men det är en annan fråga.
Ja, det är verkligen inget självändamål. Men samtidigt får man nog leta rätt djupt i den svenska rollspelsfloran för att hitta spel eller produkter som inte har något nyskapande värde alls.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Men samtidigt får man nog leta rätt djupt i den svenska rollspelsfloran för att hitta spel eller produkter som inte har något nyskapande värde alls.
Hmmmm ... ja, jo ... jag ska erkänna att flera av mina Mutant-äventyr i Sinkadus bättre beskrivs som "shovelware" än "nyskapande". :)

Men å andra sidan har jag aldrig sett mig som en nyskapande spelskapare, utan som en stabil hantverkare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
Ja, det är verkligen inget självändamål. Men samtidigt får man nog leta rätt djupt i den svenska rollspelsfloran för att hitta spel eller produkter som inte har något nyskapande värde alls.
Nä säkert, det var ingen värdering av det. Mer en allmänkulturell fundering, och ett ingångsvärde jag tycker jag kan ofta möta i andra branscher jag är nära (konst, film). Och det är kanske nödvändigt att ha den ansatsen i vissa fall, men det kan lätt bli lite ensidigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Hmmmm ... ja, jo ... jag ska erkänna att flera av mina Mutant-äventyr i Sinkadus bättre beskrivs som "shovelware" än "nyskapande". :)

Men å andra sidan har jag aldrig sett mig som en nyskapande spelskapare, utan som en stabil hantverkare.
Nej, jag tycker innovation är en rätt dålig måttstock på produkter. Speciellt rollspelsprodukter som ju är oerhört kollaborativa. Svärdets sång är alldeles uppenbart nyskapande. Inte i varje detalj men det är ett unikt spel med unika kvaliteter.

Jag ser mig inte heller som en nyskapande spelskapare. Men jag tror inte att jag har gjort något som helt saknar innovation.

Men det här är ju subjektivt. Jag ville mest ha sagt att det är rätt tokigt att mena att svenska rollspel inte på något sätt är nyskapande. Jag kan inte tänka mig någon kreativ process som blir helt och hållet upprepande.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Allt jag gör är nyskapande, det bara ser väldigt likt ut som det andra gör.
Vill man verkligen prata om nyskapande och innovationer i ett större perspektiv så får man ju skapa någon form av mall för hur många innovativa aspekter som krävs för att helheten ska uppfattas som innovativ. Själv är jag rätt generös här eftersom det i allmänhet är roligare att roas av de innovativa detaljerna än att förfasas över de bekanta inslagen.

"Vilken jävla skitfilm! Den hade huvudroller, utspelade sig i scener och var full av manus! Orka!"
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Du tycks sätta väldigt stort värde på det regelsystem spelet baseras på. Att Mutant 1 & 2 bygde former av BRP gör det inte mindre nyskapande. Samma sak gäller Undergångens arvtagare och även År Noll. Inget av dessa spel hade kunnat uppstå någon annanstans.

Det finns såklart fler exempel. Neotech Edge är nyskapande. Alla FL:s Stålenhag spel är nyskapande. Det finns många fler exempel.

Man får anstränga sig väldigt för att missa det.
Som jag skrev ovan handlar det inte bara om regelsystem, utan om nya sätt att tänka om rollspel. Indie och OSR handlar ju inte bara om regler, utan också om mer övergripande saker.

Mutant 1 och 2 och MUA rymmer många svenska detaljer, men är samtidigt också inspirerade av Gamma World och Kalle Anka. Ett snarlikt rollspel med fabeldjur och mutanter hade kunnat skapas i många andra länder. Det är bara att byta ut namnen och ändra lite på referenshumorn.

År Noll-motorn är delvis inspirerad av exempelvis Apocalypse World, men också av fler amerikanska indiespel (minns inte alla just nu). Och återigen, det handlar inte bara om hur reglerna ser ut, utan också om hur spelen och supplementen är upplagda. Det kan exempelvis handla om metaplotter och modulära äventyrsplatser. Inget av det är ju unikt för År Noll-motorn.
 
Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,809
Location
Stockholm
Indie och OSR handlar ju inte bara om regler, utan också om mer övergripande saker.
Dum fråga, men mitt intryck att OSR i praktiken betyder DnD 1ed kopior med nivåsystem för RP:na och jag har inte sett något uttalat OSR spel som använder BRP-systemet: så det jag undrar över är om BRP ses som en del av "OSR-genren" eller inte?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Dum fråga, men mitt intryck att OSR i praktiken betyder DnD 1ed kopior med nivåsystem för RP:na och jag har inte sett något uttalat OSR spel som använder BRP-systemet: så det jag undrar över är om BRP ses som en del av "OSR-genren" eller inte?
Mer BECMI än D&D 1, väl?

Jag har länge sagt att jag tycker att BRP borde vara bättre på att uppnå det man säger sig vilja uppnå än att använda ett gammalt skitspel som Basic D&D eller en av dess många kloner i en ren retro-övning. Ingen verkar hålla med mig...

Men visst kom det ett BRP-spel får något år sedan som hade som försäljningsargument att man kunde använda gamla Basic-D&D-äventyr direkt i det för att man hade portning?
 
Top