Kull the Conqueror (1997)
Vad är då detta? Kull är väl inte Conan? Men jo. Det är han visst.
Enligt en annan affisch är han till och med Conans son.
Det här är alltså resterna av det manus som skulle blivit Conan 3 någon gång på åttiotalet,
Conan the Conquerer. Men så blev det inte efter fiaskot med
Barbarernas Hämnd, och manuset studsade runt en stund innan det blev omarbetat till att handla om Conans förfader (både inom- och utomvärldsligt) vid namn Kull.
Vad gäller manus är det också tydligt att Kull är Conan. Inte bara är filmen väldigt tydligt en snabbversion av
The Hour of the Dragon som ju också gavs ut med titeln
Conan the Conqueror när den blev bok första gången. Conans första novell är också en omarbetad version av Kull-novellen
By this Axe I rule!.
Originalet. Det understryker min tes om att Conan är antik fantasy, inte medeltidsfantasy.
Just den novellen har också lämnat spår i manus - främst hur kung Kull ogillar vissa lagar, och novellens slut där han med sin feta yxa krossar en urgammal kilskriftstavla med lagar som står i tronrummet, och ropar novellens titel. Dessutom Judge Dredds catchphrase. Det lyckliga slutet på novellen / filmen är alltså att Kull blir en upplyst despot. Protofascism var ordet sa Bull.
Dä Plått
Vi kan väl dra det lite snabbt ändå. Allt börjar med att Kull utför arbetsprov för att gå med i kungariket Valusias elitstyrka, men får reda på att det aldrig var en poäng. Han är bara en barbar och har inte rätt ätt för att få gå med ändå. Sedan blir kungen spontant galen och slår ihjäl sina barn. Hoppla. När alla i elitstyrkan (inklusive Kull) rusar in till tronrummet råkar Kull i duell med kungen, dödar honom, och kungen ger med sina sista ord Kull kronan. Inte någon av de två brorsönerna som stod först i tronföljden.
Det går fort i hockey. Ännu fortare ska det gå.
Kull till vänster, skurk #2 till höger. Vem har uppenbarast och mest fnissframkallande peruk?
Populasen hyllar nye kungen Kull trots att de aldrig sett honom förr. Kull försöker befria landets slavar, fast det får han inte för lagen. En konspiration ledd av brorsönerna drar igång, och de återuppväcker en urgammal häxa som ska hjälpa dem. Hon förklär sig, förtrollar Kull och ser till att gifta sig med honom. På deras bröllopsnatt förgiftar hon sedan Kull så han skendör. Sedan är hon änkedrottning och regent i landet Valusia.
Det går inte riktigt att beskriva hur
galet fort det här går i filmen. Vi pratar om knappt tio minuter. Det är rätt lite för att hinna med lagdebatt, kungligt bröllop, två kröningar och två sorgeprocesser. Tjosan.
Men självklart rymmer Kull, får hjälp av en av haremskonkubinerna och hennes bror att hitta en magisk lösning på häxans odödlighet, och på vägen har vi överraskande gott om actionscener. Allt slutar med att Kull blir kung igen, förstör den gamla lagen med sin yxa och proklamerar slaveri förbjudet i hans rike.
Slutet gott allting gott. Utom för skurkarna, för de dog.
Saker som funkar
Set design! Allting har det där lilla extra som saknats i andra filmer. Bara en sån sak som att det aldrig känns folktomt. Det är gott om statister i alla möjliga former och klädedräkter. Jag gillar’t.
Filmen gör till och med en sak bättre än film 1 med Schwarzenegger. Det finns färg. Alla de tre åttiotalsfilmerna är sorgligt urvattnade och har en färgskala som går från blåbrunbeige till blåbrunbeige med inslag av svart. Men i Kull? Här finns det regnbågens alla färger inte bara i kläder, utan i draperier och målade väggar och allt möjligt. Jag insåg inte hur mycket det får världen att kännas bebodd och levande innan jag såg det och jämförde bakåt. Fantastiskt.
Actionscenerna är också ofta kreativa, och används för att understryka handlingen på ett sätt som funkar bra. Inte det bästa jag sett, men klart bättre än i
Barbarernas Hämnd. Kull slåss i början med en barbaryxa, och hans nemesis skäller ut honom för det. Han borde ju slåss med ett svärd, det nobla vapnet. Så Kull försöker under filmens gång att slåss med svärd och det går sådär. Men i slutet får han tillbaka sin yxa och besegrar sin nemesis. Det funkar finfint.
En av scenerna sker på ett skepp, där Kull kedjats fast. Men han bryter loss plankan han sitter fast i, och slåss med den avbrutna plankan och händerna fortfarande fastkedjade vid den. Det är kul! Kreativt och levande. Såna fajter är mina favoriter. Antagligen därför jag var så fascinerad av
aset Jackie Chan som ung.
Kull och hans dubbelyxa. Bra grejer. Sorbo är för övrigt skjortlös i c:a hela filmen. Mer naturliga muskler och jag föredrar nog det framför modern galenskap med kroppsbyggarideal á la valfri superhjältefilm.
Det som inte funkar
Vad har hänt med musiken? Varför
ylande elgitarrer under actionscenerna? Det är aldrig pampigt på det sätt det var under Conans tid, men så fort elgitarrerna kommer in låter det bara som om Jeff Goldsmith försöker impa på sina barn, inte som att han vill ha dem där för att han tycker de är bra. Bleh.
Kevin Sorbo i huvudrollen funkar. Han har inte en femtedel så mycket karisma som farbror Schwarzenegger hade, men man förstår varför han lyckades hålla en äventyrsTVserie igång så hårt att den fick två spinoffer (även om den med Ryan Gosling inte slog lika hårt som den med Lucy Lawless i Sverige). Här är Sorbo rätt tillbakadragen och meh. Det känns aldrig som att han är lika engagerad som Schwarzenegger var. Inte det att han gör något dåligt direkt. Mest att det inte är mer än vad som behövs.
Att manus går på i en hejdundrande fart och introducerar nya plåttpåjnts hejvilt är också rätt meh. Att Kull och hans polare ska ut på äventyr är ju en given grej, men det de letar efter har aldrig nämnts förrän de plötsligt kommer på att “just det ja, det där kan vi ju hämta för att lösa problemet”. Det är osmidigt, oplanerat och känns mest kass. Manus har en i grunden bra idé, men hade behövt vila mer. Lite mer karaktärsspel, lite mer andningspauser, lite mer planteringar. Ett varv eller två till genom manusmaskinen så hade slutresultatet blivit så mycket bättre.
Set design och kläder är för det mesta bra. Jag gillar särskilt kronan Kull får. Men skurk #3 har en omänsklig henchman, och han är bara uselt ful i mask. Det ser ut som om den köpt på Buttericks. Ändå envisas de med att visa honom med ljuset rakt på, i rörelse och allt annat som bara lägger fokus än mer på hur uselt det ser ut. Blä.
Häxan Akivasha.
Jag tror det är hon som spelar rockstjärnan i Wayne's World.
Men det största problemet är helt och hållet skurkarna. Ingen av de fyra skurkarna är något att ha. Häxan Akivasha tar i från tårna (på ett sätt Sorbo/Kull aldrig gör), men hon är ingen James Earl Jones. Ingen Sarah Douglas heller. Nä - här tror jag de hade behövt kosta på sig en bättre skurkensemble. När JEJ hyrdes in i Conan 1 var alla andra okända. Men JEJ var oscarsnominerad, Golden Globe-nominerad och hade ett gäng Tonys i bagaget. De borde hittat någon sån till åtminstone en av skurkrollerna. Helst två-tre.
Så nä. Det är för mycket negativt egentligen. Det som är bra är bra, men det som är dåligt är mer.
TLDR
Nittiotalet var ingen bra tid för barbarfilm. Filmen Kull känns som ett medelmåttigt avsnitt av en TV-serie med mer budget. Jag får mer vibbar av
Xena, The Adventures of Sinbad, etc än jag får av Conan-filmerna.
Jag tror det beror mest på brist på vision. Säga vad man vill om Conan 1, men den hade banne mig en ambition och ett öga för artisteri i bildkomposition och känsla. Här är jag aldrig uttråkad (som jag blev av
Barbarernas hämnd) men jag blir heller aldrig imponerad.
Känslan av att se
Kull the Conqueror är inte besvikelse och flopp. Det är en axelryckning.
En
rungande axelryckning till och med.
Hoppa över.